Site Overlay

Raport Lunar – Septembrie 2022

Știri interne:

România, destinație turistică promovată în rândul tinerilor din întreaga lume prin intermediul European Youth Card și International Student Identity Card 

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a decis promovarea României în rândul tinerilor din întreaga lume prin European Youth Card și International Student Identity Card. 

European Youth Card este o legitimație care oferă tinerilor între 12 și 30 de ani din Europa numeroase beneficii de călătorie în 38 de țări partenere de pe continent. 

International Studenty Identity Card este o legitimație recunoscută în 130 de țări din întreaga lume pentru tinerii elevi, studenți, masteranzi sau doctoranzi până în 30 de ani.

MAT va pune la dispoziția AEM și APSTSP materiale audiovizuale despre România, cu accent pe activități, aventură, city-break și turism rural, cu scopul promovării acestora în mediul online, pe platformele digitale ale partenerilor, precum și în cadrul altor acțiuni de interes.

sursa: profit.ro / 9 septembrie 2022

—————————— 

Tarifele din turism pentru sezonul estival 2023 se vor menține la valorile din 2022 

Operatorii din turismul de litoral își doresc să mențină aceleași tarife la pachetele turistice în sezonul estival 2023 ca în acest an. 90% dintre hotelieri sunt de acord cu păstrarea prețurilor nemodificate. 

Inflația îi va face pe români să vâneze ofertele speciale. Programul Înscrieri Timpurii al agenției de turism Litoralulromanesc.ro vine în ajutor cu reduceri de până la 50% pentru pachetele turistice rezervate din timp. Primele pachete pentru 2023 sunt disponibile din luna septembrie.

În sezonul estival 2022, românii care au ales să-și facă vacanțele pe litoral, au căutat pachete cu servicii integrate, care să includă nu doar cazare și masa, ci și plajă și agrement. De asemenea, turiștii au pus din ce în ce mai mult accent pe calitatea destinației, atât în ceea ce privește accesibilitatea, cât și aspectul general al stațiunii alese și variantele de petrecere a timpului liber.

Agenția de turism Litoralulromanesc.ro a sesizat că în comparație cu sezonul 2021, Eforie Nord a înregistrat o creștere a rezervărilor de la 22,7% la 27,6%, în vreme ce în Mamaia scăderea a fost de la 30,7% la 26%, cifrele corelate arătând că turiștii care obișnuiau să meargă în Mamaia au migrat către stațiunile din sud, în special către Eforie Nord.

Cei mai mulți turiști care și-au făcut vacanțele în stațiunile autohtone de la Marea Neagră au venit din București – 40,09%, următoarele poziții în clasament fiind ocupate de Prahova – 6,96%, Cluj – 6,92%, Iași – 4,55%, Brașov – 4,36%. În top 10 mai intră județele Timiș, Argeș, Dâmbovița, Bacău, Suceava.

sursa: profit.ro / 1 septembrie 2022

—————————— 

Casa tradițională săsească din Viscri a Regelui Charles al III-lea, deschisă pentru vizitatori

Casa de la Viscri a regelui Charles al III-lea este, acum, singura gospodărie din sat care se poate vizita. Zilnic, aproximativ 200 de vizitatori îi trec pragul, curioși de ceea ce se află în spatele zidurilor de la stradă. Gospodăria găzduiește expoziții temporare sau permanente legate de natură, restaurare, patrimoniu, meșteșuguri, grădinărit, pictură, fotografie și sculptură.

Veniturile generate de biletele de intrare se duc către proiectele Fundației Regelui și alte proiecte în Viscri precum curățarea străzilor sau cursul de grădinărit pentru copii. 

Curtea dublă, cu două case și două șuri, este deschisă turiștilor pentru vizitare. Camerele nu se mai închiriază, ci sunt ocupate de voluntarii proiectelor. Procesul de reconversie în urma căruia gazonul a devenit grădină de legume, camerele de oaspeți au devenit spații de vizitare, iar șura a devenit spațiu expozițional, a fost unul complex și de durată. Locul are acum și o ceainărie unde se pot gusta infuzii de plante locale, băuturi preparate cu siropuri de la Saschiz sau cu miere de la Hamba.

Satul cu 200 de case nu este doar un monument UNESCO, dar și un sat viu, cu oameni cu preocupări obișnuite. Volumul de 200-300 de mașini din unele zile poate afecta viața locuitorilor. Planul este ca satul să rămână autentic, nu să se transforme într-o stațiune turistică.

sursa: zf.ro / 10 septembrie 2022

—————————— 

Majorări cu 15% pentru biletele de avion

Conform companiei traveltech eSky.ro, prețul mediu al unui bilet de avion dus-întors pentru vacanța de vară din 2022 s-a majorat cu 15% față de aceeași perioadă din 2021. Pentru un bilet dus, prețul mediu a crescut cu aproximativ 8%.

Majoritar, turiștii români au mers în vacanță în cuplu și au petrecut în medie opt zile în afara țării, față de zece zile cât stăteau anul trecut. Ei și-au organizat singuri vacanța, datorită prețurilor mai mici decât cele oferite de agențiile de turism tradiționale și a datelor flexibile. Perioada dintre cumpărarea biletelor de avion şi data călătoriei a fost de aproximativ 39 de zile faţă de 29 de zile anul trecut, iar prețul unui bilet dus-întors a fost de 212 de euro.

Italia a fost destinația preferată în iunie-august 2022. Românii au ales Roma, Milano, Veneţia, Napoli şi Bologna. Locul 2 a fost ocupat de Spania cu oraşele Barcelona, Madrid şi Valencia, locul 3 a fost ocupat de orașele grecești Atena, Corfu şi Salonic, iar următoarele locuri au fost ocupate de Turcia, Cipru şi Portugalia.

sursa: capital.ro / 5 septembrie 2022

—————————— 

„Regina Maria în America: cea mai frumoasă faţă a diplomaţiei româneşti”, expoziție de fotografie la Constanța 

Între 15- 21 septembrie, Centrul Cultural Judeţean Constanţa ”Teodor T. Burada”, în parteneriat cu Arhivele Naţionale ale României şi Asociaţia Diplomaţie şi Identitate Culturală Europeană au organizat vernisajul expoziției de fotografie „Regina Maria în America: cea mai frumoasă faţă a diplomaţiei româneşti”. 

