Site Overlay

Raport Lunar – Octombrie 2022

Știri interne

Opt OMD-uri regionale beneficiază de consultanța MAT până în decembrie 2023

Ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Constantin-Daniel Cadariu, sprijină înființarea a opt Organizații de Management al Destinației (OMD), până la sfârșitul anului 2023. O echipă a ministerului se va deplasa în țară pentru a acorda consultanță administrațiilor locale și operatorilor din turism. 

Deşi legislaţia privind înfiinţarea OMD-urilor a fost adoptată în urmă cu aproximativ 10 ani, din păcate nu au fost elaborate şi normele de aplicare a acesteia. Odată cu publicarea în Monitorul Oficial a ordinului de ministru cu normele de aplicare, se pot constitui OMD-uri indiferent de nivelul lor: local, județean și național.

sursa: agerpres.ro / 18 octombrie 2022

—————————

Destinații Vizionare, prima conferință-eveniment de management și marketing de destinație din România

Destinații Vizionare este prima conferință-eveniment de management și marketing de destinație din România care va avea loc pe 8-9 decembrie 2022, la Brașov. Experți locali și internaționali în marketing, management turistic și comunicare se vor întâlni pentru a ajuta liderii comunităților locale, actualii sau viitorii manageri și specialiști în management și branding de destinație să își dezvolte abilitățile profesionale.

Invitatul special, Robert Govers, Președintele Internațional Place Branding Association, va vorbi despre ce înseamnă și cum se construiește un brand de destinație solid și admirat, cu implicarea comunității și o ambiție pe termen-lung definită împreună cu aceasta.

Organizatorii evenimentului, Institutul pentru Orașe Vizionare și Destinația Anului, își propun să abordeze teme vitale pentru turismul românesc, cum ar fi construcția unor branduri puternice și sustenabile local și internațional, bune practici, finanțare și management în domeniul OMD-urilor, precum și marketingul strategic pentru destinații și comunicarea acestora.
sursa: profit.ro / 24.10.2022

—————————

Criza de personal din turism se acutizează 

Criza de personal din turism s-a accentuat odată cu restricțiile din pandemie. Unu din zece angajați din turism a părăsit această industrie în 2020. 

Larisa Ile, președintele Asociației Profesorilor și Mentorilor din Turism „Edu4Tourism”, consideră că o soluționare a acestei probleme constă în creare de parteneriate între școli de profil și mediul privat, în funcție de situația fiecărei regiuni din țară. În 2-3 ani, operatorii economici din turism ar putea acoperi nevoia acută de personal dacă înțeleg nevoile tinerilor gata să intre în domeniu.

Într-un singur an, industria a numărat cu 24.000 de salariaţi mai puţin. Multe companii au fost nevoite să îşi reducă personalul ca urmare a faptului că nu au putut funcţiona la capacitate maximă, ceea ce a însemnat atât o reducere a veniturilor, cât şi a personalului.

sursa: zf.ro / 3 octombrie 2022

—————————

Oradea, pe locul al II-lea la Conferința de Turism Cultural European, categoria „Digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinații inteligente” 

Ediția de anul acesta a Premiilor ECTN (European Cultural Tourism Network AISBL) a avut loc la Krk, Croația, pe 20 octombrie. Cea de-a 15-a Conferinţă de Turism Cultural European a avut ca tematică „Relansarea turismului european prin patrimoniu cultural şi digitalizare” şi a poziţionat Oradea pe locul al II-lea la categoria „Digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinaţii inteligente”.

Destinațiile au putut prezenta proiectele realizate în ultimii 3 ani de activitate, structurate în 5 categorii: cooperare între muzee şi situri de patrimoniu cultural; patrimoniul medieval şi arheologic; digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinaţii inteligente; produse turistice tematice transnaţionale şi promovarea patrimoniului european pentru tinerii vizitatori şi călători.

La categoria „Digitalizarea în turismul cultural sustenabil, către destinaţii inteligente” locul I a fost acordat destinaţiei Bornholm, o insulă din Marea Baltică în largul coastei de Sud a Suediei, locul al II-lea a revenit Oradiei, iar pe locul al III-lea s-a aflat destinaţia Ljubljana, Slovenia şi Ciprul. 

„Oradea cu drag” este campania de gratuități realizată 100% digital, creată în perioada pandemiei în 2020, care contribuie la promovarea patrimoniului cultural, vizibilitatea valorilor locale și prelungirea perioadei de ședere pentru turiști.

sursa: ebihoreanul.ro / 27 octombrie 2022

—————————

Forumul „Întâlnirile franco-române pentru turism” organizat anul acesta la Suceava

Cea de-a 12-a ediție a Forumului „Întâlnirile franco-române pentru turism” a reunit peste 120 de reprezentanți ai sectorului economic hotelier, turism și alimentație publică, ai agențiilor de turism și centrelor de informare turistică și ai instituțiilor de învățământ din România și Franța. 

Tema acestei ediții a fost „Formarea profesională, dezvoltarea turismului rural și a ecoturismului”. Forumul a oferit un cadru de reuniune care a facilitat schimburi de idei privind organizarea învățământului profesional din Franța și România, identificarea nevoilor de formare profesională și a modalităților de adaptare a unităților de învățământ pentru a răspunde cererii de pe piața muncii.

Vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, Niculai Barbă a condus lucrările desfășurate în cadrul panelului „Nevoile de formare profesională în domeniul turismului în România – județul Suceava și în Franța” și a subliniat potențialul extraordinar al turimului rural și modul în care CJ Suceava contribuie la valorificarea turismului prin brandul Bucovina.

 sursa: obiectivdesuceava.ro / 17 octombrie 2022

—————————

Primăria Capitalei invită operatorii privați să devină parteneri în organizarea Târgul de Crăciun 2022

Primarul General al Capitalei invită operatorii din sectorul privat să se implice în organizarea Târgului de Crăciun 2022. Etapa de înscriere s-a finalizat pe 24 octombrie. Propunerile trimise de parteneri vor fi analizate de o comisie de cinci membri: trei experți externi, un membru desemnat de Nicușor Dan și un reprezentant din cadrul Direcției Cultură, Învățământ, Turism a Primăriei Municipiului București. Târgul de Crăciun va avea loc în perioada 30 noiembrie – 26 decembrie, în Piața Constituției.

sursa: mediafax.ro / 13 octombrie 2022

—————————

Turismul în Deltă, în scădere cu 15% față de anul 2021

Delta Dunării a înregistrat, față de anul trecut, o scădere a turismului cu cel puțin 15%, potrivit Asociaţiei de Management al Destinaţiei Turistice Delta Dunării (AMDTDD). Cu toate astea, hotelierii au rezervari până în luna decembrie, octombrie fiind deja plină. 

Două dintre problemele majore cu care se confruntă turismul deltaic sunt refuzul turiştilor din străinătate de a plăti avansurile pentru rezervările pe care le fac şi daunele pe care le provoacă mediului ambarcaţiunile care circulă cu viteză pe canale şi lacuri. Cu toate astea, există și unități de cazare care au reușit să își păstreze clienții, ba chiar să înregistreze o creștere a numărului de turiști, în ciuda situației generate de războiul din Ucraina.

AMDTDD face demersuri pentru înfiinţarea unei organizaţii de management a destinaţiei turistice care să reunească vocile tuturor operatorilor economici tulceni din domeniu, alături de cele ale primăriilor, astfel încât, alături de organizaţia similară din judeţul Constanţa, să reprezinte interesele turismului din Dobrogea.

sursa: g4media.ro / 8 octombrie 2022

—————————

Turismul viticol câștigă teren în România 

Oenoturismul sau turismul viticol constă în vizite la crame, degustare de vinuri, plimbări în podgorii și participarea la recoltarea strugurilor. Este o formă de turism care poate aduce milioane de euro jucătorilor din industria vinurilor în următorii 5-10 ani. Urmând exemplul regiunilor din Italia, Franța sau Spania, a luat naștere evenimentul Evadare în Dealu Mare, inițiat de Cezar Ioan, fondator Vinul.ro. La prima ediție din 2020 au participat circa 250 de persoane, în 2021 numărul vizitatorilor aproape s-a dublat, iar anul acesta peste 1.000 de persoane au vizitat cinci trasee și 15 crame din apropierea capitalei.

În același timp, David Sandu, proprietarul Cramei de Piatră, confirmă apetitul crescut al vizitatorilor pentru oenoturism. 70-80% dintre turiști sunt străini: englezi, spanioli, italieni, francezi, japonezi și chinezi.

Proprietarul producătorului român de vinuri Tohani România, Virgil Mândru, are un proiect de 50 de căsuţe de tip bungalow, amplasate direct în vie și un plan de investiţie pentru următorii ani. De altfel, şi familia Timiş, care a dezvoltat businessul CrisTim, a cumpărat în 2018 un conac în Chiţorani, județul Prahova şi 4 hectare de teren şi s-a extins semnificativ şi anul acesta, deschizând în luna iunie 16 bungalowuri de lux. În prezent, Casa Timiş înseamnă un domeniu de 140 de hectare, care cuprinde un complex turistic ce se întinde pe 16 hectare, 70 hectare de viţă-de-vie, 12 hectare de livadă, trasee de biciclete, locuri de joacă pentru copii, trei lacuri şi teren de minigolf.

În 2021, în România erau 317 companii care cultivă struguri şi au avut o cifră de afaceri de 900 de milioane de lei, în creştere cu 13% faţă de anul precedent, arată datele de la Registrul Comerţului. Cei mai mari producători de struguri şi de vin sunt Cramele Recaş, Jidvei şi Cotnari. Liderul pieţei, Cramele Recaş, a avut o cifră de afaceri de 251,5 milioane de lei, mai mare cu 25% decât în anul precedent.

sursa: businessmagazin.ro / 19 octombrie 2022

—————————

Zimbrăria Neagră, cea mai mare rezervație de zimbri din România, îmbină ciclismul și turismul într-o locație ideală 

Comuna dâmbovițeană Bucșani adăpostește cea mai mare rezervație de zimbri din România, Zimbrăria Neagră. Aici pot fi admiraţi în natură 47 de zimbri, dintre care 23 de masculi şi 24 de femele, care trăiesc pe 169 de hectare de pădure. 

Frumusețea locului a atras iubitorii de ciclism. Comuna aflată la aproximativ 75 de kilometri de București oferă trasee bikefriendly, drumuri plate, drumuri de viteză, dealurile sunt relativ aproape, drumurile nu foarte aglomerate și are posibilități multiple de trasee.

