Site Overlay

Raport Lunar – Martie 2022

Competiția „Destinația anului 2022” și topul destinațiilor autohtone 

Competiția „Destinația anului 2022” este o importantă acțiune de promovare a turismului în România, susținută de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) și de Alianța pentru Turism. Cea de-a doua ediție are ca scop mediatizarea orașelor și localităților turistice din România.

Constantin-Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului și Turismului, invită toți românii, până pe 10 aprilie, să nominalizeze destinațiile autohtone preferate. Ulterior, se va stabili clasamentul pe categorii și regiuni istorice. Până acum, au fost înregistrate mii de voturi pe www.destinatiaanului.ro

Anul trecut, la categoria „City Break”, s-au situat pe podium Oradea, Iași și Brăila. În general, preferatele românilor sunt orașele Brașov, Cluj, Timișoara, Sibiu, Alba Iulia, Craiova, Târgoviște, Brăila, Tulcea, Hunedoara și Piatra Neamț.

Cele mai multe recomandări la categoria „Localități turistice” au adunat Valea Doftanei, Brezoi, Sfântul Gheorghe, Rimetea, Breb, Slănic Moldova și Vatra Dornei.

Anul acesta, primele șase destinații cu cele mai multe voturi vor beneficia de promovare pe rețelele de socializare și în cadrul emisiunii Destinația Anului, difuzată pe Prima TV în lunile mai–august.

Prezidat de reprezentantul Alianței Pentru Turism, Dragoș Anastasiu, juriul va acorda punctaje în funcție de infrastructura turistică și acțiunile de comunicare realizate în ultimii doi ani. Juriul este alcătuit din 20 de experți și influenceri de turism, al căror vot va fi o treime din scorul final, restul fiind acoperit de votul publicului.

Sursa: profit.ro (29 martie 2022)

–––––––

PNRR—Cartografierea destinațiilor optime privind înființarea Organizațiilor de Management al Destinației

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a publicat propunerea de Cartografiere a destinațiilor optime pentru înființarea organizațiilor de management al destinației.

Acest document reprezintă primul jalon (326) care trebuie atins până la data de 31 martie 2022 de către M.A.T în vederea implementării reformei privind Operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD). Este o reformă care va consta în adoptarea unui cadru legislativ necesar funcționării Organizațiilor de Management al Destinației și elaborarea unui Plan de acțiune dedicat valorificării patrimoniului cultural în scopul creșterii competitivității sectorului turistic românesc. 

Documentul poate fi consultat aici: Cartografierea destinațiilor optime pentru înființarea organizațiilor de management al destinației.

Sursa: InfoTravel (17 martie 2022)

–––––––

Cristian Brînză, proprietarul Moon Resort, despre locațiile cu potențial din România

Cele mai populare sate turistice din Comarnic sunt Peștera și Măgura, însă există și alte locații cu potențial ridicat. Cristian Brînză, proprietarul Moon Resort, consideră că noile zone turistice de pe harta țării pot concura cu destinațiile externe preferate de români.

În trecut, calitatea era principala problemă a locațiilor din România, consideră Cristian Brînză, care construiește case de vacanțe mobile în Bușteni și Comarnic. O altă problemă a rămas promovarea deficitară a celor două stațiuni. În ultimii doi ani însă, situația s-a schimbat, iar investitorii au început să pună preț pe locații de calitate.

În Bușteni, proiectul a ajuns la 15 case de vacanță, cu o ocupare anuală de aproximativ 80%, iar resortul de aproape 1,5 hectare de la Comarnic se va traduce în construirea a 55 de case, dintre care 13 vor fi gata până în luna mai. Aici, vor putea fi cazate circa 200 de persoane. Valoarea totală a investiției se ridică la 7 milioane de euro.

Inspirat de investiții asemănătoare din Olanda și Marea Britanie, Cristian Brânză plănuiește să se extindă la peste 100 de locații, inclusiv în Spania și Portugalia. Pentru început, proiectul va fi implementat în toată România.

Sursa: profit.ro (18 martie 2022)

–––––––

Inițiative private în turism. Trei unități noi de cazare în Covasna

Antreprenoarea Larisa Vlad a investit 150.000 de Euro în cazare turistică, după o experiență de 11 ani lucrați în Emiratele Arabe Unite.

În 2019, a deschis Tiny Wooden Cottage – unitate de cazare de tip tiny house – în Reci, în județul Covasna. „Când eram copii, ne duceam cu părinții acolo la Lacul Reci, oamenii sunt calzi, mâncarea e foarte bună și am zis să scăpăm de locațiile care sunt foarte mediatizate” – spune ea.