Expoziția foto-documentară cuprinde fotografii de epocă, mărturii și citate din jurnalul reginei în urma întrevederii oficiale de la Casa Albă cu preşedintele SUA, Calvin Coolidge, întâlnirii cu primarul New York-ului, James J. Walker, care i-a oferit cadou reginei cheia oraşului, în semn de admiraţie şi recunoştinţă; vizitelor efectuate în Chicago, Philadelphia, San Francisco, Montreal, Canada, Maryhill, Tacoma, West Point, Uzina Electrică Edison, Universitatea Columbia din New York, întâlnirii cu oamenii din comunitatea românească din America şi triburile de indieni din Vestul Sălbatic.

sursa: news.ro / 9 septembrie 2022

—————————— 

Crosul Agnita din Sibiu, invitație pentru toți iubitorii de mișcare 

Aflat la prima ediție, Crosul Agnita își propune să aducă împreună comunitatea din Agnita și vizitatorii orașului într-o competiție de alergare care promovează un stil de viață sănătos. În plus, se strâng fonduri pentru Colegiul Tehnic „August Treboniu Laurian”, pentru renovarea spațiului din holul școlii cu un design atractiv: canapele, perne colorate, jocuri educative, mini-bibliotecă, mese de șah.

Cele două curse de alergare pentru adulți se adresează atât celor în formă (10 km), cât și începătorilor (5 km). Există și un cros pentru copii, organizat pe grupe de vârstă: 4-6 ani, 7-8 ani, 9-12 ani.

„Crosul Agnite- Aleargă în centrul României!”, este un proiect cofinanțat de Consiliul Județean Sibiu, în cadrul Agendei Sportive 2022 a județului Sibiu.

sursa: sibiuindependent.ro / 7 septembrie 2022

—————————— 

Târgul Olarilor, cel mai longeviv eveniment din Sibiu, a ajuns la cea de-a 56-a ediție 

În perioada 3-4 septembrie, Piața Mare din Sibiu a găzduit cea de-a 56-a ediție a Târgului Olarilor. Principala atracție a fost Roata olarului, cea mai cunoscută tehnică de modelare a ceramicii. Vizitatorii au putut admira și cumpăra obiecte decorative sau cu scop utilitar de la cei peste 120 de meșteri populari care și-au expus creațiile.

sursa: oradesibiu.ro / 5 septembrie 2022

—————————— 

Turismul de liniște, model finlandez dezvoltat la Brașov în cadrul unui proiect european 

Conceptul de zonă de liniște a apărut în Finlanda și a fost adus în Brașov de Consiliul Județean, în cadrul proiectului european ThreeT (Thematic Trail Trigger), cu scopul dezvoltării turismului sustenabil.

Turiștii își doresc să evadeze din marile orașe pentru câteva momente de pace și conexiune cu natura. Prin proiectul pilot derulat în perioada mai 2021- august 2022, s-au creat două zone de liniște: Râșnov- Poiana Scheleif și Holbav- Șinca Nouă- Codlea. Au lucrat specialiști care au măsurat zgomotele și au analizat mai mulți factori precum distanţa faţă de artere intens circulate de autovehicule, existenţa unor rute alternative de transport pentru a nu încuraja venirea turiştilor cu maşini sau existenţa unor asociaţii de turism care să preia, ulterior, produsul turistic. Alte 14 zone urmează să fie transformate în zone de liniște.

Beneficiarii acestui proiect nu sunt doar turiștii, ci și afacerile locale și autoritățile publice locale.

sursa: administratie.ro / 11 septembrie 2022

—————————— 

Booking deschide în România primul Centru de Excelenţă 

Centrul de excelență marca Booking Holdings este o investiție de 100 de milioane de euro pe o perioadă de cinci ani care își propune crearea a 500 de locuri de muncă.

Booking Holdings, cel mai mare furnizor global de servicii turistice online şi de servicii conexe, a sărbătorit deschiderea oficială a primului Centru de Excelenţă, în Bucureşti, care va sprijini obiectivele de creştere şi transformare ale companiei, precum şi viziunea privind viitorul industriei.

La evenimentul inaugural au participat Sebastian Burduja, ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Sorin Costreie, consilier de stat pentru Educaţie şi Cercetare în Guvernul României şi Pamela Ward, ministru consilier şi ofiţer comercial superior pentru Europa de Sud-Est în cadrul Ambasadei SUA la Bucureşti, alături de reprezentanţi ai AmCham Romania şi ai Asociaţiei Business Service Leaders în România.

Centrul de Excelenţă a fost deschis pentru a oferi acces la specialişti de înaltă calificare în domeniul tehnologiei, pentru a susţine proiecte bazate pe tehnologii noi şi emergente, folosind bunele practici din industrie, dar şi pentru a promova oportunităţi de colaborare între toate brandurile Booking Holdings, inclusiv Booking.com, Priceline, Agoda, KAYAK, OpenTable şi Rentalcars.com.

sursa: news.ro / 15 septembrie 2022

—————————— 

Creștere de doar 1% pe litoralul românesc în primele șapte luni ale anului

Ministrul Turismului, Daniel Cadariu, are date conform cărora bilanțul turistic pe litoralul românesc pentru primele șapte luni ale anului a înregistrat o creștere de doar 1%.

În primele șapte luni din 2021, în stațiunile de la malul mării au fost 605.000 de turiști, în timp ce pentru aceeași perioadă din 2022, au fost 615.000 de turiști. În privinţa activităţii turistice din România, creşterea în primele şapte luni din 2022, faţă de aceeaşi perioadă din 2021, este de 25%, 6 milioane de turişti, per total, dintre care 810.000 turişti străini.

Războiul din Ucraina și creșterile de prețuri prelungesc revenirea turismului la valorile din 2019 până în 2026.

sursa: news.ro / 13 septembrie 2022

—————————— 

„Potecu` stânelor” , transhumanță și păstorit, un nou concept turistic 

„Potecu` stânelor” este un traseu tematic care face legătura dintre șase stâne din zona Munților Șureanu. Circuitul are o lungime de 25,4 kilometri pe parcursul căruia turiștii pot participa la activități tradiționale precum hrănitul și mulsul animalelor, producerea brânzei și a cașului. De asemenea, se pot bucura de produsele ecologice din lapte și carne de oaie și vacă (balmoș, înturnat, jintiță, preparate la ceaun sau grătar, etc.).

Stâna la Aurelia, Stâna Prisaca, Stâna Luncile Prigoanei, Stâna Aușeul, Stâna Puru I și Stâna Puru II alcătuiesc traseul tematic care îmbină natura, cultura și tradițiile culinare din Munții Șureanu.

Consiliul Județean Alba a lansat noul concept turistic datorită activităților de transhumanță și păstorit cu o îndelungată istorie în zonă. 

sursa: alba24.ro / 13 septembrie 2022

—————————— 

Banat Brunch, mâncare ca la mama acasă 

Banat Brunch este o experiență cu mâncare bună și conectare cu natura în județul Timiș. Din primăvară până toamna, în fiecare weekend, orășenii se pot bucura de momente de relaxare în gospodăriile tradiționale ale Banatului.

Satul izolat Coșteiu de Sus ascunde o gospodărie iubită fără îndoială de toți cei care îi trec pragul și îngrijită de Emilia Popa sau Tanti Emilia. Ea a primit la masă în ultimii trei-patru ani sute de români. Rețete mai vechi de 100 de ani au prins viață în mâinile ei. Boi pe moare cu carne, curici părgălit cu carne, lapte de pasăre și alte bunătăți tradiționale așteaptă turiștii curioși.