Pentru iubitorii de mountain bike, zona oferă trasee minunate prin pădure ce pot include o vizită la Rezervația Neagra Bucșani, cea mai mare rezervație de zimbri a României. Drumul este accesibil atât celor experimentați, cât și celor care sunt în căutare de nou, de relaxare într-o zi de weekend sau celor care vor să se antreneze.

sursa: adevarul.ro / 2 octombrie 2022

—————————

Via Transilvanica, traseul care traversează ţara de la Putna la Drobeta-Turnu Severin, s-a deschis oficial pe 8 octombrie 

Via Transilvanica este primul traseu de lungă distanță care traversează România în diagonală, din nord-est până în sub-vest la Dunăre, de la Putna la Drobeta-Turnu Severin. Este de așteptat ca traseul să genereze milioane de turiști anual. Lucrările au durat 4 ani și jumătate și s-au finalizat odată cu amenajarea și lansarea tronsonului din Alba, pe 8 octombrie. Deschiderea oficială s-a desfășurat în Piața Cetății din Alba Iulia, cu un târg cu ateliere, expoziții și concerte. 

sursa: turismistoric.ro / 10 octombrie 2022

—————————

Castelul Corvinilor și Castelul Bran, incluse în top 17 atracții turistice din Europa 

Platforma europeanbestdestinations.com a inclus două obiective turistice importante din țara noastră în clasamentul celor mai frumoase castele din Europa. Turiștii au votat locurile preferate, iar Castelul Corvinilor s-a clasat pe poziția a 12-a și Castelul Bran pe poziția a 15-a.

Castelul Corvinilor, fosta cetate medievală a Hunedoarei, este un monument spectaculos de arhitectură gotică din România. Castelul Bran este cel mai vizitat obiectiv turistic din România. Frumusețea acestor castele atrag anual sute de mii de turiști din toate colțurile lumii.

sursa: newsweek.ro / 5 octombrie 2022

—————————

WeWilder, primul eco-hub rural din România construit în întregime din lemn 

Campusul WeWilder din Armeniș, Caraș-Severin, este amplasat unde în urmă cu opt ani au fost eliberaţi primii zimbri în parteneriatul dintre WWF, Rewilding Europe şi Primăria Armeniş. Este primul hub rural construit în întregime din lemn cu ajutorul celor mai noi tehnologii.

Format dintr-o clădire principală denumită „Zâna” și trei cabane tiny-house, campusul ocupă o livadă de 1,5 hectare. Clădirea principală are forma unei şuri cu un perete mare de sticlă cu privelişte către dealurile Armenişului, fiind acoperită de 17.600 de şindrile realizate manual de către meşteri tradiţionali şi de 140 mp de riflaj din fag termotratat şi uleiat, un material rar folosit în finisaje de exterior, dar reprezentativ pentru Caraş, „ţara fagului”.

WeWilder va opera ca agenţie de eco-turism pentru experienţe imersive în natură şi va găzdui în incinta campusului programe transformaţionale pentru organizaţii şi echipe, prilej pentru a conecta cât mai multe dintre serviciile de ospitalitate ale localnicilor. Campusul va putea fi rezervat pentru co-working sau evenimente gastronomice şi vacanţe individuale. În luna septembrie, campusul a găzduit deja întâlnirea liderilor de inovaţie din zece ONG-uri globale.

WeWilder este ramura de economie verde a WWF Romania în Armeniş, iar scopul său este să creeze beneficii izvorâte din natură pentru localnici şi să fie un exemplu pentru alte zone bogate în biodiversitate.

sursa: agerpres.ro / 21 octombrie 2022 

—————————

„Cine ascultă o casă?”, proiectul care dă voce clădirilor de patrimoniu 

Masterclass Cronicari Digitali „Cine ascultă o casă?” este exemplul de bune practici în beneficiul comunității și al protejării clădirilor istorice. Proiectul a luat naștere urmare a două mari nevoi: de informare și ghidare în ceea ce privește patrimoniul arhitectural și industrial. Vulnerabili sunt proprietarii sau administratorii patrimoniului construit.

Evenimentul a avut loc pe 15 octombrie la Studioul Horia Bernea din cadrul Muzeului Național al Țăranului Român și a fost susținut de Ordinul Arhitecților din România și Institutul Național al Patrimoniului. 

Proiectul aduce alături arhitecți, proprietari și exemple de valorizare a clădirilor istorice din patru perspective: arhitecturală, cultural-comunitară, turistică și financiară cu provocări și reacții, față în față cu noul val de specialiști, proprietari și administratori de clădiri istorice, manageri culturali, administrație publică, ONG-uri.

Președintele Ordinului Arhitecților din România, Dr. Arh. Ștefan Bîlici, consideră că restaurarea clădirilor monument nu este suficientă, ci trebuie armonizată cu utilitatea și activitățile comunităților locale. Nu turiștii trebuie să fie obiectivul salvării monumentelor, ci oamenii locului.

sursa: dilemaveche.ro / 10 octombrie 2022

—————————

UNFINISHED, primul festival multidisciplinar din România a reunit 10.374 de participanți 

Între 29 septembrie – 2 octombrie în grădina Casei Universitarilor a avut loc festivalul UNFINISHED, un eveniment organizat de Fundația Eidos. Oameni din colțuri îndepărtate ale lumii au participat fizic și în format online pe platforma digitală proprie la activitățile din cele patru zile de UNFINISHED.

