Site Overlay

Raport lunar – Martie 2023

Știri interne

„Destinaţia Anului 2023 în România”, a adunat în prima săptămână de votare peste 100 de mii de voturi

În prima săptămână a competiției „Destinația Anului 2023 în România”, au fost înregistrate peste 100 de mii de voturi pentru destinațiile propuse, lupta pentru primele poziții fiind strânsă.

Peste 100 de destinații turistice din România s-au înscris în Clubul Destinația Anului, iar finalistele, 60 la număr, se luptă în nouă categorii. Cea mai disputată categorie este „Atracţii Cultural-Educative”, cu o diferență de mai puțin de 100 de voturi între primele trei locuri: Palatul Culturii Iaşi, Cetatea de Scaun a Sucevei şi Castelul Corvinilor. În categoria „Oraşe care inspiră”, Iași și Brașov sunt favorite, dar și Oradea, Constanța, Timișoara și Râmnicu Vâlcea câștigă teren.

În categoria „Comori naturale”, Ţinutul Zimbrului, judeţul Neamţ, Ţara Dornelor şi Ţara Haţegului, ocupă primele trei locuri, în timp ce Ţinutul Mănăstirilor din Bucovina conduce în categoria „Tărâmuri cu istorie şi tradiţie”. În categoria „Staţiuni turistice”, Călimăneşti şi Mamaia se luptă pentru primul loc, iar în categoria „Parcuri de distracţie şi aventură”, Dino Parc Râşnov, Dinosaur World Transylvania şi Zaga Zaga sunt în competiţie pentru primul loc.

În categoria „Resort-uri”, Green Village Resort, Teleferic Grand Hotel şi Dana Resort sunt în fruntea clasamentului, iar în categoria „Boutique”, Conacul Archia şi Casa de sub munte ocupă primele locuri. La categoria „Experienţe Gastronomice”, Casa Terra şi Valea Verde Retreat se luptă pentru primul loc în clasament.

În primele 7 zile ale votării, pe platforma destinatiaanului.ro, s-au înregistrat 100.000 de voturi, iar cu încă 10 zile rămase până la finalul acestei etape, rezultatele pot fi schimbate. Votul publicului va avea o pondere majoră în scorul total, alături de votul unui juriu format din experți și lideri de opinie și de opinia publică națională exprimată prin Cercetarea Sociologică Destinația Anului. Gala Destinația Anului 2023, susținută de Primăria Municipiului Iași, va anunța câștigătorii din cele 9 categorii, iar aceștia vor fi prezentați în emisiunea „Destinația Anului” de pe PrimaTV începând cu luna iunie 2023. Echipa Destinația Anului îi invită pe toți să voteze pentru destinația lor preferată și să se bucure de frumusețile României.

sursa: news.ro / 28 martie 2023

––––––––

Răşinari,  declarat oficial „Best Tourism Village” din peste 130 de candidaturi

Rășinari, unul dintre cele mai frumoase sate turistice din lume, a primit titlul oficial de „Best Tourism Village” într-o ceremonie organizată în Arabia Saudită, conform anunțului făcut de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT). Oferta turistică a zonei a fost prezentată în cadrul unui stand la eveniment, iar premiul va fi adus în România de către secretarul de stat al MAT, Cătălin Canciu, și primarul comunei Rășinari, Bucur Bogdan.

Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților pentru turism din întreaga lume și a avut ca temă „Turismul care schimbă vieți”. Rășinari a fost selectat din peste 130 de candidaturi din 57 de țări în cadrul competiției „Best Tourism Villages” lansată de UNWTO.

Satul Rășinari, aflat la doar câțiva kilometri de municipiul de Sibiu, face parte din Mărginimea Sibiului, o zonă etnografică unică din România, care cuprinde 18 localități. Autoritățile locale spun că economia zonei este bazată pe agricultură, creșterea animalelor și meșteșuguri tradiționale, cu accent pe oierit. Majoritatea satelor au păstrat tradițiile spirituale și etno-folclorice, iar meșteșugurile vechi sunt practicate cu succes și azi.

sursa: news.ro / 13 martie 2023

––––––––

Turiștii români se pregătesc de vacanță. Rezervările anticipate pentru destinații din Grecia au depășit nivelul din 2019