Asociația de Dezvoltare a Turismului Timiș și Centrul Turistic de la Margina i-au convins pe gospodarii bănățeni și pe turiști că e modul ideal de face turism în zonă. Centrul Turistic de la Margina a obținut la Atena, premiul al treilea în cadrul concursului „Destinația 2021 pentru Turismul Cultural Sustenabil”, din partea European Cultural Tourism Network.

sursa: gandul.ro / 18 septembrie 2022

—————————— 

Turiștii și conservarea specificului local în Brașov 

În cadrul proiectul HUB-IN prezentat la Forumul Orașelor Verzi s-a concluzionat că centrul istoric din Brașov trebuie să aparțină, în egală măsură, brașovenilor și turiștilor.

Prezentarea studiului ,,Către o utilizare echilibrată și incluzivă a domeniului public din zona centrului vechi, Brașov” are ca scop semnalarea dezvoltării sustenabile. Opt orașe din Uniunea Europeană și-au propus să transforme și să regenereze zonele urbane istorice, păstrând în același timp unicitatea culturală, identitatea socială unică și specificul zonei. Studiul a fost prezentat de viceprimarul Flavia Boghiu în cadrul sesiunii despre implicarea comunității în regenerarea urbană a orașelor.

Identificarea și rezolvarea problemelor centrului istoric se bazează pe principiile de sustenabilitate, combaterea „turistificării”, valorificarea patrimoniului și conservarea specificului local. Iluminatul arhitectural, iluminatul în vitrinele de pe principalele pietonale, precum și a iluminatul public și renovarea fațadelor sunt alte teme în dezbatere.

Proiectul HUB-IN derulat de municipalitate prin intermediul Agenției pentru Managementul Energiei și Protecția Mediului este o inițiativă finanțată prin programul Orizont 2020 al UE. Orașele pilot sunt: Brașov (România), Angoulême (Franța), Belfast (Irlanda), Genova (Italia), Lisabona (Portugalia), Nicosia (Cipru), Slovenska Bistrica (Slovenia) și Utrecht (Olanda).

Specialiștii implicați sunt Energy Cities (Asociația Europeană a Autorităților Locale aflate în Tranziție Energetică), Eahtr (Asociația Europeană a Orașelor și Regiunilor Istorice), Crowdfunding Hub(Centrul European de Expertiză în Finanțare Alternativă și Comunitară) și Future Cities Catapult (Centrul pentru Propulsarea Orașelor Inteligente).

sursa: brasovcity.ro / 8 septembrie 2022

—————————— 

Castelul Teleki, redeschis după reabilitare și restaurare 

Castelul Teleki din Posmuș, Bistrița-Năsăud, a fost redeschis publicului după un amplu proces de reabilitare și restaurare pe baza unui proiect cu finanțare europeană în valoare de peste 5 milioane de euro. La redeschidere au participat vicepremierul Kelemen Hunor, ministrul culturii, Lucian Romaşcanu şi ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Marcel Boloş. 

Castelul a devenit centru cultural, centru de creație, un loc pentru oameni iubitori de cultură. Lucian Romașcanu a subliniat importanța celor trei piloni de sprijin ai patrimoniului cultural: ministerul culturii, cu programe și politici publice, sectroul privat și autoritățile locale. 

Investiția a fost de de 5,2 milioane de euro, cu finanțare mixtă din fonduri europene, de la Guvernul României și Consiliul Județean prin Programul Operațional Regional 2014-2020.

Evenimentul de deschidere s-a celebrat timp de trei zile cu un festival de artă contemporană, teatru, muzică și artă culinară. Festivalul ArtCast Teleki îşi propune să faciliteze implicarea societăţii civile în salvarea, protejarea şi revitalizarea vieţii culturale din jurul acestui obiectiv turistic.

sursa: agerpres.ro / 9 septembrie 2022

—————————— 

Promovarea turismului românesc cu 10-20 de milioane de euro 

Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), susține că turismul românesc are nevoie de un buget anual de promovare de 10- 20 de milioane de euro. Suma va fi recuperată însutit sau înmiit în câțiva ani. 

În pandemie, turismul românesc nu a fost deloc promovat, fapt care s-a văzut prin numărul mic de turiști de anul acesta. Fondurile destinate promovării turismului ar trebui gestionate printr-un parteneriat public-privat și utilizate pentru participarea României la târgurile internaționale de turism, pentru workshop-uri business to business, plata unor influenceri internaționali și conferințe pentru publicul larg.

O primă sumă de 1,5 milioane de euro se va investi în plata unor influenceri internaționali, dar nu e de ajuns. Promovarea la târguri internaționale, prin site-ul turistic al României, reclame la televiziuni și în presa internațională este necesară.

sursa: profit.ro / 19 septembrie 2022

—————————— 

Baruri și cafenele care revitalizează zone „moarte” din București 

În ultimul timp, Bucureștiul este reînviat prin eforturile comunităților și a antreprenorilor care transformă locurile anoste în zone cool, cu povești interesante. 

  • Cafeneaua de specialitate de la Piața Muncii

Boiler este o cafenea de specialitate din Piața Muncii, destinație care înainte de pandemie nu era luată în considerare pentru ieșirile în oraș. 

Paul Ungureanu, barista și co-owner Boiler, a dorit extinderea primei cafenele deschisă la Piața Romană. Decizia riscantă i-a forțat pe Paul și pe echipa sa să regândească totul și să se concentreze pe dezvoltarea unei comunități în jurul cafenelei pe care urmau s-o deschidă. Dorința de a face strada mai vie și cartierul mai colorat a dus la deschiderea Fresco Artigianale, o băcănie situată chiar lângă coffee shop. 

  • Buticul cu bere artizanală din Cișmigiu și Grupul de Inițiativă Civică

Zona Liberă Butic este un bar care aduce împreună un public foarte divers printre care și mulți iubitori de bere craft autohtonă. Terasa e plină mereu, iar membrii Grupului de Inițiativă Civică Cișmigiu se adună aici să dezbată și să găsească soluții și idei pentru problemele cartierului. 

  • Barul simbol al zonei Favorit, Drumul Taberei

Cu o istorie de peste 23 de ani, Pardon Cafe a apărut cu o mulțime de elemente distincte de tot ce era în jur: muzică oldies, multe obiecte vechi, o motocicletă veche tăiată în două, un Citroen 2CV plin de stickere, dar și catargul de pe terasa de pe acoperiș care te trimite cu gândul la mare.

Deși cartierul s-a schimbat între timp și terasele din jur s-au închis, Pardon a rezistat timpului. La începutul anilor 2000, jazz-ul liniștit și sloganul „ne pare rău că nu suntem în centru” strângea aici boemia cartierului. 

