Marea Neagră este o destinație populară pentru turiștii în căutarea relaxării pe plajă și a experiențelor de vară. Atât România, cât și Bulgaria, dispun de plaje atrăgătoare și de oferte diverse pentru turiști. Cu toate acestea, tot mai mulți turiști români aleg să-și petreacă vacanțele pe litoralul bulgăresc, și bulgarii preferă alte destinații internaționale în detrimentul litoralului românesc.
Un studiu publicat de ANAT în luna septembrie, arată că valoarea medie a rezervărilor pentru vara 2023 a crescut cu 5%, ajungând la 2.500 de lei, în timp ce durata medie a sejururilor a scăzut de la 4,9 la 4,7 nopți. Lunile iulie și august au înregistrat o scădere semnificativă a rezervărilor, iar prețurile au crescut cu 10 – 20%. Scăderea a fost justificată de temperaturile mai scăzute ale apei și de inflație.
Conform INS, sosirile vizitatorilor străini în România, înregistrate la punctele de frontieră, în luna august 2023 au însumat 1781,4 mii persoane, în creștere cu 18,9% faţă de luna august 2022. Plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate la punctele de frontieră, în luna august 2023 au însumat 2120,5 mii persoane, în creștere cu 5,1% comparativ cu luna august din anul precedent. Durata medie a şederii în luna august 2023 a fost de 2,6 zile la turiştii români, iar la turiştii străini de 2,0 zile. Sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, în luna august 2023 au însumat 2000,1 mii persoane. Din numărul total de sosiri, turiştii români au reprezentat 87,7%, iar sosirile turiştilor străini 12,3%.
În același timp, numărul de sosiri turistice în luna august 2023 în Bulgaria a crescut cu 9,5% față de aceeași lună din anul precedent. Potrivit INS Bulgaria, numărul de sosiri al turiștilor străini în Bulgaria în luna august 2023 pentru vacanță și recreere a fost de 1 048 154, iar majoritatea turiștilor au venit din România, respectiv 265 442. Deși turiștii români preferă litoralul bulgăresc, majoritatea turiștilor bulgari au preferat în luna august Grecia, cu 156 622 de plecări. Doar 33 439 de bulgari au ales România ca destinație de vacanță pentru această lună.
Un factor-cheie care atrage turiștii către Bulgaria este prețul accesibil pentru un sejur extins. Cu oferte competitive pentru cazare și masă, Bulgaria și-a creat o reputație solidă în ceea ce privește raportul calitate-preț. Potrivit unui sondaj realizat în 2022 de către consultanții de la Travel Planner, și prezentat de wall-street, românii aleg litoralul bulgar datorită proximității față de România, serviciilor all-inclusive și, mai ales, prețurilor mai avantajoase. Comparativ cu opțiunile din România, unde prețurile pot urca semnificativ în perioada sezonului estival, Bulgaria rămâne o alegere mai accesibilă. Consultații au oferit un exemplu ilustrativ pentru diferența semnificativă de costuri în cazul unui sejur simulat pentru perioada 15-21 august pentru doi adulți și un copil cu vârsta de 4 ani. În funcție de hotelul ales, în Mamaia, prețul începe de la 577€ și poate ajunge la peste 2.000€, cu micul dejun inclus, iar în Sunny Beach, Bulgaria, prețurile pornesc de la 561€ și pot ajunge la 1.309€ cu servicii all-inclusive.
Pe lângă prețurile competitive, Bulgaria a investit masiv în dezvoltarea infrastructurii sale turistice în ultimii ani. Drumurile îmbunătățite, serviciile de transport public eficiente, opțiunile de cazare moderne, o varietate de activități de agrement și plajele bine întreținute fac parte din peisajul oferit turiștilor.
În schimb, România se confruntă în continuare cu provocări legate de infrastructura turistică și servicii. Spre exemplu, lărgirea plajei Mamaia cu 200 m, a atras nemulțumirile turiștilor care se plâng acum că plaja este plină de scoici, că au de parcurs o distanță mult prea mare până la apă și de existența pantei mai mari la intrarea în mare. De asemenea, prețurile ridicate pentru serviciile de pe litoralul românesc îi descurajează pe potențialii vizitatori. În comparație cu alte destinații internaționale, unde șezlongurile sunt asigurate în schimbul unei consumații la bar, în România turiștii pot plăti până la 150 de lei pentru a sta la umbră pe plajă. În Bulgaria, dacă nu este asigurat deja în pachetul sejurului, prețul închirierii unui șezlong poate ajunge până la aproximativ 38 de lei și poate fi plătit în avans printr-o aplicație, conform Novinite, Sofia News Agency.