În 2021, a investit în alte două noi unități de cazare—o cabană Wooden Nest și un camion amenajat în care turiștii se pot caza, Gaz66 the Pathfinder, un camion istoric din 1980, transformat într-o unitate de cazare de tip rulotă. „Fratele meu m-a inspirat, el fiind pasionat de munte și călătorii la munte”.  

De la deschiderea unităților de cazare și până în prezent, gradul mediu de ocupare a atins 50%, dar cel mai căutat a fost Gaz-ul, care a înregistrat 60% grad de ocupare. Cu toate că majoritatea turiștilor au fost români, au ajuns și turiști din Marea Britanie, Spania, Grecia sau Franța.

Toate cele trei unități sunt listate pe platforma de rezervare Airbnb. „Pentru anul acesta, ne propunem să avem un grad de ocupare de 70%, vrem să ne focusăm pe promovare”.

La Tiny House și Wooden Nest se pot caza câte șase persoane, Gaz-ul are o capacitate de doar două persoane. O noapte de cazare costă între 450 și 500 de lei la cele două căsuțe și circa 200 de lei pentru Gaz, în funcție și de sezonul turistic și cererea de pe piață.

În România, există peste 500.000 de microîntreprinderi și firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariați, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. Euro.

Sursa: zf.ro (23 martie 2022)

–––––––

MET România implicată în stoparea depopulării satelor săsești

Michaela Türk, manager de dezvoltare și planificare proiecte în cadrul fundației Mihai Eminescu Trust (MET), vorbește despre succesul în oprire și inversarea tendinței de depopulare a satelor săsești.

Fundația MET a obținut finanțări nerambursabile de circa 12 milioane de euro, care au fost investite, în ultimii 20 de ani, în peste 1.300 de proiecte dedicate satelor săsești din sud-estul Transilvaniei.

Sate precum Viscri au fost parte a acestor proiecte și au devenit cele mai căutate destinații turistice locale, atrăgând noi investitori. 

MET România a luat naștere și ca urmare a situației cu care s-a confruntat actuala președintă a organizației, Caroline Fernolend. Crescută în Viscri, ea și familia ei au privit neputincioși emigrarea masivă de la începutul anilor ’90. „Misiunea este de a revitaliza aceste comunități prin restaurarea şi integrarea multiculturală a locuitorilor şi integrarea economiilor locale”.

Proiectele care au vizat satele săsești au avut ca scop fluidizarea și continuitatea comunităților aferente. Inițiativele fundației s-au sprijinit pe proiecte economice: livada Mălâncrav, o afacere cu suc de mere certificat ecologic, şi Experience Transylvania, o platformă pe care sunt agregate 32 de case de oaspeți, printre care şi Conacul Apafi.

Fundația se concentrează pe mecanismul economiei circulare pentru a folosi cât mai eficient resursele locale. Investițiile sunt îndreptate către ateliere educaționale și formare profesională. Pentru o dezvoltare durabilă sunt necesare dezvoltarea în egală măsură a părții sociale, economice și de mediu.

Angajații fundației ies din birou și sprijină oamenii din comunitate să preia și să dezvolte proiectele, să își înființeze un PFA. Dorința nu este ca aceste sate săsești să fie acaparate de turism exclusiv, ci să se ajute de el. Agricultura și produsele locale sunt o alternativă.

În Viscri, o comunitate de 400 de persoane a ajuns să aibă 40.000 de vizitatori. Numărul turiștilor români tot mai interesați de experiențe autentice crește de la an la an. Viața la țară a redevenit actuală. În pandemie, multe familii și-au cumpărat case în aceste sate, urmare a acțiunilor întreprinse de fundația Mihai Eminescu Trust.

Sursa: zf.ro (25 martie 2022)

–––––––

Magazinul MNAC: O experiență culturală inedită

Muzeele sunt spații unde oamenii merg să își hrănească sufletul cu frumos. Dar ce se întâmplă după ce vizita se termină? Cu ce poți rămâne sau ce poți lua cu tine în afară de amintiri?

Pentru acei oameni care vor să ia acasă o părticică din vasta lume a artei (în toate formele ei), Muzeul Național de Artă Contemporană a României sau, mai simplu, MNAC, a deschis la jumătatea anului trecut un mic magazin.

În selecția magazinului își găsesc loc cărțile şi albumele de la Editura MNAC, dar şi cărțile pentru copii de la Editura Frontiera, Editura Trei sau Editura Corint. Pe rafturi sunt şi puzzle-uri de la Cărturești, lumânări de la brandul românesc reminiscent.of, sfeșnice de la circa_1703-3071, lămpile Drag & Drop, vazele fantezie de la conturat, bijuteriile din materiale reciclate ale artistei Ferencz Borbala sau cănile de la Steluța Anca Dragu şi de la Dizainăr. Nu lipsesc nici obiecte ce poartă semnătura Alina Cioară, Dana Anton (Digital Craft), Iris Arsu şi Patric Pavel, Manuela Blînda, Fauve Atelier. 