40 de speakeri au explorat conceptul de Off-center prin intermediul workshopurilor, instalațiilor, conversațiilor și multor altor forme artistice. Printre desfășurările creative s-au numărat „nordic walk” pe străzile Bucureștiului, la inițiativa exploratorilor Alexander și Sonia Poussin și ateliere pentru copii în urma cărora au realizat bijuterii din legume sub îndrumarea designerului de food Marje Vogelzang. 

sursa: unfinished.ro 

—————————

Simbioza dintre oameni și inteligența artificială la Spotlight 2022

Compania de tehnologie Humans.ai a folosit inteligența artificială pentru a prezenta istoria Bucureștiului povestită de un avatar sintetic în interiorul instalației Human Head din Piața Revoluției. Ghidul turistic digital a folosit inteligența artificială pentru a vorbi live vizitatorilor în 27 de limbi diferite, despre București și istoria fiecărui spațiu ales special pentru a fi inclus în Festivalului Internaţional al Luminii de la Bucureşti.

Vizitatorii au avut parte de un spectacol de video mapping special pe Calea Victoriei care a devenit neîncăpătoare pentru cei peste 45.000 de oameni veniți să descopere traseul Spotlight. Intitulată „Made in RO”, ediția din acest an s-a axat exclusiv pe creațiile artiștilor români și a promovat instalații pe tema sustenabilității, proiecte de VR și de inteligență artificială, dar și spectacole de video mapping ce au activat clădiri și monumente emblematice pentru istoria României. 

sursa: mediafax.ro / 19 octombrie 2022

—————————

Știri externe 

De ce DMO-urile trebuie să fie despre management, nu doar despre marketing

Solimar, firmă internațională de consultanță și marketing ce se concentrează pe dezvoltarea destinațiilor și marketingul turistic abordează rolul OMD-urilor. Aceștia prezintă Organizațiile de Management al Destinațiilor ca facilitatori ai dezvoltării sociale și economice, cu roluri în management, leadership, gestionare strategică, coordonare a resurselor, si marketing adecvat. Ei militează pentru preluarea conducerii de către DMO-uri, deoarece dețin abilitățile și cunoștințele necesare pentru a sprijini destinația prin gestionarea activităților turistice. Subliniază că pentru a gestiona eficient o destinație, DMO-urile ar trebui să: gestioneze diferitele părțile interesate implicate în turism prin colaborare, consulte sectoarele legate de vizitatori, și anume, cazare, alimentație și alte servicii legate de turism, ajute comunitățile să devină mai vizibile, sprijine economiile local, încurajeze dezvoltarea sustenabilă a turismului, monitorizeze impactul turismului acoperind următoarele domenii principale: Economic, social și de mediu.

De exemplu, în proiectul USAID Vizitați Tunisia, Solimar susține țara în diferențierea ofertei sale turistice prin promovarea a șase regiuni mai puțin cunoscute. În cele mai multe cazuri, turismul în Tunisia este gestionat exclusiv de organizația națională de turism. Lipsa OMD regionale compromite posibilitatea acestor destinații emergente de a crea și implementa o strategie și un plan de dezvoltare a turismului adecvat. Solimar asistă aceste destinații prin încurajarea și facilitarea dialogului dintre sectorul public și privat și comunitățile locale la nivel regional.

sursa: solimarinternational.com / 11 octombrie 2022

—————————

Miniștrii mediului din UE au convenit să promoveze transformarea turismului european

În cadrul celei de-a 9-a Conferințe Ministeriale a Mediului pentru Europa, delegați din întreaga regiune Pan-europeană au convenit să promoveze transformarea sectorului turismului, prin intermediul Programului de Turism Sustenabil „O Singură Planetă” și să ajute sectorul să se redreseze în urma daunelor cauzate de COVID.

Declarația de la Glasgow privind acțiunile climatice în turism, lansată de UNWTO și partenerii săi la Conferința ONU privind schimbările climatice din 2021 (COP26), și Inițiativa Globală Privind Materialele Plastice în Turism, o inițiativă comună a UNWTO și UNEP, au fost ambele menționate ca „inițiative cheie pentru a ajuta la ghidarea transformării sectorului”, se arată în comunicatul emis de Organizația Mondială a Turismului (UNWTO).

sursa: schengenvisainfo / 10 octombrie

—————————

10% din locurile de muncă din întreaga lume sunt conectate la industria turismului

Potrivit WTTC, turismul înainte de pandemie a reprezentat 1 din 4 din locurile de muncă noi create în întreaga lume, 10,3% din toate locurile de muncă (333 milioane) și 10,3% din PIB-ul global ($9,6 trilioane de dolari.

Toate locurile de muncă în care angajații sunt implicați în crearea unei producții turistice directe se încadrează în categoria ocupării forței de muncă în domeniul turismului direct. Exemplele includ hoteluri, companii aeriene, agenții de turism, operatori de turism, muzee, parcuri naționale, parcuri de stat, linii de croazieră etc. Potrivit raportului UNWTO, „un loc de muncă în industria de bază a turismului creează aproximativ un loc de muncă și jumătate suplimentar (indirect) în economia legată de turism”. „Există trei lucrători care depind indirect de fiecare persoană care lucrează în hoteluri, cum ar fi personalul agenției de turism, ghizii, șoferii de taxi și de autobuz, furnizorii de alimente și băuturi, lucrătorii din spălătorie, lucrătorii din industria textilă, grădinarii, personalul magazinului pentru suveniruri și altele, precum și angajații aeroportului”. 