Potrivit unei analize a publicației elene Business Daily, interesul turiștilor români pentru vacanțe în Grecia a depășit recordul din 2019. Agenții români de turism estimează că rezervările pentru sezonul 2023 sunt deja mai multe decât anul trecut și la un nivel mai ridicat decât în 2019. Aceste informații au fost făcute publice după participarea Oficiului Elen de Turism la Târgul Internațional de Turism TTRI România. Oficiul a promovat destinațiile turistice grecești prin participarea la târg și prin alte acțiuni de promovare în mass-media și pe rețelele sociale românești.

sursa: g4media.ro / 8 martie 2023

––––––––

Influenceri străini plătiți cu 10 milioane de euro pentru a promova turismul în România

România a semnat un contract de promovare culturală în valoare de aproximativ 10 milioane de euro pentru a aduce influenceri străini în țară și a promova turismul cultural în publicații și reviste din străinătate, inclusiv National Geographic. Csilla Hegedus, secretar de stat în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, a anunțat semnarea contractului într-o conferință de presă la Satu Mare.

România Atractivă este cel mai mare proiect de restaurare și punere în valoare a patrimoniului cultural al țării noastre, care vizează 240 de obiective restaurate și alte 700 de obiective promovate. Scopul este de a prezenta în mod interactiv aceste situri și de a atrage influenceri din străinătate pentru a scrie despre valorile extraordinare ale țării. Csilla Hegedus a subliniat că este important ca publicațiile de marcă din Europa și din alte țări să cunoască patrimoniul cultural al României și să scrie despre el.

Se dorește promovarea mai multor atracții culturale și turistice din România în străinătate, iar un videoclip realizat de Charlie Ottley, un cunoscut regizor TV, a fost lansat pe YouTube și difuzat pe BBC World News spre sfârșitul anului trecut. Campania creată de Ottley în România constă în patru clipuri: One Country, Discover Romania’s Cities, Discover Romania’s incredible History și Romania – nature and adventure. Al doilea clip prezintă cinci orașe importante ale țării: Craiova, Brașov, Oradea, Sibiu și Timișoara.

sursa: adevarul.ro / 10 martie 2023

––––––––

Turul castelelor din Mureș, pe bicicletă

Asociaţia Visit Mureş a anunţat lansarea în premieră a Turului Castelelor pe bicicletă, pe un traseu de 67 de kilometri, în vara acestui an. Turul include şase castele de vizitat, precum şi Cetatea Medievală din Târgu Mureş. Directorul executiv al Asociaţiei, Lorant Szanto, a declarat că acest tur va fi ghidat, iar proprietarii castelelor vor fi prezenţi şi vor prezenta istoria acestora. Potrivit reprezentantului Visit Mureş, castelul Mariaffi din Sângeorgiu de Mureş este reabilitat în totalitate, însă şi celelalte castele sunt vizitabile. 

De asemenea, Asociaţia a dezvăluit şi noul dispozitiv de realitate virtuală, prin care pot fi vizitate cele mai frumoase atracţii ale judeţului Mureş. Acest tur virtual poate fi accesat pe pagina web a asociaţiei şi poate fi explorat pe calculator, telefon sau ochelari VR. Scopul organizării Turului Castelelor şi a turului virtual este de a promova patrimoniul judeţului Mureş şi de a atrage turişti interesaţi de astfel de experienţe.

sursa: agerpres.ro / 30 martie 2023

––––––––

Standard voluntar de calitate pentru complexele balneare din România

Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT) a anunțat că România va introduce un standard voluntar de calitate pentru complexele balneare, care va ajuta operatorii economici de profil să atragă turiști străini interesați de servicii medicale. Inițiativa are scopul de a facilita decontarea procedurilor medicale de către instituțiile competente în asigurări de sănătate din statele membre ale Uniunii Europene pentru persoanele asigurate. Standardul voluntar va corela criteriile de acreditare a unităților balneare cu cele de clasificare a structurilor de primire turistică din România și va ține cont de calitatea serviciilor de sănătate, precum și de siguranța pacienților. Grupul de lucru public-privat, înființat în acest scop, reunește reprezentanți ai Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, Ministerului Sănătății, precum și alte organizații din domeniu. Termenul agreat pentru definitivarea standardului voluntar este sfârșitul trimestrului III al acestui an.

