Site Overlay

Raport Lunar – Ianuarie 2023

Știri interne

Destinația Anului, cel mai important proiect de promovare a României, a ajuns la cea de-a treia ediție

Destinația Anului are misiunea de a susține destinațiile României în efortul lor de afirmare ca branduri turistice puternice. Proiectul folosește cea mai amplă platformă media integrată (TV, digital și social media) pentru a promova cele mai spectaculoase destinații din România. 

Succesul ediției 2022 se traduce prin: 20.000 de români care au nominalizat peste 150 de destinații preferate din țară, 100.000 de români care au votat una din destinațiile finaliste, 20 de milioane de vizualizări în social media și presă, 8 emisiuni PrimaTV, promovarea internațională a destinațiilor finaliste, recunoașterea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului și a Alianței Pentru Turism. 

În 2023, destinațiile turistice din România se pot înscrie fie la Categorii deschise localităților sau regiunilor (Orașe care inspiră, Tărâmuri cu istorie și tradiție, Comori naturale, Stațiuni turistice), fie la Categorii deschise operatorilor turistici (Parcuri de distracție și aventură, Atracții cultural-educative, Resort-uri, Boutique, Experiențe gastronomice). 

Pe lângă juriu și voturile publicului, o parte importantă din punctaj va fi stabilită pe baza unei cercetări sociologice reprezentative statistic pentru românii care călătoresc.

Un alt factor de promovare este Clubul Destinația Anului care aduce împreună cele mai importante destinații turistice din România și le promovează în media.

Platforma www.destinatiaanului.ro și PrimaTV adresează tuturor românilor un îndemn simplu: „Hai să ne cunoaștem țara”! si îi invită să nominalizeze cele mai frumoase destinații din Romania pe www.destinatiaanului.ro.

sursa: destinatiaanului.ro / 12 ianuarie 2023

————————— 

România reprezentată la târgurile de turism din Stuttgart, Madrid și Paris

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului va participa în luna ianuarie la târgurile de turism Caravaning Motor Touristik (CMT) din Stuttgart, FITUR din Madrid și Les Thermalies din Paris. În promovarea ofertei turistice a României, o atenție deosebită va fi acordată Timișoarei, oraș care deține titulul de Capitală Europeană a Culturii în 2023. Conceptul de participare ales de MAT şi de reprezentanţii Consiliului de Brand Turistic Naţional (CBTN) este „Feel Alive”.

Caravaning Motor Touristik (CMT), organizat la Stuttgart, Germania, în perioada 14-22 ianuarie este primul târg la care va participa MAT. Evenimentul se adresează mai ales turiștilor care călătoresc cu rulota. Sunt așteptați circa 300.000 de vizitatori și peste 2.000 de expozanți, printre care Asociaţia de Ecoturism din România, Asociaţia Incoming România, Asociaţia pentru Promovarea Timişoarei și Asociaţia Karpaten pentru o Dezvoltare Durabilă.

FITUR, organizat la Madrid, Spania, în perioada 18-22 ianuarie, este cea mai importantă manifestare expoziţională, la nivel mondial, pentru profesioniştii din domeniul turismului. România va promova destinațiile de tip city-break și turismul cultural. Sunt așteptați peste 250.000 de vizitatori și aproximativ 10.000 de expozanți. Asociaţiile, organizaţiile, federaţiile şi patronatele, prezente la FITUR – Madrid, în cadrul pavilionului naţional sunt: Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România, Asociaţia Incoming România, Asociaţia pentru Promovarea Timişoarei Asociaţia Karpaten pentru o Dezvoltare Durabilă, Asociaţia Judeţeană de Turism Sibiu, Asociaţia Valea Zimbrilor – Vama Buzăului.

Les Thermalies, expoziție organizată în perioada 19-22 ianuarie, în Paris, este cea mai importantă din Franța pentru segmentul balneo. România va promova destinațiile locale care dețin factori naturali de cură și baze de tratament. Vor participa peste 32.000 de vizitatori și 300 de expozanți, printre care Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România, Asociaţia Incoming România și Asociaţia pentru Promovarea Timişoarei.

sursa: news.ro / 13 ianuarie 2023

————————— 

Brașov, destinația ideală pentru city break-uri 

Publicația americană Condé Nast Traveller a inclus Brașovul într-un top al celor mai frumoase și accesibile zece orașe din Europa de vizitat anul acesta, alături de capitale europene precum Lisabona, Atena sau Riga. 

Pentru cei cu un buget limitat, Brașovul este o alternativă la București. De exemplu, prețul unei urcări cu telecabina până în vârful Muntelui Tâmpa este de 20 de lei. În plus, turiștii se pot bucura de preparatele locale sau de turul gratuit pe care îl oferă turoperatorul local Walkabout în fiecare dimineață și pot practica schiul și mountain biking-ul în Poiana Brașov. Odată cu deschiderea Aeroportului Internațional Brașov, programată pentru 2023, orașul va deveni mai ușor accesibil pentru turiștii străini.