În prezent turismul se confruntă cu provocări semnificative din cauza deficitului de personal. Restricțiile de călătorie au făcut ca un număr de angajați să se mute în diferite industrii, prin urmare, turismul trebuie să concureze acum cu alte sectoare pentru a atrage noi lucrători.  Pentru a atrage noi talente în industrie, turismul trebuie să implementeze diverse stimulente și să-și reevalueze practicile de resurse umane. 

sursa: solimarinternational.com / 7 octombrie 2022

—————————

Organizația Mondială a Turismului (UNWTO) și Autoritatea pentru Turism din Panama (ATP) promovează inovația prin competiție și turism comunitar

Cu prezența a 30 de lideri ai comunităților, cu costumele lor tradiționale colorate care reprezintă diversitatea culturală a diferitelor popoare indigene, afro și mestizo din Panama, UNWTO și ATP au împărtășit cu mass-media detaliile oficiale ale competiției.

Competiția va promova experiențe turistice inovatoare care încurajează conservarea și regenerarea patrimoniului natural și cultural din Panama și împuternicirea comunităților locale. Categoriile concursului vor reflecta cele cinci rute ale patrimoniului din Panama stabilite în Master Planul de Turism durabil 2020-2025: Podul rutei Mondiale, Traseul Crucible of Cultures, Traseul pădurilor vieții, Păsările în Paradis și Minunile Oceanului.

Secretarul general al UNWTO, Zurab Pololikashvili, a declarat: „În timpul pandemiei, tehnologia și simțul tot mai mare al responsabilității au creat necesitatea de a dezvolta noi produse transformatoare, care sunt mai incluzive și durabile, iar cu această competiție promovăm un efort în această direcție”.

Ministrul Turismului din Panama, Iván Eskildsen, a subliniat: „ Master Planul nostru de Turism durabil stabilește că, pentru a atinge adevărata sustenabilitate, comunitățile locale trebuie să se afle în centrul fenomenului turismului.”

sursa: hospitality.net / 27 octombrie 2022

—————————

Tendința turistică din 2023: De la traversarea Europei cu trenul până la trekking în Cercul Arctic, turiștii caută acum o evadare mai semnificativă și sustenabilă

Studiul „2022 Global Travel Trends”, realizat de American Express Travel, confirmă schimbări pe scară largă în raționamentul călătorilor, 76% dintre respondenți au planificat să călătorească mai mult cu familia în anul curent decât în 2021. în timp ce 81% și-au manifestat interesul de a călători către destinații unde s-ar putea cufunda în cultura locală.

„Oamenii vor să călătorească într-un mod mai conștient și mai semnificativ acum. Călătoria rapidă trebuie să se schimbe. Acest lucru înseamnă nu doar să tratezi călătoria ca pe un act de consum, ci și ca pe un act de conexiune profundă și apreciere”, adaugă Nicolas Streff, director global de brand și comunicare corporativă la Belmond.

sursa: scmp.com / 14 octombrie 2022

—————————

Destinații din întreaga lume înregistrează progrese semnificative în domeniul turismului sustenabil

Multe destinații din întreaga lume au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește turismul sustenabil. În cadrul unei reuniuni organizate la Madrid, Rețeaua Internațională a Observatoarelor de Turism sustenabil (INSTO) a Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO) a salutat opiniile a peste 150 de experți. Principalele teme de interes ale acestei reuniuni au inclus trecerea la o economie circulară și reducerea risipei alimentare în întregul sector.

Secretarul general al UNWTO, Zurab Pololikashvili, a subliniat că, pentru a asigura transformarea sustenabilă a sectorului turistic, dezvoltarea acestuia trebuie privită ca un instrument care realizează prosperitatea unei comunități locale și a mediului înconjurător și nu ca un scop în sine.

Anterior, în iulie, Parlamentul European a anunțat că depune eforturi pentru accelerarea utilizării materialelor sustenabile în industria aviatică, astfel încât Uniunea să își poată atinge obiectivul privind emisiile de carbon pentru 2050.

Combustibilul sintetic sau hidrogenul ar trebui să devină combustibilul preferat pentru aviație până în 2050. În mod similar, campania „Fit for 55” vizează, de asemenea, reducerea emisiilor până în 2030 cu cel puțin 55%.

sursa: schengenvisainfo.com / 24 octombrie 2022

—————————

Grupul Trip.com a devenit membru al Consiliului Global al Turismului Sustenabil 

Grupul Trip.com a devenit membru al Consiliului Global al Turismului Sustenabil. Prin intermediul platformelor sale Trip.com, Ctrip, Skyscanner, și Qunar, grupul ajută călătorii din jurul lumii să facă decizii de călătorie informate și viabile financiar pentru produse și servicii turistice. 

Misiunea grupului Trip.com de a ajuta la călătoria perfectă pentru o lume mai bună concentrează eforturile Grupului pe îmbunătățirea comunităților și a vieții oamenilor pe care îi deservesc și determină angajamentul lor de a fi un lider responsabil în industrie.

