Site Overlay

Raport Lunar – Decembrie 2022

  Știri Interne

Bucureștiul promovat ca destinație city break

În urma unei hotărâri aprobate în ședința Consiliului General al Capitalei, Municipiul București va fi promovat ca destinație city break. Reprezentanții Ministerului Antreprenoriatului și Turismului și cei ai municipalității vor realiza acțiuni de promovare reciprocă și proiecte de interes public în domeniul turismului. 

Mărcile „România explorați Grădina Carpaților” și „Romania explore the Carpathian garden” vor putea fi utilizate gratuit pentru promovarea țării ca destinație turistică și în scop publicitar. Timp de un an, Ministerul va permite municipalității bucureștene să folosească producții audiovizuale din categoriile activități și aventură, city breaks și turism rural. În același timp, a fost demarată o campanie de promovare reciprocă între București și Sevilla, prin panotaj.

sursa: profit.ro / 23 decembrie 2022 

————————— 

Noi piste de bicicletă în București

Primăria Capitalei a atribuit contractul pentru elaborarea unui master plan pentru piste de biciclete. Câștigătoare a fost oferta prezentată de F.I.P. Consulting SRL, cu o valoare a contractului de 530.000 lei fără TVA. Termenul de elaborare este de 12 luni.

În elaborarea master planului se vor avea în vedere utilitatea pistelor de bicicletă ca mod de transport alternativ urban și beneficiile turistice, de agrement și recreere.

În prima etapă a proiectului derulată pe o perioadă de patru luni, prestatorul va analiza generatorii de trafic, zonele de interes și destinațiile de agrement din Capitală, va indentifica nevoile utilizatorilor de biciclete și va analiza infrastructura existentă.

În etapa a doua, va analiza și prioritiza noi trasee pentru o rețea extinsă de piste de biciclete noi în funcție de dezvoltarea unor zone.

sursa: profit.ro / 29 decembrie 2022 

————————— 

Trasee cicloturistice între județele Buzău, Prahova și Vrancea

Proiectul Velo Valahia este o nouă inițiativă a Consiliilor Județene din Buzău, Prahova și Vrancea, care, prin fonduri europene alocate prin PNRR, intenționează realizarea a 450 de kilometri de trasee cicloturistice. Investiția se ridică la aproximativ 38 de milioane de euro fără TVA.

Investiţia prevede implementarea a 3.000 de kilometri de trasee cicloturistice, cu scopul de a promova transportul durabil prin dezvoltarea infrastructurii de trasee cicloturistice la nivel naţional.

Traseele cicloturistice se vor realiza pe piste pentru biciclete, drumuri pentru ciclişti, drumuri de utilitate privată deschise circulaţiei publice, suprafeţe de rulare amenajate în zona de protecţie aferentă drumurilor deschise circulaţiei publice, drumuri forestiere, poteci şi trasee amenajate în fondul forestier, diguri şi zone de protecţie la inundaţie ale cursurilor de apă şi pe eventuale alte tipuri de căi de comunicaţie deschise circulaţiei bicicletelor.

sursa: news.ro / 5 decembrie 2022

————————— 

Destinații vizionare, conferință de management și marketing de destinații din România

Peste 150 de specialiști și lideri de comunități din întreaga țară au participat la prima ediție a conferinței de management și marketing de destinație. Scopul evenimentului este creșterea competențelor de management și promovare de destinație mai ales în domeniul public și construirea bazelor unei comunități de experți, practicieni și lideri care să administreze branduri de destinații puternice.

Conferința organizată la Brașov de Institutul pentru Orașe Vizionare (IOV) și Destinația Anului, a cuprins atât sesiuni tehnice, masterclass de marketing de destinație aplicat, creare de conținut digital relevant pentru destinație, prezentarea unor instrumente de măsurare a progresului orașelor, cât și paneluri cu focus pe Organizațiile de Management al Destinației (OMD).

Una dintre concluziile ședinței a fost că orașele și destinațiile au nevoie de statistici pentru a crește competivitatea și pentru o dezvoltare sustenabilă. Institutul pentru Orașe Vizionare a anunțat în cadrul conferinței, Indexul Orașelor Vizionare, un instrument de măsurare constantă a progresului orașelor, structurat pe trei parametri: performanță, atractivitate și capacitate vizionară.

De asemenea, este necesară colaborarea autorităților publice locale cu societatea civilă și companiile private pentru o Organizație de Management al Destinației de succes. 