Cercetarea Impactului Economic a WTTC pentru anul 2023 (EIR) preconizează că până în 2033, 10% din economia bulgară va proveni din turism, susținând 364.000 de locuri de muncă în întreaga țară. Cercetarea mai arată că sectorul călătoriilor și turismului din Bulgaria este în plină creștere, contribuind cu 11,4 miliarde de leva bulgare (BGN) la economie.
Conform estimărilor incluse în Strategia Națională a României pentru dezvoltarea turismului 2023-2035, se estimează că veniturile din turismul internațional vor atinge la aproximativ 3 miliarde de euro până în 2035. Pe de altă parte, conform datelor furnizate de Banca Națională a României pentru anul 2021, se observă că românii cheltuiesc mai mult în calitate de turiști în străinătate decât turiștii străini cheltuiesc în România. Această discrepanță a însumat 1,67 miliarde de euro, reprezentând 9,9% din deficitul balanței de plăți a României. În anul 2019, România a avut cele mai mici încasări totale anuale din turismul internațional dintre toate țările învecinate (1.453 milioane euro), conform INS. Produsul intern brut direct din turism a fost de 31.564,6 milioane lei (aproximativ 6,5 miliarde euro), iar ponderea turismului în PIB-ul României a reprezentat 2,981%. Strategia Națională pentru dezvoltarea turismului admite existența unor deficiențe în ceea ce privește industria, și acestea pot fi consultate pe site-ul oficial economie.gov.ro.
Bulgaria a făcut pași importanți în ceea ce privește colaborarea internațională pentru a-și crește vizibilitatea turistică. Parteneriate precum cel cu Grecia din acest an stimulează fluxurile de turiști între cele două țări. Grecia este a doua cea mai mare piață de intrare pentru Bulgaria, după România. În cadrul întâlnirii Comisiei Regionale pentru Europa a UNWTO din acest an din Sofia, Bulgaria, Prim-ministrul Donev a salutat cele mai recente date ale UNWTO, care arată că Bulgaria este printre cele mai rapide destinații europene în revenirea post pandemie, cu sosiri internaționale în primul trimestru al anului cu 27% mai mari decât în 2019. Delegația UNWTO a salutat de asemenea, eforturile guvernului bulgar de diversificare a sectorului său turistic, concentrându-se pe dezvoltarea unor noi domenii, inclusiv turismul de wellness, sănătate și gastronomie, și susținerea comunităților rurale.
Din punctul de vedere al Indicelui Competitivității în Turism, ediția 2019, elaborat de Forumul Economic Mondial, România se afla pe locul 56 din 140 de țări, iar Bulgaria se afla pe locul 49. România s-a situat pe poziții scăzute în ceea ce privește prioritizarea de către guvern a industriei turismului (locul 120), eficiența marketingului și branding-ului pentru atragerea turiștilor (locul 103), cheltuielile guvernamentale pentru dezvoltarea industriei (locul 111), calitatea infrastructurii turistice (locul 119), calitatea infrastructurii rutiere (locul 113) și sustenabilitatea dezvoltării industriei turismului (113).
Cu Bulgaria devenind o opțiune tot mai atractivă pentru turiștii din Europa de Est, România se confruntă cu o provocare în ceea ce privește competitivitatea turismului său litoral. Această discrepanță dintre cele două țări face ca revizuirea strategică a turismului românesc să devină esențială. Pentru o mai bună poziționare a țării ca destinație turistică de renume, este necesară implementarea de strategii la toate nivelurile. În același timp, având în vedere concureța actuală, este imperativă o reevaluare a ofertei turistice a litoralului românesc, pentru a spori atractivitatea acestuia și pentru a-l adapta la cerințele moderne ale călătorilor.
Surse AgerPres TradingEconomics Nsi.bg Wttc news.gtp UNWTO HotNews.ro gandul.ro Novinite Wall-street.ro insse economie.govProfit.ro
foto: Gabriel Vasiliu – Unsplash