Recent, cotidianul britanic The Independent a inclus Timișoara pe lista destinațiilor de city-break pentru 2023, alături de orașe ca Helsinki, Liverpool sau Miami. 

sursa: mediafax.ro / 10 ianuarie 2023

————————— 

„La Hambar”, un concept fine dining cu bucătărie românească modernă

Singureni Manor Equestrian Retreat deschide restaurantul „La Hambar”, un concept fine dining cu bucătărie românească modernă. Restaurantul va funcționa într-un fost grajd și își propune să ofere experiențe culinare inedite în mijlocul pădurii, în vecinătatea cailor.

Executive Chef Alexandru Dumitru va conduce bucătăria românească modernă a restaurantului, alături de alți doi profesioniști din domeniul culinar: Maitre de Maison – Octavian Gruianu și Sous Chef Floris Agafitei. Meniul va fi unul de degustare format din zece feluri de mâncare și va conține ingrediente de sezon, cultivate în grădina de la Singureni Manor sau de la fermierii locali. Chefii vor pune în farfuriile oaspeților gusturi care să amintească de tradiții și ritualuri reinventate și retrăite. Mai mult de atât, restaurantul pune la dispoziția oaspeților o cramă impresionantă, cu peste 350 de etichete de vinuri.

sursa: evisionturism.ro / 20 ianuarie 2023

————————— 

„Harta digitală a apelor minerale-BalneoMap” și dezvoltarea turismului balnear în regiunea Centru

Lansată la finalul anului trecut în județul Covasna, „Harta digitală a apelor minerale-BalneoMap” a fost prezentată și la Miercurea-Ciuc, în cadrul unui eveniment organizat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Munții Harghita. Harta realizată la inițiativa Clusterului Regional Balneoturistic Transylvania și susținută de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din Guvernul României, indică peste 200 de izvoare de apă minerală, cele mai multe nevalorificate, din județele Harghita, Covasna și Mureș, dar și 36 de localități cu potențial balneo deosebit.

Iniţiatorul Clusterului Regional Balneoturistic Transylvania, Vajda Lajos este de părere că aceste comunități trebuie dezvoltate prin proiecte de dezvoltare regională, de dezvoltare rurală și de creșterea capacității umane. Înfiinţarea unui centru de cercetare în domeniul apelor minerale, a salinelor şi a altor resurse locale în Regiunea Centru ar putea fi un prim pas. Mátyus Enikő, managerul Clusterului Balneoturistic Transylvania a declarat că membrii comunității trebuie să fie conștienți de resursele de care dispun.

În cadrul aceluiași eveniment, președintele Consiliului Județean Harghita, Borboly Csaba, a vorbit despre importanţa tratamentului balnear şi despre necesitatea schimbării legislaţiei în acest domeniu, în vederea dezvoltării turismului familial şi al celui de sănătate. Se doreşte, de asemenea, înfiinţarea unei secţii care să ofere servicii de tratament balnear, în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă din Miercurea Ciuc.

sursa: agerpres.ro / 18 ianuarie 2023

————————— 

Albastru şi Origini, un proiect de turism gândit ca un sat reinventat şi adaptat


În noiembrie 2021, în apropierea stațiunilor Călimănești și Căciulata, satul Albastru și Origini, un proiect de turism atipic, a deschis porțile turiștilor. Ana-Maria Duduleanu a lucrat la acest proiect alături de familia ei timp de patru ani. Satul se transformă şi fondatorii se declară extrem de entuziasmaţi că au acest „playground” unde să îşi poată testa şi pune în practică ideile.

Satul are patru case cu o capacitate totală de 18 locuri care adună oaspeți iubitori de natură și aer liber. Toate casele sunt din Maramureș, vechi de sute de ani, dar restaurate și transformate cu o amprentă foarte personală. Exteriorul este păstrat intact, însă interioarele sunt gândite ca mici oaze de linişte, de naturaleţe, cu materiale care continuă firesc natura impunătoare de afară. S-au folosit lemn, in, lână, cânepă toate în culori neutre, care să relaxeze turiștii. Mobilierul a fost achiziționat din piețele de mobilă vintage din Franța sau realizat de meșteri din diferite colțuri ale țării.

În 2022 fondatorii au organizat tabere de yoga, de e-bike, de psihologie, dar şi petreceri câmpeneşti cu concert la apus, drumeţii sau evenimente corporate „with a twist”, în care au integrat partea de recreere în natură sau de ateliere gândite alături de artizanii locali, ateliere de ţesut covoare, de olărit, de lucru în sare. Nu lipsesc nici degustările de vin sau cinele gourmet. S-au inspirat din anii petrecuți în Franța, unde turismul activ și opțiunile de concediu sunt nelimitate.

Albastru şi Origini este mai degrabă un concept business to business. Pentru cele patru case, prețul este de 6.400 de lei pe noapte. În 2022, satul a găzduit aproximativ 600 de vizitatori. 