O altă concluzie a conferinței a fost că destinația se construiește, în primul rând, în jurul locuitorilor. Comunitatea locală trebuie să reprezinte destinația turistică, să ofere servicii și să o promoveze. În plus, se încearcă evitarea turismului excesiv care îi face pe locuitori să nu se mai bucure de propriul oraș.

Destinațiile puternice au nevoie de branduri puternice. Brandingul de destinație trebuie să ia în calcul comunitatea locală ca un întreg, trebuie să exprime identitatea comună și misiunea comunității, să se facă prin implicarea locuitorilor, sub leadershipul autorităților.

sursa: profit.ro / 15 decembrie 2022 

————————— 

Ecoturismul și beneficiile acestui trend

Ecoturimul se bazează, printre altele, pe drumeții în zonele de deal și de munte la pas sau cu bicicleta. Turiștii care iubesc liniștea naturii lasă deoparte mașinile. Interesul pentru aceste activități a luat amploare în pandemie, dar este din ce în ce mai mare. România are multe trasee de diferite dificultăți, printre care zona Sibiului este foarte ofertantă. Peste 50 de trasee din județul Sibiu sunt centralizate în aplicația Anii Drumeției, aplicație care funcționează și fără internet. Programul are scopul de a promova ecoturismul și de a îmbunătății infrastructura de drumeție din județ.

sursa: profit.ro /  3 decembrie 2022

————————— 

România are 35 de noi staţiuni turistice de interes local

Conform Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, România are 35 de noi stațiuni de interes local, printre care comuna Beliş din judeţul Cluj, oraşul Bicaz din judeţul Neamţ, zona turistică a municipiului Caracal din judeţul Olt, zona turistică Cugir-Şureanu a oraşului Cugir din judeţul Alba, oraşul Dărmăneşti din judeţul Bacău, comuna Deda din judeţul Mureş, zona turistică a municipiului Făgăraş din judeţul Braşov, zona turistică a municipiului Fălticeni din judeţul Suceava.

În România sunt atestate 54 de stațiuni turistice de interes național și 147 de interes local. Efectele pozitive contau în creșterea numărului de turiști și a cifrei de afaceri a investitorilor din turism. Cele 35 de destinații vor putea să facă parte din reforma Organizațiilor de Management al Destinațiilor, având posibilitatea să înființeze și să operaționalizeze o astfel de entitate la nivel local.

sursa: news.ro / 28 decembrie 2022

————————— 

Valea Prahovei ocupată în proporție de 90% de Revelion

Pensiunile și hotelurile de pe Valea Prahovei au fost ocupate în proporţie de 90% de Revelion, Azuga fiind singura staţiune montană în care s-a putut schia pe pârtia artificială.

Majoritatea rezervărilor au fost făcute cu câteva luni în urmă. Și în stațiunile din județul Brașov, Predeal, Poiana Brașov, Bran și municipiul Brașov, situația a fost asemănătoare. Tarifele au început de la circa 1.000 €/sejur pentru 2 adulți la un hotel de 3 stele și au variat până la aproape 5.000 €/sejur la 4 stele.

Potrivit Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului, Prahova, prima zi a lui 2023 a părut mai degrabă o zi de mai, cu temperaturi ridicate care au scos turiștii la plimbare, nicidecum la schi.

sursa: dailybusiness.ro / 3 ianuarie 2023

————————— 

Românii au călătorit mai mult în acest an de sărbători

Chiar dacă vacanțele au fost mai scumpe cu 10% – 20% în acest an față de aceeași perioadă din 2021, românii au călătorit mai mult de sărbători. Atât pentru turismul intern, cât și pentru cel extern, s-a înregistrat o creștere a rezervărilor cu 35% față de anul trecut. Tarifele au pornit de la 200 de lei/noapte camera la o pensiune rurală de Crăciun şi de la 400 de lei/noapte camera la un hotel de Revelion. Comparativ cu Austria, Italia, Franţa sau Elveţia, tarifele din staţiunile montane din România sunt vizibil mai mici.

Valea Prahovei și Poiana Brașov au fost cele mai căutate destinații interne. De asemnea, staţiunile balneoclimaterice precum Băile Felix, Băile Herculane, Călimănești-Căciulata, Sovata sau Băile Tușnad au fost preferate de români în perioada sărbătorilor de iarnă. Și orașele turistice precum Braşov, Oradea, Sibiu, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Alba Iulia şi Sighişoara au fost aglomerate de sărbători.