Tot în acelaşi spațiu găsim şi o selecție de design românesc via moleculef şi lunga listă continuă, spune Noemi Meilman, shop curator MNAC. Curatoriatul în magazin este colectiv, fiind realizat împreună cu echipa muzeului, dintr-o selecție propusă de Noemi, cooptată în acest proiect. „Practic, ne dorim ca acest mic magazin să fie o carte de vizită, o mică avangardă a designului românesc de artă contemporană”. 

Micul magazin de la MNAC a fost inaugurat în data de 8 iulie 2021 şi a fost asumat ca un proiect experimental al muzeului. „Îl vedem ca pe un proiect viu, deschis la schimbare, pe care am vrea să-l dezvoltăm organic”. Totul a început cu un apel către creatorii şi designerii de produs, pentru ca aceştia să vină cu propuneri de obiecte din ceramică, porțelan, piele, textile, lemn, aur, argint sau rășină, piese care să intre în stocul noului magazin. Designerii înscriși au trecut printr-un proces de selecție, care a implicat şi secția de curatoriat a muzeului. „Anul acesta, magazinul MNAC va găzdui raftul MNAC cu publicațiile editurii MNAC, precum şi o serie de produse personalizate inedite. În ceea ce privește designul românesc, muzeul își propune să seteze în 2022 o tradiție a târgurilor de design la MNAC”. 

Înainte de pandemie, majoritatea vizitatorilor MNAC erau turiștii străini, consumatori de artă contemporană, care veneau în România în city-breaks. „Dar suntem optimiști că aceste «bune obiceiuri» se vor întoarce, odată ce vom ieși din această nouă şi deja veche normalitate contemporană, pe care o vedem ca pe o normalitate contemporană temporară”. Chiar şi în pandemie, însă, unele lucruri nu s-au schimbat şi nu se schimbă. Astfel, MNAC va continua tradiția celor două sezoane expoziționale anuale, care au devenit puncte de reper în viaţa culturală bucureșteană și au fost adevărate ancore în perioada crizei sanitare.

Sursa: zf.ro (04 martie 2022)

–––––––

BurgerFest și povestea unui preparat drag românilor

Dragoș Gurăroșie, antreprenor și organizator al BurgerFest și al altor evenimente culinare, oferă câteva detalii despre un preparat drag românilor. Deși prima ediție a festivalului a avut loc în 2015, burger-ul a rămas la modă, rezistând competiției cu preparatele din zona „foodporn”:

„Nu știu când și dacă o să-i treacă vremea, dar știu sigur că românilor le place să mănânce burgeri. În ultimii ani, inclusiv în cei doi ani pandemici, s-au deschis multe restaurante sau bistrouri care au burgerul în meniu. Multe dintre aceste restaurante nu și-au propus neapărat să aibă un meniu de burgeri, dar cererea i-a convins și au ajuns să facă și evenimente speciale dedicate acestui produs”, ne lămurește Dragoș Gurăroșie.

Despre burgerul ideal:  „Trebuie să aibă o chiflă bună, un pic dulce și obligatoriu un pic prăjită în unt, o chiftea făcută din carne de vită care să rămână zemoasă până la ultima înghițitură și un sos echilibrat din punct de vedere al gustului, care să nu acopere gustul cărnii. Cam asta e baza. Restul sunt elemente de decor. Gustul stă în calitatea ingredientelor și, în cazul burgerilor, în echilibrul dintre acestea în contact cu papilele gustative”. 

Despre jurizarea BurgerFest, proces complex, ce se întinde pe două zile: 

„În prima zi avem etapa mystery shopper, etapa în care cineva total necunoscut restaurantelor participante se duce și comandă burgerii pentru jurizare. Restaurantele nu știu că acei burgeri urmează să fie jurizați, la fel cum nici membrii juriului nu știu de unde sunt burgerii pe care-i vor juriza. Tot procesul durează aproximativ patru ore. A doua zi avem etapa să-i zicem «la vedere», în care juriul e pe scenă, iar restaurantele au la dispoziție 40-45 minute pentru a prepara burgerii pentru jurizare. În continuare, juriul nu știe de la ce restaurante sunt burgerii pe care-i jurizează, aceștia fiind aduși la masa juraților de către cineva din staff-ul festivalului. În ambele zile se notează gustul, tehnica de preparare și aspectul. Fiecare dintre acești parametri are un procentaj în nota finală, nota care este o medie aritmetica a notelor juraților. Dacă se întâmplă ca doi burgeri să aibă aceeași notă, departajarea se va face în funcție de notele de la gust, tehnică de preparare sau aspect. Dacă tot nu se reușește o departajare, atunci se vor prepara alți burgeri și se va relua jurizarea. Înainte de a se înscrie la BurgerFest, restaurantele trebuie să-și definitiveze meniul de la festival și să aleagă care va fi burgerul care va participa la concurs. Burgerul respectiv trebuie să fie în permanență la vânzare în timpul festivalului și măcar trei luni după ce festivalul se termină (în cazul câștigătorilor, evident)”. 