sursa: agerpres.ro / 21 martie 2023

––––––––

Societatea Națională a Apelor Minerale fuzionează cu Germisara pentru a se extinde în industria turismului balnear și de wellness

Societatea Națională a Apelor Minerale (SNAM), companie cu capital 100% de stat aflată în portofoliul Ministerului Economiei, a fuzionat prin absorbție cu Germisara, entitate la care acționar unic este tot Ministerul Economiei. În urma acestei fuziuni, SNAM își adaugă în portofoliu o nouă licență de exploatare apă minerală balneo-terapeutică aflată în stațiunea Geoagiu Băi și devine furnizor pentru domeniul balneației și wellness-ului din localitate.

Fuziunea permite o sinergie în administrarea celor două companii, printr-un sistem decizional unitar care conduce la o utilizare mai eficientă a resurselor umane și logistice. Decizia privind fuziunea a fost luată la nivelul Ministerului Economiei și a fost finalizată la 31 decembrie 2022, după o procedură care a durat aproape un an. Germisara SA deține o licență de concesiune pentru exploatarea apelor termo-minerale și va beneficia de lucrări de reabilitare și extindere a perimetrelor, odată cu intrarea în patrimoniul SNAM.
Societatea a început să se concentreze pe exploatarea apelor termo-minerale în 2008, devenind principalul său obiect de activitate. Aceasta obține venitul principal prin vânzarea apei termo-minerale către operatorii economici din stațiunea Geoagiu Băi, care dețin bazine, piscine și baze de tratament balnear. În zona Geoagiu sunt particularități geologice unice, care au atras cercetătorii încă din perioada interbelică, iar primele foraje de cercetare geologică au avut ca scop punerea în valoare a zăcământului de ape minerale balneo-terapeutice. Geoagiu-Băi a fost clasificată ca stațiune turistică de interes național în 2008 și a primit titlul de Destinație Turistică de Excelență a României în 2010. Societatea SNAM deține 41 de licențe de exploatare perimetre acvifere și o licență de explorare, având ca acționar unic Ministerul Economiei. În 2022, SNAM a vândut 1,07 milioane de litri de apă și a înregistrat un profit de 2,9 milioane de lei la o cifră de afaceri de 44,7 milioane lei.
sursa: profit.ro / 15 martie 2023

––––––––

AirConnect, cea mai nouă companie aeriană românească, începe zborurile regulate

AirConnect, noua companie aeriană românească, începe zborurile regulate interne din București spre Baia Mare, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș, și externe din București și Cluj spre Budapesta, începând cu data de 27 martie.

AirConnect va opera noi rute, estivale, în țară și în străinătate, începând din luna iunie. Compania își propune să devină prima opțiune de zbor pentru pasagerii din Sud-Estul Europei și lucrează activ la diversificarea rutelor. Directorul General AirConnectTudor Constantinescu, a declarat că planifică extinderea listei de destinații interne și externe din toamnă.

Tudor Constantinescu a fost unul dintre fondatorii Blue Air – Airline Management Solutions, care a preluat brandul și activitatea Blue Air, dar a vândut ulterior acțiunile companiei. În mai 2021, împreună cu alți patru investitori, a fondat AirConnect, o companie care operează zboruri interne și chartere către Grecia, Turcia, Bulgaria și Muntenegru. AirConnect va începe zborurile estivale din iunie, inclusiv către București și Dubrovnik, precum și între Constanța și mai multe orașe din țară. Flota AirConnect are două aeronave ATR 72-600, cu o configurație de 68 de locuri.

sursa: economie.hotnews.ro / 27 martie 2023

––––––––

Bucovina, inclusă într-un circuit turistic internațional de lux

Compania TCS World Travel considerată liderul mondial în rândul operatorilor de turism de lux și de circuite organizate cu avioane private a anunțat că va include Bucovina și București în programul său de circuite turistice internaționale de lux intitulat „Regate și culturi”, în perioada 13 iunie – 2 iulie 2024. Prețul unui loc în circuit este de 129.950 de dolari, acoperind absolut tot, de la călătorii cu avionul privat, hoteluri, transport terestru și mese, până la toate activitățile zilnice, ghiduri de top, băuturi, dar și bacșișurile. 