Cât despre destinațiile externe, țările unde se pot practica sporturi de iarnă (Bulgaria, Italia, Franţa, Elveţia, Austria) și city break-urile în orașe europene (Viena, Praga, Budapesta, Berlin, Lisabona, Istanbul, Paris, Milano, Roma, Amsterdam) au fost în topul preferințelor românilor. Sunt și turiști care au optat pentru circuite exotice în Thailanda, Malaezia, Japonia, Coreea de Sud, Maldive, Zanzibar, Kenya, Republica Dominicană, Mexic.

sursa: economica.net / 11 decembrie 2022

————————— 

Timișoara, Capitală Europeană a Culturii în 2023

Timișoara a preluat tilul de Capitală Europeană a Culturii în 2023, alături de orașele Elefsina (Grecia) și Veszprém (Ungaria). Aceste trei oraşe se alătură celor peste 60 de oraşe care au primit acest titlu în anii precedenţi, atât din întreaga Uniune Europeană, cât şi din afara spațiului european. În acest context, se vor organiza numeroase evenimente, expoziții și spectacole.

Prin titlul de Capitală Europeană a Culturii se demonstrează diversitatea culturilor europene, se stimulează turismul durabil și se promovează dezvoltarea orașelor prin cultură.

Vicepreşedintele Comisiei Europene, Margaritis Schinas, va participa la un eveniment de predare a titlului la Muzeul Acropole din Atena, pe 9 ianuarie. La eveniment se va citi o declaraţie scrisă de comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educaţie şi tineret, Mariya Gabriel. Conform comunicatului, evenimentul va constitui, de asemenea, o ocazie de a sărbători capitalele culturii din 2022, oraşele Esch-sur-Alzette (Luxemburg), Kaunas (Lituania) şi Novi Sad (Serbia).

sursa: dailybusiness.ro / 6 ianuarie 2023

————————— 

Știri externe:

Călătorii în 2023: Tendințe și predicții 

SUA Travel Foundation preconizează o creștere a cheltuielilor de călătorie în 2023 față de 2022, iar conform unui studiu realizat de Virtuoso, în medie, turiștii rezervă călătorii mai în avans pentru 2023 decât au făcut-o în 2019. 

Călătoriile „hush” au potențialul de a fi cea mai nouă tendință de călătorie în 2023. Lucrătorii de la distanță se îndreaptă spre diferite locații noi pentru o perioadă limitată de timp, o săptămână sau două, mai degrabă decât tot anul, pentru a explora cât mai mult.

Călătorii doresc să petreacă cel puțin o parte din călătoria lor experimentând activități noi sau unice, potrivit unui sondaj realizat de GetYourGuide. 90% dintre respondenți doresc să experimenteze o destinație „ca un localnic”, iar două treimi dintre respondenții mileniali se îngrijorează în mod specific dacă au parte de o experiență autentică. Turiștii pun mai mult accent pe călătorii responsabile. 

sursa: forbes.com / 6 decembrie 2022

 ————————— 

Cele mai importante publicații de turism au lansat destinațiile lor de călătorie de top pentru 2023

Franța, Regatul Unit, Portugalia, New Mexico, Germania s-au suprapus de cele mai multe ori în rapoartele publicațiilor de top, indicând faptul că acestea sunt cele mai râvnite locuri de vizitat în 2023, potrivit American Express 2023 Trending Destinations, Lonely Planet, Travel + Leisure, Fodor, Conde Nast Traveler și Forbes.

Din punct de vedere al tendințelor de călătorie, turiștii vor reveni la natură, călătoriile durabile, responsabile și rurale, la un sentiment „back-to-basics”, deși 53% din aceștia își doresc în continuare conexiune la telefon și internet la destinație.

Piața inchirierilor pe termen scurt, care oferă proprietăți mai accesibile în aceleași locații ca și hotelurile lanț, se confruntă cu o creștere explozivă în unitățile de cazare independente, inclusiv Airbnb-uri, închirieri de vacanță, hanuri, hoteluri de tip boutique, și multe altele, B&B-uri și proprietăți private unice, cum ar fi castele și yurturi.

Wellness, starea de bine și îmbunătățirea calității vieții alimentează călătoriile în 2023. Numărul de turiști solo care au rezervat călătorii pentru 2023 este în creștere cu 24% față de 2019. 