  • Fabrica de șosete transformată în club, terasă și spațiu cultural

De 15 ani, Bucureștiul are o fabrică transformată într-un mic oraș, cu două cluburi, terasă cu loc de joacă pentru copii, magazine, săli de sport și spațiu cultural. Fabrica este un loc cultural și creativ din sudul capitalei, construită într-o clădire din 1898 unde a funcționat și fabrica de șosete Apollo. În 2020, Fabrica s-a aflat la un pas de demolare, dar prin eforturile comunității, Ministrul Culturii a declanșat procedura de clasare ca monument istoric a Clubului Fabrica, iar Institutul Național al Patrimoniului a întocmit documentația pentru clasarea definitivă ca monument istoric.

  • Hangar, terasa și microberăria dintre clădirile de birouri din Pipera

Hangar este proiectul celor de la Ground Zere, producători de bere artizanală din București. Locația din Pipera oferă corporatiștilor un moment de respiro după muncă, unde berea craft și cultura alternativă fac echipă bună. Fabrica de bere și restaurantul cu aspect industrial sunt construite într-o fostă hală a fabricii de mobilă Compil, în stil berlinez. Tank-urile în care fermentează noile sotrimente se păstrează la vedere, iar cei interesați pot afla mai multe chiar de la Alin Matache, owner Ground Zero.

sursa: life.hotnews.ro / 17 septembrie 2022

—————————— 

Începuturile înghețatei la noi – legate de domnia lui Brâncoveanu 

Se apreciază că înghețata are o istorie de peste 2 000 de ani, iar primele deserturi din orez aromatizat ținute în zăpadă sau pur și simplu zăpadă amestecată cu siropuri de fructe ori plante aromatice au apărut cu 500 de ani înaintea erei noastre în China și pe teritoriul fostului Imperiu Persan. Celebrul explorator Marco Polo este cel care ar fi adus această tehnică în Europa, pe la 1300, în condițiile în care gheața și zăpada erau folosite și înainte, dar doar pentru conservare, nu și pentru consum. 

Strămoșii noștri au construit ghețării, respectiv gropi adânci cu temperaturi scăzute și constante unde aduceau blocuri de gheață folosite pentru a păstra alimente, vinuri și chiar înghețata. Astfel, printre primele mențiuni culinare despre folosirea blocurilor de gheață apar pe la 1700, la curtea lui Constantin Brâncoveanu, unul dintre domnitorii școliți în Occident. A devenit un reformator, avea bucătari și servitori francezi și italieni și mânca după moda europeană.

Brâncoveanu avea și un slujitor care se îngrijea ca întotdeauna în „legniță” (ghețărie) să fie sorbeturi, apă, fructe și vin, creme înghețate și siropuri groase pentru ospețele domnești. Pe atunci, înghețata era brută, aspră și probabil dădea chinuitoare dureri de dinți. 

Înghețata cremoasă, mai apropiată de ceea ce știm astăzi este suma a nenumărate experimente și rezultatul progreselor tehnologice. Cele mai apropiate rețete de înghețată de cele de la curtea lui Brâncoveanu apar scrise abia după un secol și jumătate în ceea ce numim ”prima carte culinară tipărită pe teritoriul fostei Țări Românești”, anume Carte de bucate, de Maria Maurer, apărută în 1849 la București, în chirilică. 

sursa: dulceromanie.ro / septembrie 2022

——————————— 

Violonistul Alexandru Tomescu a cumpărat cabana Caraiman 

Alexandru Tomesc, celebrul violonist român, a cumpărat cabana Caraiman din Bucegi și vrea să o restaureze și să o reintroducă în circuitul turistic. 

În 2019, cabana a fost scoasă la vânzare cu 200.000 de euro de fostul proprietar, om de afaceri britanic care a deținut clădirea 16 ani. Timp de șase luni au durat negocierile cu Alexandru Tomescu.

Violonistul își dorește să transforme cabana într-un loc cu specific montan, pentru iubitorii de munte, muzicieni și artiști în general.

Cabana a fost construită în anul 1937, la o altitudine de 2025 de metri, în zona platoului Bucegilor.  

sursa: news.ro / 3 octombrie 2022

——————————— 

Știri externe:

Turismul balnear din Galicia, promovat cu ajutorul UNWTO 

Organizația Mondială a Turismului s-a alăturat Asociației Europene a Orașelor Termale Istorice (EHTTA) și regiunii spaniole Galicia din nordul țării (Axencia Turismo Galicia) pentru a anunța planurile pentru „Congresul Internațional de Turism Termal” din acest an, care a început cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului (27-29 septembrie la Ourense, Galicia).

OMT și EHTTA au semnat un memorandum de înțelegere menit să promoveze în continuare turismul termal și beneficiile acestuia.

Turismul termal este strâns legat de mediul natural și cultural și reprezintă una dintre cele mai valoroase forme de turism durabil. Pe lângă promovarea sănătății, a bunăstării, a învățării, a divertismentului și a conștientizării, acesta susține locurile de muncă și promovează oportunitățile sociale, inclusiv în destinațiile rurale.  OMT se angajează să promoveze turismul termal ca un instrument puternic pentru a contribui la protejarea patrimoniului cultural și natural mondial, precum și pentru a oferi beneficii socio-economice, inclusiv revitalizarea zonelor rurale și crearea de locuri de muncă stabile și de oportunități de obținere a veniturilor.

Membrii afiliați ai OMT au luat parte la celebrarea oficială a Zilei Mondiale a Turismului, în Bali, Indonezia (27 septembrie), aducând vocile mediului de afaceri, ale mediului academic și ale societății civile în discuții în jurul temei din acest an, „Regândirea turismului”.

sursa: unwto.org / 2 septembrie 2022

——————————— 

Dubai a primit 7,28 milioane de vizitatori în 2021 datorită Expo 2020 

Datele firmei de consultanță STR au aratat că cererea de camere de hotel din Dubai pentru 2021 a fost echivalentă cu cea a Londrei, Paris și Oslo combinate, și că numărul total de camere vândute în 2021 reprezintă aproape 1% din toate camerele vândute în lume, iar, pe lângă recuperarea cererii și a gradului de ocupare, hotelurile au atins 95% din profitul operațional brut pe cameră disponibilă (GOPPAR) înainte de Covid. 

Dubai a închis anul 2021 cu un total de 7,28 milioane de turiști străini, dintre care 3,4 milioane în trimestrul al patrulea impulsionați în principal de Expo 2020, potrivit Departamentului de Economie și Turism din Dubai (DET). Numărul turiștilor străini în 2021 a crescut cu 32% față de anul precedent, iar gradul mediu de ocupare hotelieră, per total, a atins 67% in 2021, comparativ cu 54% în anul precedent. 