La începutul acestui an, Grupul Trip.com și-a anunțat obiectivele privind turismul ecologic, acoperind trei domenii-cheie: Lansarea a peste 10.000 de produse de călătorie cu emisii reduse de carbon; promovarea călătoriilor sustenabile și implicarea a 100 milioane de călători în practici cu emisii scăzute de carbon; și obiectivul de a reduce în continuare emisiile de carbon în cadrul propriilor operațiuni.

Trip.com Group a realizat un sondaj care a adunat răspunsuri de la peste 7.700 de călători din 11 de piețe. Raportul pe 2022 al Grupului pentru consumatori în domeniul călătoriilor sustenabile din Trip.com a arătat că aproape opt din 10 (78,7%) călători recunosc importanța călătoriilor sustenabile. Raportul a constatat, de asemenea, că pandemia de COVID-19 a fost un factor major în spatele creșterii gradului de conștientizare a consumatorilor cu privire la impactul călătoriilor lor asupra planetei, 67,7 % dintre călători fiind acum deschiși să plătească mai mult pentru opțiuni sustenabile.

sursa: prnewswire.com / 16 octombrie 2022

—————————

Industria turismului de croazieră s-a angajat să realizeze la nivel global, până în 2050,  croazierele net-Zero carbon

Cruise Lines International Association (CLIA) a publicat rezultatele raportului Global Cruise Industry Environmental Technologies and Practices Report 2022, prin care a demonstrat progrese în direcția realizării unei croaziere cu emisii zero de carbon la nivel global până în 2050.

Potrivit CLIA, raportul a consolidat acreditările industriei de croazieră ca inovator, precum și ca adoptator timpuriu al tehnologiilor de mediu și, în același timp, a fost un instrument de evaluare a impactului asupra mediului. A arătat că un număr tot mai mare de nave care vor fi lansate în următorii câțiva ani vor putea încorpora propulsie cu emisii zero.

„Industria croazierelor continuă să fie lider prin investiții de miliarde pentru a încorpora noi tehnologii, pentru a accelera dezvoltarea combustibililor marini durabili în special motoare capabile să utilizeze combustibili marini sustenabili și pentru a permite conectivitatea la energia electrică de pe țărmul mării pe navele existente și pe cele noi. Acestea sunt elementele fundamentale pentru decarbonizarea transportului maritim global și acționăm acum pentru viitor”, se arată în comunicatul CLIA.

sursa: schengenvisainfo / 26 octombrie 2022

—————————

Attica, Lider în rândul Destinațiilor Turistice Sustenabile Europene

Regiunea Attica din centrul Greciei a primit distincția de Lider în rândul destinațiilor sustenabile din Europa în cadrul ceremoniei World Travel Awards (WTA) 2022.

Alte nominalizări la categoria „destinații turistice durabile” au fost Baden-Württemberg în Germania, Dubrovnik în Croația, Edinburgh în Scoția, Funchal în Madeira, Mallorca în Spania, Pembrokeshire în Țara Galilor și Algarve în Portugalia.

sursa: greekreporter / 9 octombrie 2022

—————————

Parteneriat UNWTO – Ojimah pentru brandingul turismului African 

Organizația Mondială a Turismului (UNWTO) a încheiat un parteneriat cu Ojimah, o platformă de tehnologie a călătoriilor care sprijină turismul sustenabil, pentru a face din digitalizare un factor cheie al redresării turismului în Africa. UNWTO și Ojimah vor colabora pentru a sprijini transformarea digitală a turismului african, cu scopul de a îmbunătăți experiența turistică și de a ajuta destinațiile să devină mai competitive și mai reziliente pe măsură ce își revin în urma impactului pandemiei. Parteneriatul se va concentra pe sprijinirea comunităților locale, inclusiv prin crearea de locuri de muncă.

Memorandumul de înțelegere dintre UNWTO și Ojimah a fost semnat în cadrul Comisiei regionale pentru Africa a UNWTO din 65th, Arusha, și va rămâne în vigoare până la sfârșitul anului 2024. 

sursa: ttnworldwide.com / 17 octombrie 2022

—————————

Grecia și Spania promovează turismul în sezonul de iarnă

Operatorii de turism din țările din Europa de Sud speră să beneficieze de pe urma iernile reci și a facturilor crescute la energie în alte părți ale continentului, prin promovarea climatului lor mai cald și a ofertelor turistice. Destinații precum Grecia, sudul Spaniei și Insulele Canare profită de „turismul termic”, o tendință în Marea Britanie de a zbura către climate mai ieftine și mai calde pentru a scăpa de iarnă și de costul ridicat al vieții pe timp de iarnă. 