Digitalizarea a rămas esențială în vacanțe, călătorii își doresc să poată rezerva, previzualiza și gestiona călătoriile lor prin intermediul tehnologiei îmbunătățite, cum ar fi aplicațiile ușor de utilizat, dar și la destinație, cum ar fi check-in-ul automat la o proprietate.

sursa: traveldailymedia.com / 16 decembrie 2022 

 ————————— 

UNWTO a clasificat „Cele mai bune sate turistice” din 2022

Topul celor mai bune 32 de sate turistice realizat de UNWTO recunoaște destinațiile rurale care îmbrățișează turismul ca un motor al dezvoltării, păstrând și promovând în același timp valorile și produsele bazate pe comunitate. Inițiativa recunoaște, de asemenea, satele pentru angajamentul lor față de inovare și sustenabilitate în toate aspectele sale – economice, sociale și de mediu – și un accent pe dezvoltarea turismului în conformitate cu obiectivele de dezvoltare durabilă.

Toate satele vor deveni parte a UNWTO Best Tourism Villages Global Network, rețea ce oferă o serie de beneficii, inclusiv formare la fața locului și online, schimbul de bune practici și recunoașterea și conștientizarea internațională. Inițiativa susține reducerea inegalităților regionale în materie de venituri și dezvoltare, combaterea depopulării, progresul egalității de gen și al capacitării femeilor și a tinerilor, promovarea inovării și a digitalizării, îmbunătățirea conectivității, a infrastructurii, a accesului la finanțare și la investiții, inovarea în dezvoltarea produselor și la integrarea lanțului valoric; promovarea unor practici durabile pentru o utilizare mai eficientă a resurselor, reducerea emisiilor și a deșeurilor și îmbunătățirea educației și a competențelor. 

Lista celor mai bune sate turistice UNWTO 2022: Zell am SEE (Austria), Wagrain (Austria), Puqueldón (Chile), Dazhai (China), Jingzhu (China), Choachí (Columbia), Aguarico (Ecuador), Angochagua (Ecuador), Choke Mountains Ecovillage (Etiopia), Mestia (Georgia), Kfar Kama (Israel), Sauris-Zahre (Italia), Isola del Giglio (Italia), Umm Qais (Iordania), Creel (Mexic), El Fuerte (Mexic), Ksar Elkhorbat (Maroc), Moulay Bouzerktoune (Maroc), Lamas (Peru), Raqchi (Peru), Castelo Novo (Portugalia), Pyeongsa-ri (Republica Coreea), Rașinari (Romania), Alula Old Town (Arabia Saudită), Bohinj (Slovenia), Rupit (Spania), Alquézar (Spania), Guadalupe (Spania), Murten (Elveția), Andermatt (Elveția), Birgi (Türkiye), Thái Hao (Vietnam).

sursa: unwto.org / 20 decembrie 2022

————————— 

Finanțare de 68 milioane de euro pentru turismul de tranziție din Irlanda/UE 

Ministrul Turismului, Catherine Martin, a salutat adoptarea de către Comisia Europeană a Planului de Tranziție Teritorială Justă și a programului asociat al Irlandei pentru perioada 2021-2027. Elementul turistic al Planului include alocări de €38 milioane euro în cadrul activităților de turism regenerativ și de €30 milioane euro pentru o rețea de trasee turistice.

Ministrul Martin a menționat obiectivul Fondului UE de a acționa ca un factor de acțiune mai ambițioasă în ceea ce privește clima în anumite sectoare economice, în special prin promovarea turismului durabil și salută acest impuls major pentru infrastructura economică și socială din regiunea Midlands.

sursa: hospitalityIreland.com / 19 decembrie 2022 

————————— 

Transformarea turismului prin măsurarea sustenabilității acestuia

O sută de experți din întreaga lume s-au adunat la sediul UNWTO pentru a dezvolta următorul standard de măsurare a sustenabilității turismului (MST). Efortul global al MST răspunde nevoii urgente de orientare pentru a produce date mai credibile și comparabile cu privire la rolul turismului pentru oameni, planetă și prosperitate. Cadrul privind datele va permite factorilor de decizie politică și sectorului privat să modeleze politici inovatoare și să transforme modele de afaceri.