Directorul general DET, H.E. Helal Saeed Al. Marri a afirmat că succesul Dubaiului în 2021 este rezultatul strategiei și a măsurilor atent concepute puse în aplicare de la început pentru a contracara și gestiona pandemia în toate sectoarele, inclusiv în comerț și turism, Dubai fiind una dintre primele destinații internaționale care și-a deschis granițele pentru turismul internațional cerând teste PCR negative (iulie 2020) și din ianuarie 2021 sectorul turismului promovând vaccinarea în rândul muncitorilor săi. Expo 2020 a fost primul eveniment global major în format fizic de la începutul pandemiei, înregistrând 11,6 milioane de vizite în rândul rezidenților și călătorilor din întreaga lume într-o perioadă de patru luni.

sursa: evisionturism.ro / 6 septembrie 2022

——————————— 

Capacitatea pentru turismul sustenabil în Patrimoniul Mondial din Suriname 

România poate lua exemplul întâlnirii din data de 19-20 iulie 2022 din Suriname, când a fost organizat un atelier de două zile pe tema „Strategia turismului sustenabill pentru patrimoniul mondial din Suriname”, reunind reprezentanți ai instituțiilor guvernamentale, manageri ai siturilor patrimoniului mondial și reprezentanți ai comunităților locale pentru a identifica provocările și oportunitățile actuale pentru dezvoltarea turismului sustenabil la siturile desemnate de UNESCO pe Lista Patrimoniului Mondial, „Reserva naturală centrală Suriname” (2000) și „Centrul Orasului istoric Paramaribo” (2002), precum și „Situl arheologic Jodensavanne: Așezarea Jodensavanne și Cimitirul Cassipora Creek” pe lista tentativă. 

Chris Seek, consultant internațional în turismul sustenabil pentru UNESCO, a instruit participanții în înțelegerea evaluării intersectoriale și multistratificate a turismului în interiorul și în jurul siturilor Patrimoniului Mondial, să stabilească o viziune comună, să încurajeze implicarea comunității, și să elaboreze o foaie de parcurs clară pentru a sprijini dezvoltarea unei strategii turistice sustenabile, atât la nivel național, cât și la nivel de destinație, pentru siturile din patrimoniul mondial din Suriname. În cadrul atelierului, exercițiile s-au concentrat pe identificarea provocărilor existente și a acțiunilor urgente care trebuie întreprinse pentru revitalizarea turismului și a modului de consolidare a vizibilității și marketingului patrimoniului mondial la nivel național și internațional. 

Îmbunătățirea comunicării și cooperării între parteneri, a sistemelor de întreținere deficitare, a parteneriatelor public-private incipiente, îmbunătățirea sistemelor de management și guvernanță, implicarea comunităților locale și accesul sporit la resursele financiare au fost identificate ca fiind unele dintre principalele obstacole și priorități care trebuie abordate.

sursa: unesco.org / 7 septembrie 2022

——————————— 

Vacanțele în Asia, din ce în ce mai costisitoare 

Sorin Stoica spune că în acest moment Asia este o destinaţie ieftină şi îi sfătuieşte pe turişti să o viziteze inainte să se ridice preţurile. El estimează că preţurile se vor dubla, în ianuarie-februarie-martie 2023. „În acest moment încă se găsesc oferte pentru o vacanţă în Asia la 1.200-1.300 euro pentru o săptămână de persoană, cu transportul inclus, cazarea şi micul dejun, trasferurile şi asigurarea de călătorie”, a adăugat el. 

Dacă în pandemie turiştii români au căutat foarte mult vacanţe de tipul last-minute, acum e momentul să ne planificăm din timp vacanţa, pentru că „să stai acum să aştepţi un last-minute e o loterie” şi e foarte probabil să nu găseşti oferte. 

„Aş zice că în acest moment toate destinaţiile sunt sub presiune. Oamenii vor să călătorească şi vor să călătorească acum. Cred că mulţi se tem să nu se închidă iar anumite zone. Alţii se tem de recesiune. Ne confruntăm cu multe provocări pentru că cererea este mare, iar oferta este limitată. Companiile aeriene nu şi-au reluat toate zborurile, nu avem încă aceleaşi zboruri ca înainte de pandemie, nici internaţional, dar nici zboruri locale în diverse destinaţii. Şi asta pune o presiune pe preţ, deoarece, cererea fiind mai mare decât oferta, creşte preţul. Acest lucru este valabil şi la hotelieri. Pe lângă această problema şi creşterea preţului la energie şi inflaţia se reflectă tot în preţul unei vacanţe.

sursa: news.ro / 5 septembrie 2022

——————————— 

Cea mai bună atracție de patrimoniu din Marea Britanie: Fountains Abbey 

Fountains Abbey s-au plasat pe primul loc într-un sondaj de 2.944 de respondenți în perioada aprilie-mai 2022, care clasifică cea mai bună atracție de patrimoniu din Marea Britanie, examinând raportul calitate-preț, utilitatea personalului și lipsa aglomerației. Cei care au apreciat atracția au lăudat „atmosfera calmă” și plimbările oferite pe mai mult de 800 de acri de teren, atracția obținând un punctaj de cinci stele din lipsa aglomerației, precum și pentru exactitatea descrierii. Justin Scully, directorul general al atracției, a declarat: „Suntem încântați. Știu din discuțiile cu vizitatorii, legătura cu trecutul și sentimentul de liniște pe care îl simt aici, la Fountains Abbey. Atracția a reprezentat o comunitate monahală înfloritoare timp de 400 de ani până la desființarea mănăstirilor în 1539. 

Ruinele antice de lângă Ripon, North Yorkshire, au împărțit primul loc cu Iahtul Regal Britannia, din Edinburgh. Atracțiile depășesc Stonehenge și Westminster Abbey. Iaht-ul Regal Britannia, acum acostat permanent pe Firth of Forth din Leith, a servit Familia Regală timp de mai bine de 44 de ani, parcurgând peste un milion de mile marine și vizitând 135 de țări. A fost dezafectat în 1997.

sursa: bbc.com / 3 septembrie 2022

——————————— 

Rețeaua de parcuri marine Raja Ampat, „ultimul paradis de pe Pământ”

Raja Ampat Marine Parks Network, a primit anul acesta premiul Blue Parks, organizat de Marine Conservation International și aprobat de Organizația Națiunilor Unite, care recunoaște parcurile marine din întreaga lume pentru îndeplinirea celor mai înalte standarde științifice pentru eficiența conservării. 

Situată în inima Triunghiului de Corali, aria marină protejată Raja Ampat „ultimul paradis de pe Pământ” și unul dintre cele mai de succes proiecte de conservare de pe Pământ, din provincia indoneziană Papua de Vest, se întinde pe o suprafață de peste 4 milioane de hectare și include aproximativ 1,500 de insule, creditată cu cea mai bogată biodiversitate marină de pe Pământ. Este casa a mai mult de 1,600 de specii de pești, în timp ce aproximativ 75% din speciile de corali cunoscute din lume pot fi găsite acolo. 