Excursia include vizitarea unor destinații din mai multe țări, precum Londra, Muntenegru, Polonia, Uzbekistan, Georgia, Turkmenistan și Turcia. Turiștii vor călători cu un avion privat Airbus A321neo-LR și vor beneficia de ghizi de top, cazare și toate mesele incluse. În România, turiștii vor avea ocazia să viziteze mănăstirile pictate din Bucovina și să se bucure de produsele tradiționale ale zonei.

sursa: monitorulsv.ro / 7 martie 2023

––––––––

Coffee & Travel din Centrul Vechi al Bucureștiului, experiență unică pentru turiști

Coffee & Travel este o cafenea creată la intersecția pasiunilor pentru călătorii și cafea de către Dan Penciu și Răzvan Chirtu, doi prieteni care au decis să îmbine cele două concepte și să ofere o experiență unică pentru clienții lor. Ei au fost ghizi turistici pentru turiștii străini în București și România timp de mai bine de 15 ani, și în 2022 au decis să își mute biroul în Centrul Vechi din București și să îmbine cele două concepte într-un loc frumos. Dan Penciu a adus în acest proiect pasiunea pentru călătorii. De cea pentru cafenele este responsabil Răzvan Chiurtu.
Coffee & Travel este o cafenea de specialitate deţinută în parteneriat de TravelMaker şi Răzvan Chirtu, deschisă în vara anului 2022 pe strada Lipscani din centrul vechi al Bucureştiului. Iniţial, cafeneaua a fost deţinută şi operată de un angajat al TravelMaker, dar acesta a cedat ulterior partea sa de business către Răzvan Chirtu. Potrivit lui Dan Penciu, alegerea locaţiei a fost una de conjunctură.

La începutul lui 2022, agenţia de turism TravelMaker căuta un birou nou şi a descoperit o locaţie perfectă în centrul vechi al Bucureştiului, în apropiere de librăria Cărtureşti Carusel. Cum locaţia era mai mare decât era nevoie, au venit cu ideea să deschidă o cafenea de specialitate la parter, care să fie deţinută în parteneriat cu un angajat pasionat de cafea. Cafeneaua, numită Coffee & Travel, a fost deschisă în vara anului 2022 şi serveşte cafea de la doi furnizori, Mabo şi Guido. În plus, toate produsele utilizate în cafenea sunt biodegradabile sau compostabile.

Dan Penciu a învățat de la zero cum să deschidă o cafenea, iar investiția a depășit bugetul inițial și a fost de peste 50.000 de euro. Scopul a fost de a crea un loc special, în care oamenii să poată savura o cafea de origine și să planifice excursii atât în România, cât și în străinătate. Coffee & Travel s-a transformat astfel într-o destinație atipică pentru centrul vechi al Bucureștiului.
Amenajarea cafenelei Coffee & Travel este semnată de designerul de interior Natalia Berezovskaia, combinând stilul minimalist şi modern al cafenelei de specialitate cu o notă elegantă şi clasică. Piaţa cafenelelor de specialitate din Bucureşti s-a dezvoltat în ultimii ani, iar Coffee & Travel este un exemplu de local care îşi formează o comunitate de oameni pasionaţi de cafea. Dan Penciu consideră că Bucureştiul se numără acum printre oraşele elitei mondiale în ceea ce priveşte numărul de cafenele de specialitate.

Coffee & Travel este o cafenea de specialitate cu o localizare atipică în centrul vechi al Bucureștiului, ceea ce atrage mulți vizitatori străini. Peste 90% dintre clienți sunt turiști. Dan Penciu, fondatorul cafenelei, consideră că acest model de afacere ar putea fi replicat în alte orașe din România și chiar în străinătate, datorită faptului că businessul din turism a demonstrat că granițele pot fi estompate când vine vorba de a descoperi locuri și oameni noi. Cu toate acestea, dezvoltarea conceptului și crearea unei comunități necesită încă multă muncă.

sursa: da.zf.ro / 28 martie 2023

––––––––

Știri externe

Amprenta globală a apei din sectorul turismului

Conform datelor prezentate de Organizația Mondială a Turismului și Centrul Global al Turismului Durabil la Conferința ONU privind apa din 2023, consumul total de apă al sectorului de turism și călătorii din lume este minim, la 0,6% din totalul global scăzând de la 0,9% în 2019. Studiul, care acoperă 185 de țări, este unul dintre cele mai mari proiecte de cercetare de acest gen.