În cadrul reuniunii, Grupul de experți compus din ministere, institute de statistică, autorități subnaționale, mediul academic și sectorul privat, a adoptat o foaie de parcurs ambițioasă pentru intensificarea eforturilor în vederea finalizării cadrului statistic pentru măsurarea sustenabilității turismului, și aprobarea acestuia ca noul standard de măsurare pentru sector. Participarea record, cu reprezentanți din 28 de țări (inclusiv 6 state membre care nu sunt membre ale UNWTO), arată că MST este mai importantă ca niciodată.

sursa: unwto.org / 19 decembrie 2022

 ————————— 

Forumul Turismului Gatsronomic UNWTO evidențiază nevoia de dezvoltare a talentelor și de reducere a deșeurilor

450 de delegați din 30 de țări, alături de peste 1.000 de participanți online din 125 de țări au participat la cel de-al șaptelea Forum UNWTO privind turismul gastronomic. Evenimentul a reprezentat o oportunitate unică pentru experți de a împărtăși cele mai bune practici și de a spori rolul turismului gastronomiei în sustenabilitate, inovare și incluziune socială și de a evidenția importanța acestuia pentru dezvoltarea regională și rurală. Participanții au subliniat necesitatea de a oferi condiții de muncă mai bune și angajamentul de a atrage și de a păstra talentele. Pe lângă aceasta, Forumul s-a axat și pe cele mai bune modalități de elaborare a strategiilor și practicilor de turism gastronomic care să asigure utilizarea durabilă a resurselor, promovarea produselor și a know-how-ului local,  consumul responsabil și necesitatea de a reduce risipa alimentară ca mijloc de sprijinire a unui sistem alimentar global mai durabil. 

sursa: unwto.org / 15 decembrie 2022

 ————————— 

WTTC anunță colaborarea cu UNWTO și The Alliance la COP15

În cadrul evenimentului COP15 de la Montreal, WTTC, UNWTO și Alianța pentru ospitalitate durabilă au anunțat o nouă colaborare care va reuni sectorul public și privat într-o viziune comună de a opri și inversa pierderea biodiversității până în 2030.

Semnatarii viziunii s-au angajat să adopte o abordare pozitivă față de natură a turismului prin integrarea biodiversității, prin reducerea emisiilor de carbon, a impactului poluării, a utilizării nesustenabile a resurselor prin protejarea și restaurarea naturii și a faunei sălbatice și recunoașterea importanței oceanelor curate pentru sector, aproximativ 40% din economia albastră globală fiind legată de turism.

Glenn Mandziuk, CEO al Sustainable Hospitality Alliance, a declarat: „Ca o industrie care se bazează pe lumea noastră naturală pentru orice, de la clădiri până la atragerea oaspeților în locații remarcabile din întreaga lume, recunoaștem importanța imensă a protejării frumoasei noastre planete.”

sursa: unwto.org / 13 decembrie 2022

 ————————— 

FITUR 2023 se concentrează pe viitorul turismului sustenabil

Următoarea ediție a Târgului Internațional de Turism, FITUR 2023, va fi un vehicul pentru promovarea strategiilor în turism care respectă ecosistemul, mediul, cultura locală și valoarea sa în contextul social și economic ca sursă de ocupare a forței de muncă și bunăstare.

FITUR va reprezenta forța industriei turismului internațional și angajamentul său pentru o creștere durabilă, în care inovația și transformarea digitală sunt factori de diferențiere cheie și factori de dezvoltare. IFEMA MADRID este implicată activ în măsurarea amprentei de carbon 1 și 2 a FITUR 23 pentru prima dată, și în formalizarea angajamentului său de a o reduce la următoarea ediție.

În plus, FITUR încurajează participarea sustenabilă a companiilor și profesioniștilor, prin ghiduri de acțiune și recomandări care trebuie urmate, pentru a reduce orice efecte negative pe care le poate avea târgul și pentru a promova conștientizarea, reducerea deșeurilor și mobilitatea.

sursa: businesswire.com / 15 decembrie 2022

 ————————— 

Insulele Tahiti prezintă un plan de turism durabil pe cinci ani

Strategia urmărește să „protejeze resursele naturale, să aducă beneficii populației locale și să păstreze experiența vizitatorilor de cea mai înaltă calitate”. Documentul Fari’ira’a Manihini 2027 își propune să pună un plafon pe numărul de turiști în destinație, cu un raport de un locuitor la un vizitator în orice moment. 

Strategia a fost elaborată după consultarea populației locale, precum și a părților interesate din sectorul public și privat. „Insulele Tahiti ar trebui să rămână o destinație de turism lentă, un mic colț de paradis cu servicii excepționale care se concentrează pe experiențe, cultură și întâlniri cu populația locală”, a declarat Jean-Marc Mocellin, CEO al Tahiti Tourisme. 