În 2004, Raja Ampat a fost adăugat la inițiativa Seascape Head of West Papua’s Bird, proiect care țintește crearea unei rețele de zone marine protejate, cu sprijinul conservatorilor internaționali și al autorităților locale, pentru a păstra resursele marine afectate de pescuitul comercial nereglementat și a practicilor nesustenabile, asigurând în același timp securitatea alimentară și asigurând beneficii economice durabile pentru localnici. 

Fundația Misool Eco Resort și Misool din zona Raja Ampat este un bun exemplu al importanței implicării comunităților locale pentru a crea o stațiune sustenabilă din punct de vedere financiar și ecologic. Acolo, panourile solare reduc consumul de combustibil fosil. Apa de ploaie este colectată pentru a produce apă potabilă. Grădinile de la fața locului furnizează alimente ecologice. Programele de gestionare a deșeurilor ale fundației includ strângerea de deșeuri și materiale plastice oceanice, pe care le vând reciclatorilor.

sursa: cnn.com / 5 septembrie 2022

——————————— 

Turismul sustenabil, creșteri spectaculoase până în anul 2032 

Piața turismului sustenabil, conform cercetărilor recente realizate de Future Market Insights (FMI), se așteaptă să se dezvolte la o rată anuală de creștere (CAGR) de 23.4% între 2022 și 2032. Pe termen scurt, segmentul va crește cu o treime în 2022, ajungând la 1 trilioane de dolari în valoare, iar în 2032, ar ajunge la 8.4 trilioane de dolari. 

Sustenabilitatea este alimentată de conștientizare, responsabilitate și angajament față de mediu și bunăstarea socio-economică a societăților locale, creșterea gradului de conștientizare față de asigurarea habitatului natural și tradițional al destinației în cauză, precum și o schimbare a mentalității multor călători de la preocupările tradiționale de călătorie, precum preț, marcă, calitatea și confortul, spre problemele sociale, culturale și de mediu care sunt semnificative pentru locurile în care își petrec vacanța. 

Multe regiuni nu sunt conștiente de acest tip de turism și de oportunitățile pe care le implica dezvoltarea sa. Conform cercetării FMI, călătorii mileniali și gen Z tind să fie mai înclinați spre turismul sustenabil și generațiile mai tinere sunt pregătite să plătească mai mult pentru branduri durabile care manifestă angajament sau dedicare față de valorile de mediu și sociale. 

Cu toate acestea, există anumiți factori care împiedică creșterea segmentului turismului durabil cum ar fi lipsa conștientizării existenței unor oferte de turism sustenabil, călătorii căutând doar un anumit tip de vacanță, precum și existența unui public limitat, acest concept de turism nefiind văzut ca și luxos pentru majoritatea călătorilor, precum și atenția acordată supra-turismul care are ca rezultat o creștere a consumului de apă, a poluării aerului, a deșeurilor și a deșeurilor în destinațiile turistice.

sursa: travelagentcentral.com / 7 septembrie 2022 

——————————— 

Piața globală în ecoturism va genera 103 miliarde de dolari până în anul 2027 

Raportul Aliate Market Research arată că intensificarea călătoriilor și a turismului către destinații unice, înclinația spre explorarea faunei sălbatice, recifelor de corali și a zonelor naturale neperturbate și concentrarea pe sustenabilitate conduc piața globală în ecoturism, care a acumulat 92.2 miliarde de dolari în 2019, și se estimează că va genera 103.8 miliarde de dolari până în 2027, manifestând un CAGR de 2.5% din 2021 până în 2027. 

Cu toate acestea, disponibilitatea redusă a cazării și disponibilitatea limitată a restaurantelor de calitate și igienice la destinații împiedică creșterea pieței. Pe de altă parte, parteneriatele public-privat sub forma subvenționării rutelor aeriene către destinații turistice îndepărtate, îmbunătățirea capacităților de transport și facilitarea accesului creează noi oportunități în următorii ani, se arată în raport. 

America de Nord este proiectată să fie martora celui mai mare CAGR de 16.2% în perioada de prognoză, datorită unui număr mare de călători conștienți de mediu și adoptarea rapidă a mass-media digitale pentru a căuta și a călători în noi destinații. Cu toate acestea, Asia-Pacific a deținut cea mai mare pondere în ceea ce privește veniturile în 2019, reprezentând aproape două cincimi din piața globală de ecoturism și își va menține dominația în ceea ce privește veniturile până în 2027. Acest lucru este atribuit prezenței unui număr mare de călători mileniali, susținuți de creșterea venitului disponibil și de extinderea infrastructurii.

sursa: zawya.com / 12 septembrie 2022

——————————— 

Ecovillages sau satele ecologice, exemplu de responsabilitate 

Ecovillages/ Satele Eco, sunt comunități intenționale concepute pentru a fi durabile și sustenabile, din punct de vedere ecologic, social și/sau economic. Majoritatea au surse de hrană crescute local, energie regenerabilă și sisteme de tratare a deșeurilor pe proprietate, spații și resurse comune, adunări comunitare sau afaceri comune. Conștientizarea impactului lor asupra mediului și a responsabilității sociale sunt, de obicei, componente cheie, la fel ca și contribuția tuturor membrilor comunității la menținerea satului lor. Spre exemplu: 

Ferma – comitatul Lewis, Tennessee, statele Unite ale Americii, una dintre cele mai vechi ecovillages din țară, se bazează pe principii de nonviolență, vegetarianism și respect pentru planetă, focusându-se pe agricultură, compostare, producția de energie alternativă și spiritualitate, membrii find legați de dorința de a face schimbări pozitive în lume, lucrând împreună. 

Crystal Waters Eco Village – Sunshine Coast, Queensland, Australia a fost primul sat de permacultură din lume fondat pe principiul de a avea aer, apa și sol curat, libertatea credinței spirituale și interacțiunea socială semnificativă între membrii săi. Comunitatea s-a format, de asemenea, în jurul valorilor permaculturii, o abordare holistică și tehnică pentru a trăi în armonie cu natura. 

Findhorn EcoVillage – Scoția, a primit clasificarea de Cea mai bună practică de la Centrul Națiunilor Unite pentru așezări umane, prosperând prin practici bazate pe dezvoltare locală, emisii scăzute de carbon și încearcă să demonstreze legăturile dintre aspectele sociale, spirituale, economice și ecologice ale vieții. Satul are una dintre cele mai scăzute urme ecologice ale oricărei comunități din lumea dezvoltată și jumătate din media britanică.

sursa: weforum.org / 13 septembrie 2022

——————————— 

Bruxelles, capitala turismului pentru o zi 

Forumul Global al Turismului (GTF), una dintre cele mai influente organizații din lume, a organizat pe 6 septembrie, pentru a doua oară la Bruxelles, Summit-ul liderilor europeni. Ediția din acest an, care s-a desfășurat sub motto-ul „Investiții, conectivitate și ospitalitate” în cadrul industriei de turism și călătorii, a reunit numeroși directori executivi, președinți, lobby-iști care reprezintă industria turismului și călătoriilor.

