“Când vorbim despre turism, climă sau alte probleme pământești, vorbim despre locuri și despre oamenii care le reprezintă. Îmi plac locurile distinctive, de aceea călătoresc. Vizitezi orice loc și pornind de la viața sălbatică, la viața urbană, găsești ceva fascinant, privești mai adânc în jurul tău și vezi cum destinația ține rădăcinile trecutului său și semințele viitorului. Istoria se dezvăluie pe sine și vechile structuri, chiar și un simplu zid de piatră poate avea o poveste de spus. Tapiseria cu firele viitorului unei destinații este croită astăzi, copiii învățând cântecele locale și păsările pe cale de dispariție având un loc sigur pentru cuibărit. Pe de altă parte, anotimpurile care continuă să se lungească, cum vor afecta bucătăria locală? Ce insecte noi vor apărea? Ce păsări vor pleca și nu se vor mai întoarce niciodată? Aceste interconexiuni fac locurile distinctive valoroase, sunt o bibliotecă neprețuită de experiențe, deci ce rol trebuie să plătească turismul în soarta unei destinații? Răspunsul variază de la aproape nimic, la aproape totul. Intersecția dintre turiști și locurile pe care le vizitează depinde de administrarea destinației sau de lipsa acesteia. (Johnatan Tourtellot, The Destination Stewardship Center)
Coaliția Future of Tourism a susținut pe 29 septembrie, conferința cu același nume, în Atena, ca manifestare a principiilor sustenabilității în turism, modalități de prezervare și de evoluție economică. S-a pus în prim plan necesitatea colaborării dintre destinațiile turistice, comunități și toți actorii industriei turismului, publici sau privați, din toate sectoarele și ramurile economiei, pentru a face față schimbărilor climatice și pentru reducerea acțiunilor iresponsabile în turism.
Discuțiile au debutat de la ideea că responsabilitatea climatică ține de sustenabilitatea turistică, principiu care poate fi abordat prin pași mici în viața de zi cu zi, precum evitarea sticlelor de plastic. Misiunea coaliției este de a aduce împreună profesioniști implicați în responsabilitate turistică și impact social, parteneri care înțeleg importanța promovării identității destinației ca bază a industriei turismului. Discuția a continuat cu nevoia de conștientizare individuală, educare și colaborare colectivă asupra bunelor practici și a schimbărilor actuale din toată lumea și operaționalizarea sustenabilității în comunități, mai exact importanța creării unui produs turistic sustenabil.
Reprezentanți ai ONG-urilor implicate în coaliție, precum și alți parteneri au împărtășit exemple de acțiune colaborativă în turism, ca oportunitate de inspirație și de schimbare a modului de gândire și acțiune, precum: Jeremy Sampson CEO The Travel Foundation, Paloma Zapata CEO Sustainable Travel International, Johnatan Tourtellot The Destination Stewardship Center, Greg Takehara si Paula Vlamings, CEO și CIO Tourism cares, Lisa Kokkarinem Șef Dezvoltare Sustenabilă Visit Finland, Janie Neumann Manager Turism Sustenabil Visit Scotland, Nadine Global Manager Sustenabilitate The Travel Corporation, Anhony Everett, Președinte & CEO 4VI, Virginia Fernandes Tropa, Ofițer de program pentru dezvoltare durabilă în Turism UNWTO, Martin Thomas, vicepreședinte Beyond Green NY și Wesley Espinosa, CREST.
Aceștia au vorbit despre importanța abordării colective a ambițiilor despre sustenabilitate și responsabilitate climatică, a traducerii problemelor globale în contextul fiecărei țări, inițierea dialogului dintre destinații și parteneri în prisma unei viziuni comune ca început pentru demersurile ce țin de turismul sustenabil, și setarea unor obiective care pot fi contorizate pentru a progresa.
Organizațiile sprijină afacerile responsabile, destinațiile turistice simbolice și vulnerabile în crearea de produse și servicii pro-mediu, prin înțelegerea, evaluarea și atenuarea emisiilor de carbon și promovarea poveștii acestor destinații în raport cu eforturile lor de sustenabilitate în diverse moduri. Green Destinations folosește “instrumente de resetare a climei” instrumente de cercetare, evaluare și acțiune climatică, precum calculatorul de emisii de carbon, programul de atenuare a schimbărilor climatice prin evaluarea factorilor meteorologici, a resurselor naturale, a vegetației și a planificării pe termen mediu si pe termen lung a riscurilor climatice ale destinațiilor, iar The Travel Corporation măsoară emisiile de carbon generate de călătoriile din destinațiile în care opereză în termeni de cazare, transfer, experiențe locale, mâncare, și planifică constant pentru a le reduce.