Politica guvernului este de a răspândi fluxul de turiști și beneficiile financiare între insule prin îmbunătățirea infrastructurii și a investițiilor. În cazul în care planul este de succes, limita privind numărul de turiști poate fi revizuită în 2027. Destinația se angajează, de asemenea, să urmeze strategia turistică stabilită de Consiliul Global al Turismului durabil pentru Organizația de Turism din Pacific, din care fac parte Insulele Tahiti.

sursa: seatradecruise.com / 21 decembrie 2022

 ————————— 

Moldova se angajează să dezvolte o industrie turistică durabilă în parteneriat cu GSTC

Randy Durband, CEO al GSTC, a declarat: „Angajamentul de sustenabilitate semnat în Moldova va fi susținut de cooperarea dintre sectorul public și cel privat pentru dezvoltarea direcțiilor de management durabil în turism. Industria turismului din Moldova va beneficia de expertiza și asistența GSTC, pentru a obține un echilibru adecvat în dezvoltarea sectorului și pentru a garanta sustenabilitatea pe termen lung a acestuia.”

Ministrul Culturii al Republicii Moldova, Sergiu Prodan, a adăugat: „Moldova este o destinație turistică emergentă, care a fost afectată dramatic de pandemie și de războiul din regiune. Cu toate acestea, paradigma rezilienței, împreună cu modelul de dezvoltare și recuperare, se poate baza numai pe principiile dezvoltării durabile printr-un angajament de a proteja și de a spori mediul și patrimoniul cultural, maximizând în același timp beneficiile sociale și economice pentru comunitățile locale. Toată lumea poate explora acum Moldova pe platforma 360.moldova.Travel.”

sursa: en.prnasia.com / 12 decembrie 2022

 ————————— 

Evaneos a primit 20 de milioane de euro pentru a-și dezvolta piața turismului durabil

Platforma Evaneos permite călătorilor să experimenteze „activități neobișnuite rafinate de experți locali, dedicate protejării culturilor și a mediului” în 160 de destinații. Investiția va fi orientată spre consolidarea poziției companiei Evaneos pe piețele actuale, inclusiv Franța, Spania și Germania.

Într-o postare pe LinkedIn, fondatorii Yvan Wibaux și Eric la Bonnardière au declarat: „Această etapă marchează angajamentul continuu al investitorilor noștri pentru dezvoltarea unui model mai responsabil pentru industria turismului”. Evaneos spune că 87% din costul fiecărei călătorii merge către agenții locali și întreprinderile mici din destinațiile pe care le deservește. În plus, compania donează un procent din călătoriile vândute prin intermediul fondului său Better Trips. Potrivit site-ului său, până în 2025, Evaneos intenționează să pună deoparte peste trei milioane de euro pentru a „accelera transformarea industriei turismului”.

sursa: phocuswire.com / 7 decembrie 2022

 ————————— 

Radisson se alătură Consiliului Global pentru Turism Sustenabil

Radisson Hotel Group a făcut pași importanți pentru a conduce acțiunile climatice în industria ospitalității. Spre exemplu, asumarea obiectivulului de a atinge Net Zero până în 2050, către sustenabilitate, energie regenerabilă, design de clădiri verzi, mobilitate verde, și stabilirea Bazelor de Sustenabilitate a Hotelului.

Apartenența Grupului la GSTC face parte din orientarea sa strategică de a conduce cooperarea interindustrială și de a stabili standarde transparente și măsurabile pentru sustenabilitate în industria ospitalității, precum și de a promova o coordonare sporită între sectorul privat și cel public.

sursa: tradearabia.com / 14 decembrie 2022

————————— 

Parteneriat USAID Prosper Africa în valoare de $75 de milioane de dolari pentru turismul durabil

USAID a anunțat un nou parteneriat Prosper Africa cu ThirdWay Partners și Nature Conservancy pentru a proteja peisajele africane și pentru a susține sectorul turismului. Cu o finanțare catalitică de $2,5 milioane de dolari de la USAID, ThirdWay și Conservarea naturii vor debloca un fond de turism pentru conservarea Africii și comunități de $75 milioane de dolari și pentru a ajuta operatorii de turism safari. Acest lucru va aduce beneficii pentru 44.000 de membri ai comunității și va genera venituri anuale de $40 milioane de dolari pentru proprietarii, managerii și comunitățile de conservare a peisajului. Cu o zonă protejată mai mare decât statul american California, fondul va acoperi părți din Botswana, Kenya, Namibia, Africa de Sud, Tanzania, Africa de Sud și Africa de Sud și Zambia.

