Site Overlay

Tendințe & Previziuni pentru turismul european (European Travel Commission)

În momentul actual, Regiunea Europeană este așteptată să recupereze 73% din volumul înnoptărilor din 2019 până la sfârșitul anului și 100% abia în anul 2025. În anul curent, traficul aerian european a crescut la un nivel cu doar 11% mai mic decât în 2019.

Ultimul raport al ETC Market Intelligence „Tendinte & Previziuni (Trimestrul III)” publicat în Noiembrie 2022 prezintă situația reabilitată a turismului european pe măsură ce restricțiile legate de Covid s-au diminuat. În ciuda tulburările cauzate de războiul prelungit din Ucraina, de creșterea inflației, de problema forței de muncă, de prețurile ridicate la alimente și energie și de stagnarea creșterii economice, se așteaptă ca restabilirea turismului european să continue în lunile rămase din 2022, ghidată de un consum conștient de resurse și călătorii bazate pe valoare.

Listei de impedimente în refacerea turismului i se adaugă o previziune sumbră referitoare la această iarnă, respectiv provocarea determinată de prețurile vertiginoase la gaze, care au scăzut recent, mulțumită nivelurilor de stocare aproape maxime, cererii reduse în majoritatea țărilor UE și inițiativei de economisire a energiei. Din cauza acestor factori, au crescut inevitabil și costurile de călătorie.

Peste jumătate dintre destinații au raportat revenirea la cel puțin 77% din nivelurile sosirilor de turiști străini din 2019, în special cele din sudul Mediteranei. Conform datelor din august 2022, Turcia (-5%), Serbia (-8%) și Luxemburg (-9%) au înregistrat cea mai puternică revenire, cu precizarea că Serbia este deschisă călătorilor ruși fără cerințe de viză, iar turismul este probabil folosit ca pretext pentru călătorie; dar mulți ruși părăsesc Rusia ca o consecință a războiului din Ucraina.

Muntenegru, Croația (ambele cu -10%) și Portugalia (-11%) au raportat, de asemenea, o redresare solidă. Cele mai mari scăderi ale sosirilor turistice au fost înregistrate în Statele Baltice, Finlanda, România și Slovacia, pentru toate înregistrându-se scăderi de peste 38%.

Pe măsură ce perspectivele economice s-au întunecat pe parcursul verii, investitorii s-au grăbit să ajungă la dolarul american, ceea ce l-a făcut să se deprecieze față de majoritatea monedelor europene, dolarul american și euro ajungând efectiv la paritate.

Acest lucru încurajează călătorii americani să viziteze Europa. O mare parte din Europa beneficiază, de asemenea, de faptul că se află în aceeași zonă monetarăAstfel, călătoriile intra-europene nu sunt afectate în mare măsură de astfel de mișcări.

Inflația ridicată și recesiunea care se apropie în întreaga Europă au afectat încrederea consumatorilor. În Germania, indicatorul GfK de consum a scăzut la -42,5 în octombrie 2022, a patra lună record la rând. În mod similar, în Franța, încrederea consumatorilor din septembrie a atins un minim de nouă ani. În Marea Britanie, încrederea consumatorilor a scăzut și ea, agravată de perspectiva unei schimbări în direcția prețurilor locuințelor. Declinul încrederii consumatorilor în aceste piețe cheie este o problemă pentru destinațiile mediteraneene, unde Germania și Marea Britanie sunt adesea cele două principale piețe sursă. Deteriorarea încrederii consumatorilor va însemna, de asemenea, că valoarea percepută pentru bani va juca un rol central în comportamentul de călătorie.

Comparativ cu aceeași perioadă din 2019, sosirile în destinațiile europene au fost cu aproximativ 13,2% mai mici în 2022. Scăderi față de volumele din 2019 rămân pentru majoritatea piețelor, dar vedem totuși destinații care au raportat cererea turistică în unele luni ale anului 2022 depășind perioada comparabilă din 2019.

În cadrul piețelor-sursă aflate la distanțe lungi, există o diviziune între țările care au dovedit o redresare semnificativă în ultimele luni, cum ar fi Statele Unite, comparativ cu Japonia și China, care au păstrat restricții de călătorie mai dure și încă nu au înregistrat nicio redresare reală a cererii de călătorii către Europa.

Exemple de piețe-sursă din Europa germanii care s-au îndreptat puternic spre Cipru, Slovenia, Serbia și Croația, francezii chiar au dublat numărul sosirilor în Cipru față de 2019;  înnoptări în Islanda și Malta, și au acordat interes și pentru Turcia și Grecia, italienii care au depășit numărul sosirilor din 2019 doar pentru Cipru și Islanda, britanicii cu volume mari la sosiri doar în Turcia și Grecia, olandezii cu creșteri pentru Norvegia, Islanda, Serbia și Malta și rușii care nu au avut de ales decât Serbia ca destinație cu volume crescute față de 2019, aceasta fiind țară nemembră a UE.

Exemple de piețe-sursă din afara Europei :americanii care au făcut deplasări semnificative în Turcia, înnoptări în Serbia și Muntenegru și sosiri în Portugalia, japonezii au înregistrat sosiri doar în Serbia, indienii au avut vizite și înnoptări semnificative doar în Serbia, dar și Muntenegru, brazilienii au manifestat interes doar pentru Serbia și Monaco, pentru canadieni, Serbia și Turcia au reprezentat destinațiile valabile în 2022 și nicio destinație nu a raportat o creștere a sosirilor din China până acum. 

Este prefigurat un rezultat mai slab pentru sosirile internaționale în întreaga regiune, din cauza micșorării persistente a venitului real disponibil al gospodăriilor și a activității mai slabe în sectoare legate de turism, deoarece gazele sunt raționalizate în sectorul afacerilor. Orele de funcționare mai puține, cheltuielile discreționare mai mici și, eventual, călătoriile de afaceri reduse vor afecta redresarea turismului, cu sosiri anul viitor ce urmează să fie aproximativ la egalitate cu 2022.

Excursiile pe distanțe scurte reprezintă aproximativ 72% din totalul vizitelor în Europa, fiind mai ieftine. Este mai probabil ca turiștii să aleagă excursii mai ieftine decât să nu călătorească deloc. Dolarul mai puternic va încuraja, de asemenea, călătoriile în Europa și poate oferi un impuls sosirilor din SUA, deoarece Europa devine astfel o destinație mai ieftină.

Europa de Est va continua să fie afectată de războiul din Ucraina și de sancțiunile asociate împotriva Rusiei. Începând cu octombrie 2022, țările care operau restricții pentru vizele rusești reprezentau împreună 29% din totalul vizelor emise cetățenilor ruși în acest spațiu, în 2021. Finlanda va fi una dintre cele mai afectate de interdicția privind vizele turistice rusești, deoarece acestea ajunseseră la 76% din totalul vizelor emise de țară. 

De abia pentru 2025-2026 se estimează o revenire a sosirilor de turiști în Europa la și peste nivelul anului 2019, pentru toate zonele europene (Europa de Nord, Europa de Vest, Europa de Sud și Europa Centrală și de Est). 

foto: Unsplash

sursa: https://etc-corporate.org/reports/european-tourism-2022-trends-prospects-q3-2022/