În cadrul conferinței, Organizația Mondială a Turismului a militat pentru rolul turismului de a proteja resursele de apă, de a accelera Obiectivul de dezvoltare durabilă 6, de a „asigura accesul la apă și salubritate pentru toți”, și de a susține Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă. Evenimentul a subliniat amprenta semnificativă a sectorului turismului și dependența sa de oceane și surse de apă curate și fiabile. 

sursa: unwto.org / 24 martie 2023, newsgtp.gr / 27 martie 2023

––––––––

UNWTO la ITB Berlin: Stabilirea priorităților pentru turism

UNWTO a revenit la ITB Berlin, cel mai mare târg de turism și călătorii din lume, cu un mesaj clar: Turismul a revenit și s-a angajat să aducă schimbări pozitive care depășesc sectorul în sine. Potrivit secretarului general al OMT, Zurab Pololikashvili, turismul are „responsabilitatea de a crește din nou, mai bine. Trebuie să accelerăm și să ne îndreptăm către un turism mai durabil și mai rezistent.”

Subliniind prioritățile UNWTO pentru acest sector, dl Pololikashvili a cerut atât guvernelor, cât și întreprinderilor să recunoască importanța educației și formării, precum și rolul crucial al investițiilor pentru transformarea planurilor de o mai mare durabilitate și reziliență.

UNWTO a confirmat, de asemenea, că Ziua Mondială a Turismului 2023 va fi sărbătorită în jurul temei „Turism și investiții verzi”.

sursa: unwto.org  / 10 martie 2023

––––––––

Raport pentru acțiunile climatice în turism

UNWTO a lansat un nou raport care evidențiază progresele înregistrate de turismul global în măsurarea emisiilor de gaze cu efect de seră, precum și provocările cu care sectorul se confruntă încă.

Noul raport „Combaterea schimbărilor climatice în sectorul turismului: O privire de ansamblu asupra metodologiilor și instrumentelor de măsurare a emisiilor de gaze cu efect de seră”  se concentrează pe trei domenii: cazare, operatori de turism și destinații. S-au făcut următoarele constatări: (1) Cazările au cel mai mare număr de metodologii și instrumente special concepute de măsurare, urmate de operatorii de turism. (2) Destinațiile se confruntă cu cele mai mari provocări atunci când vine vorba de angajarea în măsurarea emisiilor. (3) Există un consens redus asupra responsabilităților și limitelor diferite ale părților interesate sau asupra indicatorilor utilizați atunci când organizațiile măsoară emisiile. (4) Recomandări pentru măsurători mai bune ale GES.

Prin acest nou raport, UNWTO își propune să ofere orientări cu privire la măsurarea emisiilor de GES, să accelereze acțiunile în domeniul climei și să sprijine punerea în aplicare a angajamentelor lansate în noiembrie 2021 prin Declarația de la Glasgow privind acțiunile climatice în turism.

sursa: unwto.org / 8 martie 2023

––––––––

Greater Victoria primește certificarea pentru turism durabil

Destinația Greater Victoria a primit o Certificare a Biosferei de către Institutul de Turism Responsabil (RTI). Certificarea reprezintă o recunoaștere a inițiativelor de mediu, cu accent pe bunăstarea ecologică și dezvoltarea economică a comunității.

În conformitate cu cele 17 obiective de dezvoltare durabilă adoptate de toate statele membre ale Organizației Națiunilor Unite în 2015, certificarea biosferei este prima certificare de sustenabilitate aliniată la agenda 2030 care vizează promovarea acțiunilor și programelor de dezvoltare durabilă în destinațiile turistice.