Parteneriat promovează obiectivele guvernului SUA de a aborda criza climatică și de a valorifica oportunitatea de a genera locuri de muncă, de a dezvolta economii de energie curată și de a construi comunități reziliente.

sursa: usaid.gov / 14 decembrie 2022

 ————————— 

Reducere la zero a poluării- Obiectiv la nivelul UE pentru 2030

Pe 8 decembrie, Comisia Europeană a publicat primul raport prospectiv și de monitorizare privind reducerea la zero a poluării și raportul legat de a treia evaluare prospectivă privind aerul curat.

Pentru a orienta UE către obiectivul pentru 2050 privind o planetă sănătoasă pentru oameni sănătoși, planul de acțiune stabilește obiective-cheie pentru 2030 de reducere a poluării la sursă comparativ cu situația actuală. Și anume: îmbunătățirea calității aerului pentru a reduce cu 55% numărul de decese premature cauzate de poluarea atmosferică; îmbunătățirea calității apei prin reducerea deșeurilor, a deșeurilor de plastic din mediul marin (cu 50%) și a microplasticelor deversate în mediul înconjurător (cu 30 %); îmbunătățirea calității solului prin reducerea cu 50% a pierderilor de nutrienți și a utilizării pesticidelor chimice; reducerea cu 25% a ecosistemelor UE în care poluarea atmosferică amenință biodiversitatea; reducerea cu 30% a numărului de persoane cu afecțiuni cronice cauzate de zgomotul produs de transport și reducerea semnificativă a cantității de deșeuri generate și cu 50% a deșeurilor municipale reziduale.

sursa: romania.representation.ec.europa.eu / 9 decembrie 2022

————————— 

Stațiunile europene de schi se închid din cauza lipsei de zăpadă

În Franța, temperatura medie agregată în ultima zi a anului 2022 a fost cu peste 8 grade Celsius (14,4 grade Fahrenheit) mai mare decât temperatura zilnică de referință pentru perioada 1991-2020, potrivit Météo-France, serviciul meteorologic național francez.

Stațiunile de schi din Alpi, în special cele din regiunile inferioare, și-au închis temporar pârtiile, din cauza vremii calde, însoțită de ploaie. Unele stațiuni se adaptează, de asemenea, acolo unde pot, renunțând la închirierea de schiuri pentru biciclete montane și încurajând pe cei care se găsesc blocați într-o stațiune fără zăpadă să profite la maximum de peisajul rural.

Doar una din trei stații de schi și doar un sfert din pârtiile de schi din Pirinei au fost deschise în decembrie din cauza condițiilor proaste de zăpadă, conform CNN BFMTV. Unele stațiuni de schi se bazează pe zăpadă artificială, dar materialele înlocuitoare se pot topi în continuare, iar procedura este, de asemenea, costisitoare și cu un impact semnificativ asupra mediului, deoarece se bazează pe cantități mari de energie și apă.

„Schimbările climatice își spun cuvântul” – spune Laurent Reynaud, reprezentant al Domaines Skiable de France”. Este evident în toată Europa. Ne confruntăm cu aceeași situație ca vecinii noștri elvețieni, italieni și austrieci”.

 sursa: edition.cnn.com / 4 ianuarie 2023

 ————————— 

Finanțări:

Strategia României pentru Dezvoltarea Turismului 2023 – 2029

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a publicat spre consultare publică prima variantă a Strategiei României pentru Dezvoltarea Turismului 2023- 2029.

Conform documentului, Strategia Națională a României pentru Dezvoltarea Turismului se concentrează pe trei niveluri, pentru a servi drept ghid pentru dezvoltarea sustenabilă a turismului în România, astfel încât: să consolideze în continuare România ca destinație turistică bine cunoscută, de talie mondială, pe tot parcursul anului, precum şi ca destinație care îndeplinește standardele UE în ceea ce privește furnizarea de produse și servicii; să prețuiască oamenii, tradiția, locurile, patrimoniul natural și cultural al României; să crească vizibilitatea și reputația României pe piețele internaționale de turism de prim rang.