Ministrul grec al Turismului, Vassilis Kikilias, a declarat pentru The Observer: „Ușile noastre sunt deschise pe parcursul a 12 luni, prietenii noștri din nordul Europei ar trebui să știe acest lucru.”

sursa: independent.ie / 11 octombrie 2022

—————————

Apel pentru proiecte regionale care să sprijine economia sustenabilă în bazinele maritime ale UE

Apelul regional, cu un buget de 7,6 milioane EUR, se concentrează asupra cooperării UE în domeniul bazinelor maritime, în special în zona Atlanticului, a Mării Negre, a Mării Mediterane, a regiunii Mării Baltice și a regiunilor ultraperiferice ale UE. Apelul abordează șase subiecte diferite:

Tema 1: Promovarea diversificării activităților de pescuit în zona atlantică; 

Tema 2: Valorificarea pregătirii și a răspunsului la poluarea marină în Marea Neagră; 

Tema 3: Promovarea transportului durabil și a porturilor în Marea Mediterană; 

Tema 4: Promovarea clusterelor maritime ca factor inovator pentru o economie albastră durabilă în Marea Mediterană; 

Tema 5: Promovarea turismului maritim și costier durabil în regiunile ultraperiferice;

Tema 6: Promovarea agriculturii oceanice regenerative în regiunea Mării Baltice.

sursa: ec.europa.eu / 27 octombrie 2022

—————————

 Scufundările recreative, o experiență care diversifică turismul sustenabil în apele Dominicane

Turiștii sunt atrași în Republica Dominicană de natura sa uimitoare care îmbină relaxarea, aventura și peisajele marine. 3,5 milioane de turiști au vizitat Republica Dominicană din Caraibe în iunie 2022, conform Ministerului Turismului. Un sector în creștere rapidă, turismul de scufundări, oferă această combinație, de descoperire și conștientizare a recifelor de corali, peșterilor și a văilor subacvatice extinse, naufragiilor și vieții marine bogată.  

sursa: dominicantoday.com / 14 octombrie

————————— 

Finanțări

Noi criterii de eligibilitate pentru investiţiile din staţiunile balneoclimaterice şi pentru domeniile schiabile

Guvernul a hotărât modificarea Masterplanului investițiilor în turism și a criteriilor de eligibilitate pentru proiectele de investiții în turism.

Ministrul Antreprenoriatului și Turismului, Constantin-Daniel Cadariu, a declarat că cele două obiective prioritare sunt dezvoltarea turismului balnear şi balneoclimatic, precum şi a domeniului schiabil. Fondurile vor fi alocate proiectelor bine structurate pentru a determina dezvoltarea infrastructurii turistice în armonie cu nevoile comunităților locale.

Pentru stațiunile balneare și balneoclimatice atestate se vor finanța lucrările de construire, reabilitare, modernizare sau extindere a bazelor de tratament, traseele marcate pentru cură de teren, aleile promenadă, buvete, precum şi achiziţia de echipamente, mobilier şi aparatură medicală specifice procedurilor balneare şi amenajare în scop turistic a lacurilor naturale cu proprietăţi terapeutice. 

Domeniile schiabile se vor finanţa în ansamblu pentru construirea, reabilitarea, modernizarea sau extinderea domeniilor schiabile, respectiv pârtii de schi, şcoală, trasee de legătură, instalaţie de transport pe cablu, bandă transportoare pentru pârtii şcoală, tubbing, instalaţie de iluminat nocturn, instalaţie de zăpadă artificială, utilaj de bătut zăpada, clădire administrativă, parcare, pârtie, pistă săniuş, drum acces, post de prim ajutor, patinoar, dar şi pentru infrastructura pentru petrecerea timpului liber vara, conexă domeniilor schiabile.

sursa: bursa.ro / 20 octombrie 

————————— 

Restaurarea gospodăriilor tradiționale din Sibiu prin fonduri din PNRR

Peste 20 de milioane de euro vor fi investiți în promovarea rutelor turistice și a satelor tradiționale, conform Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene. Sibiul beneficiază de finanțarea pentru restaurarea unui număr de 16 gospodării tradiționale din comunele Biertan și Arpașu de Jos, la secțiunea „Ruta satelor cu arhitectură tradițională” pentru care s-au alocat 9,78 milioane euro.
Banii sunt alocați în cadrul programului „Romania Atractivă” iar valoarea contractelor semnate marți va fi investită prin componenta 11 – Turism și cultură a Planul Național de Redresare și Reziliență.

Pentru ruta satelor cu arhitectură tradițională s-au alocat 9,78 milioane euro, pentru ruta curiilor – 7,88 milioane euro, pentru ruta culelor – 2,48 milioane euro, pentru ruta Delta Dunării – 0,57 milioane euro. Prin Componenta 11 – Turism şi cultură din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României sunt alocate peste 100 milioane euro pentru promovarea a 12 rute turistice şi culturale din România.

sursa: stiridesibiu.ro / 25 octombrie 2022 

————————— 

Cetatea dacică Sarmizegetusa Regia va fi restaurată prin PNRR

Cetatea dacică Sarmizegetusa Regia, obiectiv inclus în lista patrimoniului mondial UNESCO, va fi restaurată cu bani ce provin din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene este vorba despre trei contracte care au o valoare de 7,41 milioane euro.