Proiectul are și un restaurant cu o bucătărie 100% home made. Pate de hribi cu jeleu de fructe, tartă cu ceapă caramelizată, supă de dovleac cu fistic, tocăniţă de vită îmbăiată în scorţişoară şi anason sau cartofi cu pesto de leurdă sunt câteva dintre deliciile preparate. Au, de asemenea, meniu vegetarian, vegan și ayurvedic.

sursa: da.zf.ro / 3 ianuarie 2023

————————— 

Turismul organizat va fi trendul anului 2023

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) anunţă că 2023 va fi anul turismului organizat, iar rezervările tip early booking pot compensa majorările de tarife cauzate de rata inflaţiei şi de alte creşteri de tarife. 

Studiul anual al Consiliului Mondial al Turismului şi Călătoriilor – World Travel & Tourism Council (WTTC) arată că sectorul „Călătorii şi Turism” nu numai că reprezintă peste 10% din PIB-ul global, ci şi unul din zece locuri de muncă de pe planetă şi unul din patru noi locuri de muncă create la nivel global în ultimii cinci ani.

Odată cu pandemia, turiștii s-au reorientat către agențiile de turism pentru o mai mare siguranță a călătoriei.

Conform ANAT, atuurile agențiilor de turism sunt:

  1. Cursele charter, atât cu avionul, cât și cu autocarul, oferă siguranța transportului, transferurilor și a cazării.
  2. Ofertele tip early booking de care se ocupă agențiile de turism în parteneriat cu hotelierii și touroperatorii de la destinație. Pentru sezonul estival 2023, ofertele au fost lansate începând cu luna octombrie până la finalul lunii ianuarie. Reducerile pot ajunge până la 40% în funcție de hotel și de destinație. 
  3. Un agent de turism profesionist este consultant de turism care oferă întotdeauna soluții și alternative. 
  4. Agenţiile s-au străduit mereu să reruteze clienţii lor respectiv să le recupereze banii în cazul anulărilor sau întârzierilor unor curse aeriene.
  5. Agenții de turism sunt dedicați și lucrează cu pasiune pentru a transforma visele de călătorie ale clienților în realitate.
  6. Oricât de folositor ar fi internetul, contactul personal, uman, poate salva situații neprevăzute.
  7. Pregătirea și planificarea necesită mult timp dacă nu sunt lăsate în seama unui expert. În plus, agenţia de turism crează un pachet turistic complex şi poate asigura toate serviciile necesare, inclusiv transferuri sau excursii opţionale.
  8. Agențiile de turism sunt la curent cu oferte exclusive și tarife speciale pe care alții nu le pot accesa, deci nu sunt mai scumpe decât rezervările online.
  9. Atenția la detalii este un alt factor la fel de important în timpul planificării călătoriei sau a călătoriei în sine. În cazul unor situații imprevizibile, un agent de turism va știi ce să facă.
  10. Agenții cunosc destinațiile recomandate, avantajele și dezavantajele unei regiuni, unei stațiuni sau unei structuri de cazare. Majoritatea hotelurilor din ofertele agenţiilor de turism au fost vizitate de către agenţii tăi sau măcar de către reprezentanţii agenţiilor touroperatoare/ partenere.

Pentru 2023, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) estimează o creştere a cererii turistice, atât pentru outgoing şi turism intern, cât şi pentru incoming.

sursa: news.ro / 13 ianuarie 2023

————————— 

Turismul românesc, printre cele mai lente reveniri din Europa

În 2022, România a avut cu 2 milioane de turiști mai puțin decât în 2019. Unitățile de cazare au înregistrat o scădere de aproximativ 20% față de perioada prepandemică. România are printre cele mai mari scăderi, cu doar 29 milioane de înnoptări în 2022, urmată de Ungaria, Slovaci și Letonia. Țările care au înregistrat o creștere a numărului de înnoptări anul trecut sunt Danemarca, Olanda și Belgia, iar Slovenia, Franţa şi Suedia s-au apropiat semnificativ de nivelul din 2019, având scăderi de sub 5%.

sursa: zf.ro / 24 ianuarie 2023

————————— 

Știri externe

Coaliția pentru viitorul turismului, sediul global în Malaga 

Malaga urmează să devină sediul primei Coaliții pentru viitorul turismului (Future of Tourism Coalition – FoTC) la nivel mondial și va acționa ca centru european. 

Coaliția formată din șase ONG-uri globale din domeniul turismului, care s-a format în 2020, în timpul pandemiei COVID, nu a avut, până acum, un birou fizic sau resurse de personal dedicate. Sediul din Malaga va permite Coaliției să formeze parteneriate puternice cu întreprinderi, guverne, instituții academice și ONG-uri și să lucreze cu aceste părți interesate pentru a promova un sistem turistic mai durabil în regiunea Andaluzia. Sediul va fi găzduit de Consiliul Local al orașului Malaga, de Camera de Comerț din Malaga, guvernul provincial din Malaga prin intermediul Turismo Costa del Sol, și guvernul regional din Andaluzia. Acest sediu va oferi, de asemenea, un centru pentru activitatea mai amplă a proiectului în Spania, Europa și bazinul mediteranean.

Malaga va fi sprijinită de cele șase ONG-uri globale ale Coaliției, pentru a contura un plan de lucru pentru 2023-2024 și pentru anii următori. Este, de asemenea, o oportunitate de a demonstra potențialul activității la nivel de destinație pentru a realiza obiectivele Declarația de la Glasgow privind acțiunile climatice în turism.