Rezultatele așteptate sunt: creșterea încasărilor din turism, creșterea cheltuielii medii per turist, creșterea numărului turiștilor străini, creșterea duratei medii a sejurului turiștilor din piețele-țintă și creșterea numărului de locuri de muncă nou create.

sursa: fonduristructurale.ro / 29 decembrie 2022

 ————————— 

4,11 miliarde euro pentru a accelera tranziția către o energie curată

Fondul pentru modernizare a efectuat plăți în valoare totală de 4,11 miliarde euro în sprijinul a 61 de proiecte derulate în opt țări beneficiare, printre care și România.

Proiectele vor contribui la modernizarea sistemelor energetice, la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectoarele energiei, industriei, transporturilor și agriculturii, precum și la îmbunătățirea eficienței energetice. Sprijinul acordat acestor investiții va ajuta statele membre beneficiare să își îndeplinească obiectivele în materie de climă și energie pentru 2030 și să accelereze tranziția verde a UE.

Anul acesta s-au efectuat plăți către Croația (119,8 milioane euro), Cehia (1,34 miliarde euro), Estonia (62,4 milioane euro), Ungaria (74,3 milioane euro), Lituania (85 milioane euro), Polonia (643,2 milioane euro), România (1,39 miliarde euro) și Slovacia (399,5 milioane euro). 

Cele 61 de propuneri de investiții selecționate anul acesta de Fondul pentru modernizare se axează pe producția de energie electrică din surse regenerabile, pe modernizarea rețelelor energetice și pe eficiența energetică în sectoarele energiei, industriei, construcțiilor și transporturilor, precum și pe înlocuirea producției de cărbune cu combustibili cu intensitate scăzută a emisiilor de carbon. 

sursa: romania.representation.ec.europa.eu / 22 decembrie 2022

 ————————— 

Statistici:

Topul turiștilor care au vizitat România în 2022

În anul 2022, numărul turiștilor străini care au vizitat România a crescut cu peste 50% față de anul 2021 când erau necesare testele și certificatele pentru COVID-19. Conform Institutului Național de Statistică, în primele nouă luni din anul 2022, în țara noastră au ajuns 1,16 milioane de străini, puțin peste jumătate comparativ cu 2,10 milioane, numărul total de străini care ne-au vizitat în 2019.

Deși cu 43% mai puțini față de anul 2019, germanii au rămas primii în clasamentul turiștilor străini care au venit în România. Pe locul al doilea sunt turiștii din Israel, cu 42% mai puțini decât în 2019. Față de anul trecut, creșterea este de aproximativ 200%. Topul se continuă cu italieni, americani, unguri, englezi și francezi. Pe locul opt sunt moldovenii, urmați de polonezi și pentru prima oară în top 10, de ucrainieni. Cât despre banii cheltuiți, dacă în 2019 turiștii au lăsat în țară 5,48 de miliarde de lei, anul acesta suma a fost de 3,15 miliarde de lei.

sursa: economica.net / 27 decembrie 2022 

————————— 

Creștere cu 20% a sosirilor în structurile turistice din România pentru primele 11 luni din 2022

În perioada 1 ianuarie- 30 noiembrie 2022, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au însumat 10,49 milioane de persoane, cu 20,6% mai mult față de aceeași perioadă din 2021.

Potrivit Institutului Național de Statistică, în luna noiembrie 2022 sosirile au crescut cu 51,6%, iar înnoptările cu 55,2% față de luna noiembrie 2021. Sosirile vizitatorilor străini au crescut cu 91,0%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români cu 44,3%.

Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică, în luna noiembrie 2022 a fost de 27,6% pe total structuri de cazare turistică, în creștere cu 8,9 puncte procentuale faţă de luna noiembrie 2021.

Pentru perioada 1 ianuarie- 30 noiembrie 2022, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică au însumat 10.492.000 de persoane, în creștere cu 20,6% față de perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2021. Din totalul sosirilor, 86,1% au fost reprezentate de sosirile românilor, iar 13,9% sosirile turiștilor străini. În ceea ce privește înnoptările, pentru perioada 1 ianuarie- 30 noiembrie 2022, înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 86,1%, în timp ce înnoptările turiştilor străini au înregistrat un procent de 13,9%.

Tot pentru perioada 1 ianuarie- 30 noiembrie 2022, cele mai mari valori ale numărului de sosiri ale turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare a înregistrat valori mari în Municipiul București (1.348.200 persoane), Constanța (1.236.100 persoane) și Brașov (1.084.700 persoane), iar pentru înnoptări, Constanța (4.070.400 persoane), Municipiul București (2.665.000 persoane) și Brașov (2.015.900 persoane).

sursa: economedia.ro / 6 ianuarie 2023  

—————————