Acestea au oferit și exemple de colaborare pentru expunerea bunelor practici, precum parteneriatul Sustainable Travel International cu Zing media Production și Sublime Magazine pentru o serie de mici documentare “Sustainable Travel, What’s next?” care promovează diferite destinații sustenabile din viziunea partenerilor locali.
Visit Finland a explicat cum organizația a adus 60 de semnatari pentru Declarația de la Glasglow printr-o acțiune colaborativă de la nivelul de management la ministere prin updatarea strategiei naționale de turism, și la partenerii implicați pentru “securizarea continuității industriei turismului”.
Visit Scotland a prezentat modul în care a fost prioritizat Principiul net 0 emisii, prin colaborarea sectorului public cu cel privat pentru dezvoltarea economică a țării, începând de la formularea Strategiei de Turism Scotland Outlook 2030 cu idei de turism responsabil pentru un viitor sustenabil înaintea începerii restricțiilor Covid, apoi prin programul de revenire post-pandemie, guvernul creând un program de sprijin, Programul de Destinație net 0, sprijinind destinațiile să includă acțiuni pro-climat, prin cercetare și formulare de soluții.
Colaborarea dintre The Travel Corporation cu Visit Scotland a dus la crearea și promovarea unor produse care implică emisii scăzute în locuri iconice, și la crearea unor workshop-uri cu parteneri pentru monitorizarea emisiilor de carbon și îmbunătățirea destinațiilor.
Parteneriatul 4VI cu The Travel Foundation a fost făcut pentru a inova aspecte ce țin de reponsabilitate turistică cu importanță globală, la nivel local. Inițiativa este de a crea noi indicatori de performanță pentru destinația lor, care pot sa fie folosiți și de alte destinații.
Prin seria de videoclipuri de promovare pentru destinații ancorate în sustenabilitate, “Where next?”, sunt prezentate diferite abordări de bune practici. Spre exemplu, în St. Kitts, accentul este pus pe importanța incluziunii comunității, ca administrator al destinației, în toate proiectele locale, exemplificând reciclarea plasticului ca initiațivă în care se implică inclusiv și scolile, apoi pe educarea asupra bunelor practici în patrimoniul local, pentru crearea de servicii și produse turistice sustenabile și promovarea acestora. Spre exemplu, Resortul Sunset Reef își valorifică sistemul geotermal pentru apă caldă, fără a folosi energie electrică și Restaurantul Nevis valorifică pentru o săptămână un singur ingredient cultivat pe insulă, sub diferite forme, sprijinind comunitatea și mediul.
Barbados este o destinație care dă dovadă de colaborare între hoteluri, locuitori, guvern și comunitate pentru îmbunătățirea mediului, prin proiecte ce implică activități de conștientizare a importanței coralului și îmbunătățirea lui, implicarea vizitatorilor în plantarea de copaci, au transformat vechea rută feroviară într-un traseu pentru bicicliști și excursioniști și protejează țestoasele.
Ljubljana, Slovenia, este cea mai verde capitală, cu cea mai mare zonă fără vehicule din UE, unul dintre cele mai mari procente de spațiu verde per persoană, cu produsele din piețe aproape în totalitate de la fermele care înconjoară orașul și cu proiecte de sustenabilitate, precum recoltarea de plante invazive și transformarea lor în hârtie. Colectează cel mai mare procent de deșeuri solide din Europa și printr-un proces de deșeuri verzi, produc suficientă energie pentru alimentarea întregii centrale RCERO.
Oslo este un lider în ceea ce privește sustenabilitatea, încercând să inspire oamenii să cheltuiască mai mulți bani pe experiențe în natură și mai puțini pe lucruri. Noul Muzeu Național este construit conform criteriilor FutureBuilt, cu ciment și oțel reciclat, și încălzire și răcire cu apă de mare. Marea majoritate a hotelurilor din oraș au o certificare pentru turismul durabil și grădini proprii cu acoperișuri verzi care rețin apa de ploaie, și reduc consumul de energie al clădirii, susținând în același timp biodiversitatea în oraș.
Organizațiile au căzut de acord că bariera și oportunitatea colectivă când vine vorba de schimbare o reprezintă mentalitatea, și diferența dintre a fi participant la noua normalitate, ori doar privitor, precum și conștientizarea că schimbarea ține de mai multe decizii mici care se adună într-o imagine de ansamblu. Soluțiile pentru îmbunătățirea climei nu vor fi găsite peste noapte, dar importantă este continuarea conversației cu destinațiile cum să se ajungă la acel pas, și asumarea de angajamente responsabile, iar pași precum Declarația de la Glasglow, sunt semne ale progresului. Turismul are o alegere de făcut, să își continue acțiunile care ne costă viitorul, ori să demonstrăm că ne putem transforma și să ne ținem promisiunea că turismul poate fi o forță care face bine”, (Jeremy Sampson, CEO, The Travel Foundation).