Există, de asemenea, planuri pentru un eveniment „Future of Tourism Summit”, care va avea loc la Malaga în 2024. 

Coaliția pentru viitorul turismului este un efort de colaborare pentru a trasa o direcție nouă, mai sustenabilă pentru turism și de a schimba status quo-ul. Coaliția urmărește o misiune globală comună de a plasa nevoile destinațiilor în centrul noului viitor al turismului. 

sursa: futureoftourism.org / 24 ianuarie 2023

————————— 

Turismul în 2023

Pe baza scenariilor anticipative ale UNWTO pentru 2023, sosirile turistice internaționale ar putea ajunge la 80% până la 95% din nivelurile pre-pandemice în acest an, în funcție de amploarea încetinirii economice, de redresarea continuă a călătoriilor în Asia și Pacific și de evoluția ofensivei rusești în Ucraina, printre alți factori. Cu toate acestea, se așteaptă ca turiștii să caute din ce în ce mai mult un raport calitate-preț și să călătorească mai aproape de casă ca răspuns la climatul economic dificil.

Potrivit datelor UNWTO, peste 900 milioane de turiști au călătorit la nivel internațional în 2022 – dublu față de numărul înregistrat în 2021, deși încă 63% din nivelurile pre-pandemice. Orientul Mijlociu s-a bucurat de cea mai puternică creștere relativă, pe măsură ce sosirile au urcat la 83% din numărul pre-pandemic. Europa a atins aproape 80% din nivelurile anterioare pandemiei, deoarece a primit 585 milioane de sosiri în 2022. Africa și cele două Americi și-au recuperat aproximativ 65% din vizitatorii dinaintea pandemiei, în timp ce Asia și Pacific au atins doar 23%, din cauza restricțiilor mai puternice legate de pandemii, care au început să fie eliminate doar în ultimele luni.

sursa: unwto.org / 17 ianuarie 2023 

————————— 

Strategia Insulelor Feroe „Preservolution” prioritizează sustenabilitatea implicând rezidenții locali

Combinând cuvintele „a conserva”, „a evolua” și „a rezolva”, aceasta este mai mult decât o simplă strategie, este „o evoluție și o soluție, cu conservarea în centrul ei. Un mod cu totul nou de a gândi despre turism”, potrivit documentului care descrie viziunea.

Ca multe alte destinații, Insulele Feroe s-au aflat într-un punct sensibil în 2019, deoarece s-au confruntat cu un număr tot mai mare de călători, precum și cu necesitatea de a se dezvolta durabil, luând în considerare oamenii, mediul și economia. Strategia inovatoare a Insulelor Feroe și programul anual de voluntariat „închis pentru întreținere” ilustrează angajamentul dublu al destinației atât pentru promovare, cât și pentru dezvoltarea durabilă. 

În timpul celui de-al patrulea weekend din aprilie, 10 destinații turistice populare din Insulele Feroe vor fi „închise pentru întreținere”, accesibile doar unui grup select de „turiști voluntari”, ca parte a unui echipaj dedicat întreținerii. Voluntarii vor petrece trei zile participând la proiecte de întreținere, ca parte a strategiei turistice durabile Visit Faroe Islands (VFI). În schimbul cazării gratuite, hranei și transportului, cei 100 de membri ai acestei echipe de întreținere vor pune în muncă manuală, ajutând localnicii cu sarcini cum ar fi repararea căilor de acces, înlocuirea stâlpilor pe drumuri, instalarea semnelor de informare și construirea de bănci și trepte.

„Am avut nevoie de promovare pentru a face oamenii conștienți de inițiativă; dar munca a fost întotdeauna despre menținerea și îmbunătățirea locurilor care aveau nevoie de atenție. Cred că este corect să spunem că pandemia ne-a întărit hotărârea de a ne asigura că dezvoltarea este bună pentru țară și pentru oamenii care trăiesc aici. Suntem în procesul de a face o nouă strategie turistică pentru 2030 și am decis să cerem localnicilor opinia lor cu privire la modul în care să ne asigurăm că Insulele Feroe se dezvoltă ca o destinație turistică regenerativă. Acum câțiva ani, toată lumea vorbea despre… Cum tinerii nu s-au mutat înapoi acasă după studii în străinătate și cum populația a scăzut. Acum, suntem mai mult de 50.000 de persoane în Insulele Feroe, cel mai mult din câte am fost vreodată, și suntem din ce în ce mai mândri de ceea ce avem și cine suntem.”, a declarat Súsanna Sørensen, manager de marketing pentru recreere și relații publice pentru VFI.  

sursa: sustainablebrands.com / 19 ianuarie 2023

————————— 

Emirates testează cu succes un motor GE90 cu combustibil 100% sustenabil 

Emirates a testat la sol combustibilul 100% sustenabil pe unul dintre motoarele General Electric GE90 pe un Boeing 777-300ER. Compania aeriană intenționează să opereze un zbor de testare folosind 100% SAF pe un singur motor la sfârșitul lunii ianuarie 2023.