Turismul este o activitate economică majoră în Uniunea Europeană, având un impact extins asupra creșterii economice, a ocupării forței de muncă și a dezvoltării sociale. Acesta poate fi un instrument puternic în combaterea declinului economic și a șomajului.

UE a depus eforturi susținute pentru a aborda aceste aspecte prin politici și acțiuni puternice. Perspectivele pentru 2021 și 2022 indică o redresare considerabilă în întreaga Europă. Aceasta este o veste bună pentru restul lumii și pentru țările în curs de dezvoltare cu cel mai mare potențial turistic.

sursa: traveltomorrow.com / 5 septembrie 2022

——————————— 

Finanțări:

„Creșterea durabilă și consolidarea rezilienței în domeniul turismului – împuternicirea IMM-urilor să realizeze tranziția dublă”

Proiectul de finanțare „Creșterea durabilă și consolidarea rezilienței în domeniul turismului – împuternicirea IMM-urilor să realizeze tranziția dublă” face parte din strategia globală de redresare post COVID-19, pentru un ecosistem turistic durabil, în conformitate cu prioritățile strategiei Comisiei Europene pentru IMM-uri și cu Strategia Industrială Europeană actualizată. Cererea de propuneri sprijină obiectivele și ambițiile Căii de Tranziție pentru turism, document strategic elaborat în colaborare cu părțile interesate din turism pentru a sprijini tranziția ecologică și digitală și reziliența ecosistemului turistic al UE.

Obiectivul general al apelului este de a spori competitivitatea IMM-urilor în sectorul turismului, prin consolidarea capacității IMM-urilor de a realiza cu succes tranziția verde și digitală și de a stimula inovarea, reziliența, durabilitatea și calitatea în turism, vizând (1) promovarea de soluții inovatoare pentru turismul durabil, care să poată oferi IMM-urilor și destinațiilor noi modele de afaceri, servicii inovatoare pentru a răspunde cererii în schimbare a turismului și rezilienței sporite la șocuri; (2) oferirea de sprijin IMM-urilor, astfel încât acestea să poată planifica și realiza îmbunătățiri prin dezvoltarea/implementarea/extinderea produselor, proceselor, serviciilor și/sau modelelor de afaceri care îmbunătățesc turismul durabil, digital și incluziv; și (3) Adoptarea unor mecanisme existente sau crearea unor noi mecanisme eficace pentru schimbul de bune practici și difuzarea de instrumente transferabile și schimbul de cunoștințe între IMM-uri, în special la nivel european.

Cererea de propuneri urmărește să promoveze teme precum:

  • Dezvoltarea unor oferte turistice responsabile și diversificate, acordând o atenție deosebită provocărilor legate de sezonalitate; 
  • Experiențe bazate pe turismul regenerativ, respectând autenticitatea ofertelor turistice locale, contribuind în același timp la bunăstarea comunităților gazdă. 
  • Dezvoltarea serviciilor turistice care sunt deschise și accesibile diferitelor grupuri și nevoi de călătorie, cum ar fi familiile, persoanele cu handicap, persoanele în vârstă, LGBTQ+; și tendințele emergente, de exemplu nomazii digitali (lucrătorii la distanță) și turismul educațional; 
  • Inițiative în domeniul turismului cultural, atât în ceea ce privește patrimoniul cultural material, cât și în ceea ce privește patrimoniul cultural imaterial
  • Creșterea turismului legată de conservarea și regenerarea patrimoniului natural și a biodiversității, precum și de acțiunile legate de climă. 

Propunerile finanțate sunt destinate să servească drept faruri în turismul durabil și digital și să devină un punct de referință pentru ecosistemele turistice locale cu privire la modul de realizare a soluțiilor inovatoare pentru turismul durabil, care pot oferi întreprinderilor și destinațiilor noi modele de afaceri, servicii inovatoare pentru a răspunde cererii în schimbare a turismului și o rezistență sporită la șocuri. Solicitanții trebuie să explice în propunerea lor modul în care intenționează să execute această acțiune, inclusiv numărul preconizat de actori-cheie care urmează să fie atins, în special ecosistemele și domeniul geografic de aplicare.

În plus, activitățile din cadrul acestei acțiuni vizează implicarea unui număr mare de actori-cheie din diferite sectoare, nu numai din turism, care se referă la ecosistemul turistic local. Prin urmare, consorțiul care aplică este de așteptat să prezinte colaborarea, bunele practici și rezultatele proiectelor la nivel național, transnațional și la nivelul UE și să facă schimb de cunoștințe transfrontaliere pentru a facilita replicarea potențială de către alte ecosisteme turistice.

Impacturi preconizate:

  • Consolidarea rezilienței și a competitivității IMM-urilor din turism printr-o mai bună absorbție a principiilor și practicilor de durabilitate, inovare și digitalizare;
  • Consolidarea cooperării transnaționale a părților interesate din sectorul public și privat în domeniul turismului, în conformitate cu domeniile de acțiune identificate la nivelul UE;
  • Noi modele de afaceri pentru actorii din turism care sprijină durabilitatea ecologică, socială, culturală și economică și cooperarea consolidată de-a lungul lanțului valoric al turismului;
  • Strategii demonstrate și modele de afaceri cu sinergii puternice cu comunitățile locale;
  • Modalități inovatoare de a furniza servicii turistice pentru diferite categorii de public țintă pentru IMM-uri, microîntreprinderi, întreprinderi nou-înființate și întreprinzători independenți din sectorul turismului și pentru furnizorii de servicii din sectoarele conexe;
  • Intensificarea cooperării în materie de inovare între IMM-urile din turism, precum și între IMM-uri și incubatoare, acceleratoare și furnizori de cunoștințe;
  • Interesul sporit al IMM-urilor din turism de a investi în practici de afaceri orientate către practici de creștere a durabilității;
  • Îmbunătățirea cooperării transnaționale și transfrontaliere, a transferului de cunoștințe și a învățării reciproce;
  • Sprijinirea redresării ecosistemului turistic în urma crizei COVID-19, prin furnizarea celor mai bune practici pentru investițiile în redresare.

sursa: webgate.ec.europa.eu / septembrie 2022 

——————————— 

„Gospodăriile tradiționale din Drajna” vor fi restaurate și incluse în circuitul turistic Ruta satelor cu arhitectură tradițională 

Proiectul „Gospodăriile tradiționale din Drajna” depus de Consiliul Județean Prahova a obțiunut o finanțare în valoare de 1.77 milioane de lei prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Restaurarea din fonduri europene prin PNRR în scopul includerii în cadrul Rutei satelor cu arhitectură tradițională presupune lucrări de reabilitare a șase gospodării tradiționale. Printre acestea se numără restaurarea elementelor de lemn, refacerea acoperișului, refacerea finisajelor exterioare și altele.