Investițiile includ atât lucrări de restaurare, cât și crearea de expoziții și punere în valoare a sitului. La intrarea în situl arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa, va fi amenajat un muzeu de sit modern și puțin invaziv, care va avea și un punct de belvedere asupra sitului și amfiteatrului roman din apropiere. În interiorul muzeului va fi reconstituită una din cele două fântâni de marmură, cu elemente sculpturale unice în Dacia, care făceau parte din intrarea monumentală în forul roman. Aici vor fi expuse și cele mai importante descoperiri arheologice din primul oraș al Daciei romane. Valoarea contractului semnat pentru acest obiectiv este de 2,56 milioane euro. Până în prezent, au fost semnate contracte de finanțare în valoare de 90 milioane euro pentru investiții în obiectivele incluse în 10 rute culturale și turistice din Programul „România atractivă”: ruta culelor, ruta curiilor, ruta satelor tradiționale, ruta Delta Dunării, ruta castrelor, ruta castelelor, cetăților, ruta Sfântului Ladislau, a bisericilor de lemn și ruta mănăstirilor din zona Moldovei. Totodată, în cadrul aceleiași componente a Planului Național de Redresare și Reziliență, au fost semnate contracte în valoare totală de 59 milioane de euro pentru înființarea, modernizarea și restaurarea a 8 muzee și memoriale: Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului din România și Memorialul „Închisoarea Tăcerii” Râmnicu Sărat, Muzeul identităților și conflictelor transilvănene, Memorialul Revoluției-decembrie 1989, Memorialul Victimelor, Muzeul Industrializării forțate și al dezrădăcinării, Râpa Robilor și Muzeul ororilor comunismului.

sursa: profit.ro / 27 octombrie 

————————— 

Statistici

Eurostat: Numărul rezervărilor de turism din 2022 a depășit nivelul atins în 2019

Conform datelor statistice publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), în primul semestru din 2022, turiştii au petrecut în total aproximativ 199 milioane de nopţi în spaţii de cazare închiriate pe termen scurt în Uniunea Europeană. Astfel, reprezentând o creştere de aproximativ 138% faţă de 2021, și depăşind nivelul înregistrat în primul semestru din 2019. În 2019, platformele de turism au raportat aproximativ 193 milioane de nopţi petrecute de turişti.

Acestea au fost rezervate prin intermediul platformelor Airbnb, Booking, Expedia Group şi Tripadvisor.

sursa: wall-street.ro / 4 octombrie 2022

————————— 

Majoritatea hotelurilor din România sunt de 3 stele

În ceea ce privește capacitatea de cazare din România, conform Institutului Național de Statistică, la 31 iule 2022, s-au relevat următoarele caracteristici:

– din numărul total de hoteluri, 79,7% erau clasificate la 31 iulie 2022, cu 3 şi respectiv 4 stele; 

– județul Brașov a concentrat cel mai mare număr de structuri de primire turistică (879 structuri de cazare), urmat de Constanţa (864) şi Suceava (537); 

– zona „Bucureşti şi oraşele reşedinţă de judeţ, exclusiv oraşul Tulcea” a oferit cel mai mare număr de locuri de cazare (89,6 mii).

Din structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică, 27,5% au fost în „staţiunile din zona montană”, 16,3% în „Municipiul Bucureşti şi orașele reședinţă de județ (exclusiv oraşul Tulcea)”, 8,6% în „staţiunile din zona litorală (exclusiv oraşul Constanţa)”, 7,1% în „staţiunile balneare”, 4,7% în „Delta Dunării (inclusiv oraşul Tulcea)”, iar 35,8% au fost în „alte localități şi trasee turistice”.

Pe zone turistice, din numărul total de locuri, 89,6 mii erau în „Bucureşti şi oraşele reşedinţă de judeţ (exclusiv oraşul Tulcea)”, 86,3 mii erau în „staţiuni din zona litorală (exclusiv oraşul Constanţa)”, 79,7 mii în „alte localităţi şi trasee turistice”, 66,7 mii în „staţiuni din zona montană”, 36,6 mii în „staţiuni balneare” şi 8,4 mii în zona „Delta Dunării (inclusiv oraşul Tulcea)”.

sursa: startupcafe.ro / 26 octombrie 2022

————————— 

Statisticile lunii septembrie în industria turistică

Conform comunicatului INS, în luna septembrie 2022, sosirile în structurile de cazare au crescut cu 1,8% față de luna septembrie a anului 2021, iar înnoptările au scăzut cu 0,6%. La punctele de frontieră, sosirile vizitatorilor străini au crescut cu 54,2%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români cu 22,2%.

Numărul total de sosiri din luna septembrie a anului curent a însumat 1.091.500, în creștere cu 1,8% față de luna septembrie a anului anterior, când 1.072.500 de vizitatori au ajuns în unitățile de cazare.

Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în luna septembrie 2022 au însumat 2.375.600, în scădere cu 0,6% faţă de cele din luna septembrie 2021, cu 2.389.400.

Durata medie a şederii în luna septembrie 2022 a fost de 2,2 zile la turiştii români şi de 2,1 zile la turiştii străini. 

Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în perioada 01.01.-30.09.2022, au însumat 8.704.600 mii persoane, în creștere cu 15,9% faţă de perioada 01.01.-30.09.2021, dintre care 86,6% sosirile turiștilor români și 13,4% sosirile turiștilor străini.

Înnoptările înregistrate în structurile de primire turistică în perioada 01.01.-30.09.2022 au însumat 19.062.200 mii, în creștere cu 11,3% faţă de cele din perioada 01.01.-30.09.2021. Înnoptările turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat 86,7%, în timp ce înnoptările turiştilor străini au înregistrat un procent de 13,3%.

Durata medie a şederii în perioada 01.01.-30.09.2022, a fost de 2,2 zile atât la turiştii români, cât şi la turiştii străini.

sursa: insse.ro / 2 noiembrie 2022

—————————