Testul la sol a fost finalizat cu succes pe 23 ianuarie 2023, compania aeriană testând modul în care un motor ar funcționa alimentat cu 100% SAF. În prezent, SAF este certificat pentru a fi amestecat într-un amestec de 50% cu combustibil pentru jet. „La finalizarea testului la sol, datele motorului au fost descărcate pentru revizuire, comparație și analiză”, a explicat compania aeriană.

GE Aerospace, producătorul GE90, și Emirates au semnat un Memorandum de înțelegere (MoU) în noiembrie 2021 pentru a se angaja la un program complet de testare-zbor, care ar include utilizarea 100% SAF. Combustibilul utilizat pentru testul la sol a fost dezvoltat „cu aceleași calități și caracteristici de performanță ca și combustibilul convențional pentru avioane și au colaborat la analiza tehnică și la cerințele operaționale legate de testarea la sol și activitățile de zbor experimental”, a spus Emirates.

sursa: aerotime.aero / 23 ianuarie 2023

————————— 

Jumeirah aderă la Alianța pentru Ospitalitate Sustenabilă

Jumeirah Hotels & Resorts, care operează 26 de proprietăți în Orientul Mijlociu, Europa și Asia, a devenit cea mai recentă companie hotelieră care și-a continuat angajamentul față de sustenabilitate prin aderarea la Alianța pentru Ospitalitate Sustenabilă.

Inițiativele sustenabile ale Jumeirah includ eforturile de eliminare a materialelor plastice de unică folosință, lansarea de sisteme de îmbuteliere și filtrare a apei la fața locului, implicare în proiecte precum reabilitarea țestoaselor din Dubai, combinate cu programe gratuite de educație ecologică pentru copiii. Alte inițiative includ înființarea unei ferme hidroponice la fața locului pentru a furniza produse proaspete restaurantelor lor, care utilizează cu 70% mai puțină apă, și implementarea unor sisteme inovatoare de tehnologie alimentară, care nu numai că ajută la reducerea deșeurilor, ci și la transformarea deșeurilor în îngrășăminte pentru uz local. Grupul susține egalitatea de gen și implicarea comunității. 

sursa: traveldailynews.com / 24 ianuarie 2023

————————— 

FITUR 2023 

FITUR 2023 Madrid a avut un număr de peste 222.000 de participanți, aproape dublu față de 2022. În cadrul evenimentului, UNWTO a servit drept punte între liderii publici și privați pentru a avansa planurile de a construi un sector turistic mai divers, mai rezistent și mai durabil. Reflectând prioritățile Organizației, UNWTO a prioritizat investițiile în turism, dezvoltarea rurală, diversificarea, sustenabilitatea și accesibilitatea.

UNWTO și Banca de Dezvoltare a Americii Latine (CAF) și-au consolidat parteneriatul existent pentru atragerea și păstrarea investițiilor în inițiativele de turism durabil. Parteneriatul va include elaborarea de orientări privind investițiile în turism, axate inițial pe Barbados, Ecuador, El Salvador, Panama și Uruguay. 

Ca parte a activității UNWTO de a diversifica sectorul și de a-i spori statutul de motor al dezvoltării rurale, provincia spaniolă la Rioja a fost anunțată ca gazdă a Conferinței globale a Turismului vitivinicol UNWTO din 7th în cursul acestui an. Secretarul general Pololikashvili, președintele la Rioja, Concha Andreu și ministrul turismului spaniol Reyes Maroto au subliniat importanța sectorului turismului vitivinicol în protejarea culturii, sprijinirea locurilor de muncă și a întreprinderilor locale.

UNWTO a recunoscut, de asemenea, importanța turismului comercial, de cumpărături, cu referire în special la legăturile sale strânse cu timpul liber și gastronomia. Un memorandum de înțelegere, semnat de UNWTO și WOW Concept, va permite celor doi să lucreze împreună pentru a promova turismul urban responsabil prin promoții și evenimente comune. UNWTO a încheiat un parteneriat cu Consiliul Național al Turismului Croat pentru a anunța cel de-al doilea Congres Mondial al Turismului Sportiv. 

Pentru a regândi călătoriile accesibile, UNWTO, Fundación ONCE și Asociația Spaniolă pentru Standardizare au organizat un seminar privind Turismul pentru toți, reunind administrațiile naționale de turism, destinațiile, companiile și asociațiile profesionale din industrie, subliniind rolul accesibilității pentru incluziunea socială și oportunitățile de afaceri. Partenerii au prezentat instrumente menite să implementeze standardul internațional une-ISO 21902 privind turismul accesibil pentru toți, inclusiv un nou ghid pentru aplicarea acestuia în unitățile de cazare și ospitalitate.

sursa: breakingtravelnews.com / 25 ianuarie 2023

————————— 

Prioritățile turismului din Grecia în anul 2023 sunt sustenabilitatea și infrastructura

„Pariul pentru 2023 este îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate cu politici, proiecte și intervenții care se vor concentra pe forme alternative de turism, mediu, economie circulară, surse alternative de energie, managementul resurselor de apă, protecția biodiversității, dar și promovarea bogatului patrimoniu cultural al Greciei”, a declarat Kikilias, ministerul Turismului, într-un interviu acordat presei locale. El a adăugat că eforturile sunt în curs de desfășurare pentru a stabili Grecia ca o destinație principală de 12 luni. În această direcție, el a spus că ministerul a prezentat noi destinații mai puțin cunoscute, a deschis noi piețe, și a promovat City break-urile.