În 2018, orașul Victoria a lansat Planul de Leadership pentru climă, care este o foaie de parcurs pentru reducerea emisiilor la nivelul întregii comunități cu 80% față de nivelurile din 2007 până în 2050 și trecerea la 100% energie regenerabilă. În plus, eforturile de reducere a impactului asupra mediului pe aeroportul YYJ sunt în curs de desfășurare de peste un deceniu. Din 2013, Autoritatea aeroportului Victoria și-a redus emisiile cu 22%, emisiile per pasager cu 19%, iar consumul de apă este cu aproximativ 40% sub media din America de Nord per aeroport de pasageri.

sursa: victoriabuzz.com / 16 martie 2023

 ––––––––

Fiji se alătură GSTC

Fiji s-a alăturat Consiliului Global pentru Turism durabil (GSTC) pentru a asigura și promova practici turistice durabile în teritoriu.

Hill Brent, directorul executiv al departamentului de turism din Fiji, a declarat că părțile interesate din turism ar dori să mențină mediul curat al destinaţiei, deoarece acesta este principalul motiv pentru care mii de vizitatori continuă să viziteze locația pentru vacanțe. „Este un loc foarte frumos și vrem să-l păstrăm așa. Ne concentrăm pe turismul durabil și dezvoltarea care promovează mediul natural din Fiji, frumoasa cultură și comunitate locală, autenticitatea și, în același timp, schimbările climatice.”

sursa: fijitimes.com / 20 martie 2023

––––––––

Conferința de Turism durabil GSTC  9 – 12 mai 2023

Consiliul Global al Turismului Durabil (GSTC), care stabilește standardele globale pentru călătoriile și turismul durabil și gestionează implementarea acestor standarde, va organiza în acest an GSTC2023 Conferința globală a Turismului durabil, în Antalya, Turcia. Conferința globală are loc anual în diferite țări și reunește părțile interesate din domeniul turismului implicate în dezvoltarea și promovarea călătoriilor durabile.

Conferința GSTC 2023 Global Sustainable Tourism Conference va găzdui participanți internaționali și locali în Antalya, inclusiv reprezentanți din sectorul public, hoteluri, operatori de turism, companii, mediul academic, precum și reprezentanți ai mediului de afaceri, agenții de dezvoltare, agenții de turism online și organizații nonguvernamentale. Programul conferinței de patru zile include cursuri de formare, panouri interactive și ateliere de lucru, întâlniri și evenimente sociale. Participanții vor avea ocazia să beneficieze de experiența practică a experților în dezvoltarea și promovarea turismului durabil.

sursa: traveldailynews.com / 23 martie 2023

 ––––––––

Croația are potențialul de a fi o destinație turistică pe tot parcursul anului în Marea Mediterană

Inteligența artificială (AI) nu poate înlocui oamenii, iar Croația poate fi un lider în turismul durabil din Marea Mediterană. Astfel de concluzii au fost obținute în cadrul Conferinței anuale 3T pentru călătorii, turism și tehnologie.

Managerul de produs al Hrvatski Telekom, Igor Marušić, a subliniat faptul că inteligența artificială ar putea fi un factor esențial în rezolvarea problemei deficitului de forță de muncă. O astfel de tehnologie poate fi utilizată pentru a rezolva sarcini simple, precum răspunderea solicitărilor clienților, astfel încât angajații să poată rezolva probleme mai complexe.

sursa:  schengenvisainfo.com / 20 martie 2023

––––––––

Înscrieri Destinația pentru turism cultural sustenabil 2023

Tema ediției din acest an a concursului este „Smart Tourism – Smart Destinations: Patrimoniu Cultural şi Creativitate, Digitalizare, Sustenabilitate.” Premiile vor fi acordate destinațiilor turistice culturale care au produs rezultate semnificative, precum: îmbunătățirea experienței vizitatorilor, respectarea tradițiilor și implicarea comunităților locale.

Aplicațiile sunt deschise tuturor destinațiilor turistice din Europa, autorităților naționale, regionale și locale, consiliilor și asociațiilor de turism, organizațiilor de gestionare a destinațiilor, muzeelor, centrelor de interpretare, rutelor culturale, festivaluri și ONG-uri culturale.