Selecţia obiectivului a avut loc în cadrul apelului de proiecte Pilonul IV. Coeziunea socială şi teritorială, Componenta C11. Turism şi cultură, Investiţia I1 – Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Programul România Atractivă, Modernizarea/Reabilitarea siturilor turistice Apel 2.  

sursa: infoploiesticity.ro / 13 septembrie 2022

——————————— 

PNRR- proiecte pentru creșterea accesului la cultură 

Proiectul pentru creșterea accesului la cultură în zonele defavorizate din punct de vedere cultural va fi lansat pe 1 noiembrie 2022.

Solicitanții eligibili sunt organizațiile nonguvernamentale. Bugetul alocat apelului de proiecte este de 3 milioane de euro, fără TVA, iar valoarea finanțării per proiect nu poate fi mai mică de 20.000 de euro și nu poate depăși 40.000 euro.

Prioritățile sunt: 

  • Capacitatea de a genera dezvoltare culturală durabilă și consolidarea ecosistemului cultural local;
  • Dezvoltarea de abordări interdisciplinare, colaborative și/sau în coproducție;
  • Promovarea incluziunii, a diversității și a toleranței.

sursa: fonduri-structurale.ro / 20 septembrie 2022

——————————— 

Parteneri:

Întâlnirile Amfiteatru #9 

Fundația Amfiteatru aduce concepte proprii unice în România, precum ospitalitate productivă și turism responsabil. Prin întâlnirea de anul acesta, profesioniștii au adus în discuție teme de actualitate, care denotă o anumită maturitate a culturii turistice.

Cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului, sărbătorită în fiecare an în luna septembrie, Organizația Mondială a Turismului a propus tema „Regândind Turismul/ Rethinking Tourism”, plecând de la neajunsurile aduse de pandemie. Pentru România, reglementarea conceptului de Organizație de Management al Destinației este printre cele mai importante subiecte ale anului. În acest context, Întâlnirile Amfiteatru dau spațiu vocilor competente și profesionale din domeniu.

Speakerii ediții #9 au fost: Alin Chipăilă – Asociația Județeană de Turism Sibiu, Dumitru Filip – OMD Mangalia, Bogdan Papuc – Asociația de Ecoturism din România. Moderatorii au fost Răzvan Voinea – Asociația Studio Zona și Alexandru Borșan- Fundația Amfiteatru. S-au dezbătut provocările conceptului de OMD- noua formă de gestionare a destinațiilor turistice, plecând de la trei întrebări: Care este impactul la nivelul strategiilor de marketing ale unei destinații?; Ce se schimbă la nivel de profesionalizare?; Care sunt beneficiile aduse vizitatorilor, respectiv comunităților locale?

Găsiți articolul integral pe site-ul observatorturistic.ro.

Statistici

Turismul își va reveni complet după pandemie în 2026 

Organizația Mondială a Turismului a preconizat revenirea totală a turismului până în 2023-2024, dar situația generată de războiul de la graniță îngreunează situația. În realitate, turismul își va reveni complet în 2026.

În primele șapte luni din acest ani, 5.907 de turiști au ales să își petreacă vacanțele în România, față aceeași perioadă a anului trecut când doar 4.707 de persoane au sosit în țară în scop turistic. 

În total, pentru perioada ianuarie-iulie a anului curent, sosirile turiștilor români au reprezentat 86,3%, însumând 5.097.600 de persoane, în timp ce sosirile turiștilor străini au înregistrat un procent de 13,7%, respectiv 809.500 de persoane.

În structurile de cazare au fost înregistrate 12.445.600 de înnoptări, în creștere cu 21,5%. Durata medie a șederii a fost de 2,1 zile pentru români și de 2,2 zile pentru străini.
Cei mai mulți dintre vizitatorii străini provin din Germania, Israel și Italia.

sursa: profit.ro / 5 septembrie 2022

——————————— 

Cât au cheltuit turiștii străini în România în această vară 

Vara acesta, turiștii străini au cheltuit cu 40% mai mult în România decât în 2021. Stațiunile montane, Transilvania și Munții Apuseni au fost destinațiile preferate. În iulie-august 2022, s-au cheltuit în România 168,8 milioane de lei, față de 155,2 de milioane, în 2021.

În total, turiștii români și străini au cheltuit cu 13,6 milioane de lei mai mulți bani pe produse și servicii decât în vara trecută, reprezentând o creștere de 8,8% a plăților făcute cu cardul. Turiștii străini care au cheltuit cei mai mulți bani în România au fost britanicii, care au tranzacționat 3,8 milioane de lei în lunile de vară, cu aproape 700 de mii de lei mai mult decât în 2021. Au fost urmați de germani, cu 2,1 milioane de lei și de italieni care au cheltuit 1,8 milioane de lei.

Pe litoral, sumele cheltuite anul acesta au fost asemănătoare cu cele de anul trecut. În 2022, în Mamaia s-au cheltuit cu 176 de mii de lei mai mulți bani decât în luna iulie 2021, în Costinești, cu 82 de mii de lei mai mult, iar în Eforie Sud cu 43 de mii de lei mai mult.

Nordul Transilvaniei și Munții Apuseni au fost printre regiunile unde s-au cheltuit cei mai mulți bani, în luna iulie, în România. Moldova și Bucovina au rămas și ele destinații populare de vacanță. Capitala, însă, a ieșit pe minus în această lună de vară, înregistrând cheltuieli cu aproape un milion de lei mai mici în luna iulie, de la 45,32 milioane de lei în 2021, la 44,36 milioane de lei, în 2022.

sursa: economedia.ro / 15 septembrie 2022

——————————— 

Statistici august 2022

Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în luna august 2022 au scăzut cu 1,4% faţă de cele din luna august 2021. Numărul total de sosiri în luna august 2022 a fost de 1.706.000 de persoane. Sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 89%, iar sosirile turiştilor străini 11%. 

Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în luna august 2022 au însumat 4.241.000 , în scădere cu 5,6% faţă de cele din luna august 2021. Din numărul total de înnoptări, în luna august 2022, înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 90%, în timp ce înnoptările turiştilor străini au înregistrat un procent de 9,2%.

Durata medie a şederii în luna august 2022 a fost de 2,5 zile la turiştii români şi de 2,1 zile la turiştii străini.

Pentru perioada 01.01.-31.08.2022, în structurile de primire turistică au ajuns 7.613.100 de persoane, în creștere cu 18,3% față de aceeași perioadă a anului trecut și au înnoptat 16.686.600 de persoane, în creștere cu 13,3% de aceeași perioadă a anului trecut.

Durata medie a şederii în perioada 01.01.-31.08.2022, a fost de 2,2 zile la turiştii români, cât şi la turiştii străini.

sursa: insse.ro / 3 octombrie 2022

———————————