Kikilias s-a referit, de asemenea, la succesul acțiunilor întreprinse până în prezent, despre care a spus că a fost demonstrat în datele privind călătoriile, sosirile și cifra de afaceri din turism din 2022. „Putem spune cu siguranță că ne-am atins obiectivul. Într-un moment cu multe provocări, am sprijinit acomodarea, F&B, comerțul și, desigur, sectorul primar care furnizează toate aceste afaceri cu produsele sale”, a spus el. Ministrul a concluzionat că „povestea de succes” a turismului a atras, de asemenea, jucători internaționali importanți care investesc în proiecte hoteliere semnificative, porturi, și parcuri tematice, stimulând în continuare economia greacă și sprijinind comunitățile locale.

sursa: news.gtp.gr  / 24 ianuarie 2023

————————— 

Un număr tot mai mare de britanici recurg la servicii medicale în străinătate

Din cauza listelor mari de așteptare NHS, oamenii care nu și-ar putea permite îngrijire privată în Marea Britanie, caută alternative în țări Europene precum Lituania, unde serviciile medicale sunt mai ieftine chiar și după costurile de transport, cazare și reabilitare post-operatorie.

Afectate de pandemie, de lipsa forței de muncă și de o lipsă cronică de capacitate de asistență socială, sistemele de sănătate din Marea Britanie sunt sub presiune acută. Cele mai recente cifre ale NHS arată că 7,19 milioane de persoane așteptau tratament numai în Anglia în noiembrie, iar 406.575 de persoane așteaptă pe parcursul unui an.

Oficiul pentru Statistică Națională (ONS) a estimat că aproximativ 248.000 de rezidenți din Marea Britanie au mers în străinătate pentru tratament medical în 2019, comparativ cu 120.000 în 2015. De ani de zile, piața turismului medical a fost dominată de oameni care trec granițele pentru lucrări dentare și alte tratamente cosmetice. Keith Pollard, redactor-șef al International Medical Travel Journal, spune că există dovezi ale unei cereri crescute de îngrijire medicală de bază. Clinicile din Lituania, Ungaria și Spania raportează o creștere a cererii internaționale pentru proceduri elective, cum ar fi operațiile de șold, spune el.

Lituania, a cărei populație totală este de o treime din cea a Londrei, a devenit din ce în ce mai populară deoarece este ușor accesibilă, relativ ieftină și a dezvoltat o bună reputație în rândul pacienților internaționali.

sursa: theguardian.com / 21 ianuarie 2023

————————— 

La FITUR 2023 Peru îsi reafirmă angajamentul pentru sustenabilitate

Peru s-a prezentat ca o destinație turistică competitivă, durabilă, de calitate și sigură la FITUR. Comisia pentru promovarea Peru pentru exporturi și turism (PROMPER) a condus o delegație de 26 de întreprinderi care și-au prezentat produsele turistice cu activități culturale, de aventură și de natură orientate spre sustenabilitate.

„Participarea la această ediție a FITUR ne oferă posibilitatea de a prezenta o gamă largă de experiențe unice, dar responsabile din punct de vedere climatic, pentru vizitatori, asumându-ne un rol în conservarea mediului, contribuind în același timp la dezvoltarea socială și economică a țării”, a declarat Amora Carbajal, director general, PROMPER.

Sustenabilitatea a devenit un element vital în planurile și programele de dezvoltare din Peru. Acesta este motivul pentru care PROMPER își reafirmă angajamentul față de atenuarea schimbărilor climatice, alăturându-se inițiativei „Gardienii naturii” a Consiliului Mondial al călătoriilor și Turismului (WTTC).

De asemenea, trebuie remarcat faptul că Machu Picchu este prima minune a lumii și prima destinație turistică internațională care a obținut certificarea naturală a carbonului datorită cooperării strânse dintre comunitățile locale și atât sectorul public, cât și cel privat.

sursa: businesswire.com / 20 ianuarie 2023

————————— 

Viajar desemnează Marocul „cea mai bună destinație sustenabilă emergentă pentru anul 2022-2023”

Revista Viajar, una dintre cele mai prestigioase reviste spaniole specializate în turism și călătorii, a desemnat Marocul drept „cea mai bună destinație sustenabilă emergentă pentru anul 2022-2023”.