Candidații sunt invitați să prezinte rezultatele privind turismul cultural durabil, în cadrul uneia dintre următoarele  categorii: Progresele digitalizării și tranziția digitală în turismul cultural durabil; Istorie și patrimoniu; Produsele turistice tematice transnaționale, inclusiv rutele culturale europene (care implică cel puțin 2 țări europene, nu neapărat învecinate), religioase, culturale și culturale; Pelerinajul și turismul spiritual, competențele tradiționale, meșteșugurile și creativitatea (cu ocazia anului european al competențelor 2023).

Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul ceremoniei de decernare a premiilor, care va avea loc în cadrul celei de-a 16-a Conferințe Internaționale pentru Turism Cultural. Evenimentul va fi organizat de ECTN în perioada 18 – 21 octombrie 2023 la Pafos (Cipru), ca o recunoaștere a premiului „capitala europeană a turismului inteligent 2023”.

sursa: etc-corporate.org / 1 martie 2023

––––––––

Fairbnb.coop promovează promovează turismul bazat pe comunitate

Fairbnb.coop a fost lansat în Regatul Unit, cu scopul de a aduce atenția asupra B&B-urilor, hanurilor și altor unități de cazare private care susțin comunitatea. Fairbnb.coop conectează călătorii conștienți cu gazde care își propun să creeze comunități durabile și echitabile în întreaga lume.

Comisionul de 15% al Fairbnb este folosit parțial pentru a acoperi cheltuielile de operare, iar cealaltă jumătate este donată pentru a finanța proiectele comunității locale și sociale. 

Platforma încurajează, de asemenea, gazdele să adopte practici durabile, cum ar fi utilizarea produselor de curățare ecologice, educarea oaspeților asupra opțiunilor de transport public local și asupra magazinelor și produselor locale.

În prezent, Fairbnb operează în Belgia, Italia, Franța, Spania și Portugalia.

sursa: skift.com / 7 martie 2023

––––––––

Liderii din turism cer eforturi globale pentru susținerea climei

Raportul „Previziuni pentru turism 2030 și după” al Fundației Travel subliniază necesitatea schimbărilor de politici și investiții în turism. Acesta arată impactul diferitelor intervenții, luând în considerare progresele tehnologice, combustibilii alternativi și electrificarea. Scopul raportului este de a susține atingerea emisiilor de carbon zero până în 2050.

„Am întârziat prea mult acțiunea și, ca urmare, opțiunile noastre s-au redus. Există o oportunitate uriașă pentru călătorii și turism într-o lume decarbonizată, dar trebuie să acționăm de urgență și să ne unim în viziunea noastră pentru o tranziție bună”, relatează directorul executiv al Fundației Travel Jeremy Sampson.

Scopul principal al cercetării este de a înțelege modul în care va arăta sectorul turismului și călătoriilor în 2030 și dincolo de acesta, pe măsură ce țările se concentrează mai mult pe emisiile nete zero. Raportul Fundației Travel solicită, de asemenea, organizațiilor din sectorul turismului să semneze Declarația de la Glasgow și să înceapă să identifice și să furnizeze opțiuni turistice scăzute și chiar net zero.

sursa: schengenvisainfo.com / 2 martie 2023

––––––––

Finanțări

Traseu cicloturistic în munţii Apuseni

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a semnat contractul de finanțare prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a proiectului inter-județean „Velo Apuseni”, investiție ce prevede realizarea a 227 km de piste de biciclete, desfășurate pe teritoriul județelor Cluj, Bihor și Alba. Din lungimea totală a traseului cicloturistic, peste 40%, respectiv 92,4 km, se vor amenaja strict pe teritoriul județului Cluj.

sursa: mdlpa.ro / 17 martie 2023

––––––––


Ambasada SUA – Conservarea obiectivelor culturale

Apelul se adresează organizațiilor neguvernamentale, muzeelor, instituțiilor de învățământ, ministerelor culturii sau instituțiilor și organizațiilor similare,, în sprijinul proiectelor de conservare a patrimoniului cultural în trei domenii sau categorii prioritare de finanțare: situri culturale; obiecte și colecții culturale; forme de exprimare culturală tradițională.

sursa: ro.usembassy.gov

––––––––

Statistici

Statisticile lunii februarie în industria turistică

În februarie 2023, sectorul turistic din România a înregistrat o creștere semnificativă față de aceeași perioadă a anului precedent. Sosirile în structurile de primire turistică, inclusiv apartamente și camere de închiriat, au crescut cu 30,4%, iar înnoptările au crescut cu 31,9%. Din numărul total de sosiri, 85,7% au fost turiști români, iar 14,3% au fost turiști străini. Durata medie a șederii a fost de 1,8 zile pentru turiștii români și de 2,3 zile pentru turiștii străini. 