Premiul a fost înmânat de directorul revistei Josep Palau, directorului general al Biroului Național de Turism marocan, Adel El Fakir, în cadrul unei ceremonii de premiere care a avut loc la Madrid. Adel El Fakir a declarat că a fost onorat să primească acest premiu care „recunoaște eforturile Regatului Maroc în domeniul turismului durabil”. „ Această recunoaștere întărește influența mărcii marocane prin atributele sustenabilității și responsabilității față de care călătorii din întreaga lume sunt foarte sensibili”, a spus el.

sursa: northafricapost.com / 19 ianuarie 2023

————————— 

Irlanda face o campanie de $84 de milioane de dolari pentru turism

Campania globală „umpleți-vă inima cu Irlanda” va fi lansată în Marea Britanie, Statele Unite, Germania și Franța de St Patrick’s Day. În campanie sunt incluse actrițe irlandeze, printre care Sharon Horgan de la Bad Sisters, Saoirse-Monica Jackson și Jamie-Lee o’Donnell de la Derry Girls, care împărtășesc ceea ce iubesc la patria lor.

Marketingul este conceput pentru a viza ceea ce Tourism Ireland descrie ca turiști cu valoare, vizitatori care stau mai mult, petrec mai mult, și sunt conștienți de problemele de sustenabilitate. Sustenabilitatea va fi o temă centrală în mesajul campaniei.

Turismul a revenit mai repede decât se anticipase, cu sosiri inbound în 2022 atingând aproximativ 75% din nivelurile din 2019. Industria turismului din țară a primit un impuls prin faptul că insula este o locație de filmare atât pentru Star Wars: The Force Awakens, cât și pentru Games of Thrones.

Irlanda a fost, de asemenea, o destinație populară de călătorie corporativă, cu statutul de centru tehnologic global în creștere în ultimul deceniu. Capitala Irlandei găzduiește un cartier denumit generic Silicon Docks, care include sediul european al giganților tech precum Google, Apple și LinkedIn. Bloom Consulting, o firmă specializată în strategii de branding național și de destinație pentru guvernele din întreaga lume, a plasat Irlanda pe locul 13th în ediția comercială a clasamentului său de brand de țară 2022/2023, care își propune să măsoare impactul percepțiilor și reputației internaționale.

sursa: skift.com / 24 ianuarie 2023

————————— 

Cel mai „puternic” oraș turistic din lume

Un nou indice al WTTC prezintă Parisul ca cel mai puternic oraș din lume pentru turism. WTTC a analizat datele turismului din anul 2022 pentru a vedea unde călătorii au cheltuit cei mai mulți bani. Lista generală a celor mai puternice orașe turistice nu a luat în considerare doar biletele de muzeu și camerele de hotel, un factor important a fost cât de mult guvernele locale, naționale și întreprinderile investesc în aceste orașe ca destinații turistice.

De exemplu, Parisul se pregătește să găzduiască Jocurile Olimpice de vară din 2024. Orașul investește resurse în infrastructură, securitate și alte măsuri care îi vor ajuta să se pregătească pentru a găzdui lumea. Din acest motiv, totalul turismului capitalei franceze a ajuns la $35,6 miliarde de euro.

sursa: edition.cnn.com / 20 ianuarie 2023

————————— 

Yucatan se alătură INSTO

Statul mexican Yucatán a fost adăugat în rețeaua internațională a Observatoarelor de Turism durabil (INSTO) a UNWTO. INSTO monitorizează impactul turismului asupra economiilor și habitatelor locale, permițând o elaborare mai inteligentă a politicilor bazată pe date.

Secretarul general al OMT, Zurab Pololikashvili, a declarat: „În această perioadă de regândire a turismului, măsurarea este din ce în ce mai importantă, deoarece oferă o mai bună înțelegere a locului în care se află o destinație și unde vrea să meargă. Rețeaua INSTO oferă o oportunitate de a lucra împreună pentru a ne asigura că turismul este un instrument care contribuie la dezvoltarea durabilă. Suntem foarte încântați să-l primim pe Yucatan ca nou membru.”

Yucatan este casa mayașilor, are o coastă extinsă, este în mare parte acoperită de păduri, jungle și are numeroase cenote, gropi create de roci calcaroase prăbușite care expun apele subterane. Printre prioritățile de mediu locale se numără acțiunile climatice, restaurarea și conservarea ecosistemelor, conservarea calității apei și aprovizionarea cu energie durabilă, precum și necesitatea de a crea o cultură a durabilității în cadrul societății Yucatan.

sursa: unwto.org  / 24 ianuarie 2023

————————— 

Parteneri 

Gala Premiilor AJTR 2023 

Gala Premiilor AJTR a avut loc anul acesta pe 12 ianuarie, la Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București. La 65 de ani de la înființare, au fost acordate premii pentru mass-media și promovare, premii pentru destinații turistice și industria ospitalității și premii de excelență. Moderatorii evenimentului au fost: Mihai Ogrinji, președintele AJTR, George Sorin Nicolescu, vicepreședinte AJTR, Marilena Stoian, vicepreședinte AJTR, Vasile Arhire, fost director TVR Iași și Nicolae Neacșu, secretar general AJTR. 

Ediția de anul acesta a galei a premiat și recunoscut meritele scriitorilor de turism, fotografilor, hotelierilor și proprietarilor de pensiuni, muzeografilor și autorităților locale care aduc vizibilitate turismului din România. 

sursa: observatorturistic.ro / 30 ianuarie 2023 

————————— 

Finanțări

PNRR – Sprijin pentru investiții în noi suprafețe ocupate de păduri

Acordarea de sprijin financiar nerambursabil deţinătorilor publici şi privaţi de terenuri pretabile pentru împădurire (IMM-uri, autorități locale, ONG-uri), precum și formelor asociative ale acestora, în vederea împăduririi terenurilor deținute.

sursa: pnrr.mmap.ro 

—————————

The Bloomberg Initiative for Cycling Infrastructure: Program destinat schimbării infrastructurii pentru ciclism

Sprijin financiar pentru orașele care vor să-și transforme infrastructura de ciclism pentru a face străzile mai sigure pentru cicliști și pentru a reduce dependența de mașini.

sursa: bloombergcities.jhu.edu 

————————— 

Ambasada SUA – Conservarea obiectivelor culturale

Apelul se adresează organizațiilor neguvernamentale, muzeelor, instituțiilor de învățământ, ministerelor culturii sau instituțiilor și organizațiilor similare,, în sprijinul proiectelor de conservare a patrimoniului cultural în trei domenii sau categorii prioritare de finanțare: situri culturale; obiecte și colecții culturale; forme de exprimare culturală tradițională.

sursa: ro.usembassy.gov 

————————— 

Statistici

Revenirea parțială a turimului în 2022

Industria turistică a UE s-a redresat puternic în urma crizei provocate de pandemie, arată datele Eurostat. Numărul total al nopților petrecute în unitățile de cazare turistică în 2022 a ajuns la 2,72 miliarde, comparativ cu 2019, cu 2,88 miliarde, o diferență de doar 5,6%. În 2020, numărul total al nopților petrecute în unitățile de cazare turistică a atins 1,42 miliarde, iar în 2021, 1,83 miliarde. 

În primul semestru din 2022, numărul total al nopților petrecute în unitățile de cazare turistică din UE a scăzut cu 11% față de aceeași perioadă a anului 2019. În perioada iulie-decembrie, decalajul a fost de 1,9%.

Nopțile petrecute de oaspeții internaționali în UE în 2022 e apropie de numărul celor din 2019 (1,19 miliarde nopţi în 2022 faţă de 1,36 miliarde nopţi în 2019, o diferență de 12,6%).

În ceea ce privește turismul intern, datele din 2022 indică un număr record de 1,53 miliarde nopţi, o creştere de 10,9 milioane faţă de 2019.

sursa: agerpres.ro / 18 ianuarie 2023

————————— 

Apetitul românilor pentru vacanțe în străinătate nu are limite

În primele 11 luni din 2022, români au cheltuit 6,5 miliarde de euro pe vacanțele în afara țării, stabilind un record prin creșterea cu 66%. Din totalul sosirilor înregistrate în unitățile de cazare, doar 13,9% au reprezentat sosiri ale străinilor. Dacă în 2019 românii au cheltuit 5,3 miliarde de euro pe călătoriile în străinătate, suma a depăşit cel mai probabil 7 mi­liarde de euro pe tot anul trecut. Apetitul în creştere pentru deplasările în stră­inătate este re­flectat de indicatorii BNR şi a depăşit orice estimare făcută pe această piaţă.

sursa: zf.ro / 17 ianuarie 2023

————————— 

Statisticile lunii decembrie în industria turistică

În luna decembrie 2022, comparativ cu luna decembrie 2021, sosirile în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au crescut cu 39,3%, iar înnoptările au crescut cu 41,9%. La punctele de frontieră, sosirile vizitatorilor străini au crescut cu 89,6%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români cu 46,5%.

În luna decembrie 2022, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au crescut cu 39,3% față de cele din luna decembrie 2021. Din numărul total de sosiri, 807.200 persoane, 84,2% au fost turiști români și 15,8% străini.

În ceea ce primește înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică, au crescut cu 41,9% față de cele din luna decembrie 2021, ajungând la 1.562.900.

Durata medie a şederii în luna decembrie 2022 a fost de 1,9 zile la turiştii români şi de 2,3 zile la turiştii străini.

Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, în luna decembrie 2022 au însumat 1.205.400 persoane, în creștere cu 46,5% comparativ cu luna decembrie 2021.

Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în anul 2022, au însumat 11.299.100 persoane, în creștere cu 21,8% faţă de anul 2021. Din numărul total de sosiri, în anul 2022, sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 86,0%, în timp ce sosirile turiştilor străini au înregistrat un procent de 14,0%.

Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în anul 2022 au însumat 24.319.600, în creștere cu 17,8% faţă de cele din anul 2021. Din numărul total de înnoptări, în anul 2022, înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 85,8%, în timp ce înnoptările turiştilor străini au înregistrat un procent de 14,2%. 

Durata medie a şederii în anul 2022, a fost de 2,1 zile la turiştii români şi de 2,2 zile la turiştii străini.

Pe judeţe, în anul 2022, numărul de sosiri ale turiştilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare a înregistrat valori mai mari în: Municipiul Bucureşti (1.480.800 persoane), Constanța (1.253.500 persoane) și Braşov (1.187.400 persoane), iar înnoptările turiştilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au înregistrat valori mai mari în: Constanța (4.106.100), Municipiul Bucureşti (2.937.900) și Braşov (2.212.100 mii).

—————————