În aceeași lună, sosirile vizitatorilor străini la punctele de frontieră au crescut cu 36,2%, iar plecările în străinătate ale vizitatorilor români au crescut cu 40,7%. De asemenea, indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică a crescut cu 4,7 puncte procentuale față de anul precedent, ajungând la 25,7%. 

În perioada 01.01.-28.02.2023, numărul total de sosiri în structurile de primire turistică a fost de 1.597.400 persoane, în creștere cu 27,4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Din numărul total de sosiri, 85,1% au fost turiști români, iar 14,9% au fost turiști străini. Înnoptările înregistrate în aceeași perioadă au însumat 3.037.600, în creștere cu 27,9%. 

sursa: insse.ro / 4 aprilie 2023

––––––––

Peste 1,57 de milioane de turiști străini s-au cazat în structurile din România anul trecut

În anul 2022, peste 1,5 milioane de turiști străini au fost cazați în structuri de cazare turistică colective din România și au cheltuit, în medie, 2.709,4 lei / persoană. 

Turiștii au cheltuit mai mult pe cazare și restaurante în călătoriile lor de afaceri decât în cele personale. În călătoriile de afaceri, cheltuielile pentru cazare au fost de aproape 50%, urmate de restaurante și baruri, 17,8%. În călătoriile personale, cheltuielile pentru cazare au reprezentat 46,0%, în timp ce în restaurante și baruri 16,0%. 

În ceea ce privește nerezidenții sosiți în România, 40,1% și-au organizat singuri sejurul, 39,1% au apelat la o agenție de turism, 13,0% au ales alte modalități de organizare a călătoriei (cum ar fi sindicatul), iar 7,8% și-au organizat călătoria atât pe cont propriu, cât și printr-o agenție de turism.

În ceea ce privește turiștii nerezidenți cazați în unități de cazare privată, aceștia au înregistrat cheltuieli de 29,4 milioane de lei în România. Dintre ei, 84,0% au avut ca scop al călătoriei pe cel particular, iar 16,0% pe cel profesional. Majoritatea turiștilor nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată și-au organizat călătoria pe cont propriu.

Din totalul cheltuielilor efectuate în România de turiştii nerezidenţi cazaţi în unităţile de cazare privată, cheltuielile pentru cazare, restaurante și baruri au reprezentat cele mai mari procente.

În 2022, numărul total al turiștilor nerezidenţi cazaţi în structurile de cazare turistică colective a fost de 1,579 de milioane, iar cheltuielile acestora au însumat 4,28 miliarde de lei. Numărul turiștilor nerezidenți cazați în unitățile de cazare privată a fost de 82,7 mii. 

sursa: economedia.ro / 17 martie 2023

––––––––

Numărul turiștilor din Deltă, în creștere

Numărul de turiști care au vizitat Delta Dunării în 2022 a fost de 103.590, cu 3% mai mult decât în anul precedent, conform datelor Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD). Numărul de turiști străini a crescut semnificativ, de la 5.774 în 2021 la 13.522 în 2022. În total, au fost eliberate 101.237 permise de acces turistic, 19.706 permise de autoturism și 5.643 permise de ambarcațiune, în valoare totală de 1.308.041,02 lei. Numărul de permise de pescuit sportiv/recreativ eliberate în 2022 a fost de 64.195, față de 65.636 în 2021 și 185.032 în 2019. În prezent, permisul de pescuit sportiv/recreativ este gratuit, iar posesorii acestuia pot reține un singur exemplar pe zi dintr-una din cele patru specii, însă nu mai mare de 3 kilograme. În ciuda războiului din Ucraina, numărul turiștilor din Delta Dunării a crescut, dar operatorii turistici au avut de suferit de pe urma evitării rezervației de către turiștii care veneau din vestul Europei.

sursa: profit.ro / 23 martie 2023

––––––––