Sursa: life.hotnews.ro (12 martie 2022)

–––––––

Franciza Velocita: Gelateria care atrage zeci de clienți zilnic 

Velocita este o gelaterie artizanală lansată în 2019, care adună zilnic, în cozi, pe Calea Victoriei, zeci de persoane. Business-ul funcționează în prezent prin intermediul unui sistem de franciză. Taxa de aderare variază în funcție de dimensiunea magazinului și personal. 

Pentru un magazin mic de până la 60-70 de metri pătrați, taxa de franciză se ridică la 12.000 de euro, iar pentru magazinele medii de peste 100 de metri pătrați, taxa este de 19.500 de euro. Sunt incluse dreptul de funcționare sub brandul Velocita și trainingul inițial al echipei. Există o redevență de 5% din cifra de afaceri lunară.

Investiția minimă inițială este între 70.000 euro și 100.000 euro și include amenajarea spațiului, dotarea cu echipamente de lucru și mobilier, garanții pentru spațiu, taxa de franciză, capitalul circulant de lucru necesar francizatului pentru primele luni operaționale.

Printr-o investiție de 350.000 euro, Velocita a inaugurat o unitate de producție în unitatea francizatului din care livrează înghețată.

Adnana Popa, fondatoarea Velocita, precizează că unul dintre cele mai importante aspecte este găsirea locației cu trafic ridicat, unde cel puțin 150-200 de clienți să treacă pragul zilnic. Echipa trebuie să fie stabilă și coordonată corect.

Potrivit companiei Franchwise, Velocita este unul dintre cele mai simple business-uri din segment, care oferă produsul finit la un preț avantajos. Investiția inițială a francizatului poate fi recuperată în 2-2,5 ani și poate aduce venituri lunare între 4.000-5.000 de euro.

Anul acesta, Adnana Popa se va concentra pe București, Brașov și Constanța, și se așteaptă să aibă primii parteneri pentru piața externă.

Sursa: wall-street.ro (28 martie 2022)

–––––––

Primul restaurant american Popeyes din România va fi deschis la Băneasa Shopping City 

Sterling Cruise lansează în România celebrul brand american Popeyes și anunță marea deschidere a primului restaurant pe 9 aprilie, la Băneasa Shopping City. Fondat în 1972, în New Orleans, Popeyes este unul dintre cele mai mari lanțuri de restaurante cu servire rapidă din lume, reușind să creeze o nișă pe piață prin rețetele autentice, în stil Louisiana. 

Brandul este fondat pe o tradiție culinară veche de 300 de ani, care aduce o fuziune de stiluri de gătit, condimente și ingrediente. Popeyes este prezent în peste 25 de țări din întreaga lume.

În urma acordului exclusiv semnat anul trecut cu PLK Europe GmbH®, compania Sterling Cruise, dezvoltator exclusiv al brandului Popeyes în România, va inaugura primul restaurant Popeyes pe piața locală în luna aprilie. Planurile de extindere a brandului sunt ambițioase: peste 90 de restaurante, în următorii zece ani. 

„Încă de la început, vom veni în întâmpinarea clienților noștri cu serviciul Delivery, comanda la kioskuri, programul Loyalty sau comanda prin aplicația mobilă. Totodată, momentul deschiderii primului restaurant Popeyes din România marchează lansarea unui plan ambițios de expansiune, cu peste 90 de restaurante în următorii 10 ani și o contribuție consistentă în comunitățile noastre, prin crearea de noi locuri de muncă și oportunități de dezvoltare”, a declarat Mihaela Lungu, Chief Marketing Officer Popeyes România. 

Întregul meniu este o combinație de tradiții și gusturi din Louisiana, zonă recunoscută ca fiind cea unde se gătește cel mai bun pui prăjit din lume.

Sursa: dailybusiness.ro (22 martie 2022)

–––––––

Capitalele europene ale „turismului smart” 

Capitala Europeană a Turismului Inteligent este o inițiativă a Uniunii Europene care recompensează orașele europene pentru practici și servicii turistice de excepție. Cele patru categorii urmărite în competiție sunt: sustenabilitatea, accesibilitatea, digitalizarea, patrimoniulcultural și creativitatea.

În cadrul competiției organizate la finele anului trecut, Bordeaux și Valencia au câștigat titlul de „Capitale Europene ale Turismului Inteligent pentru 2022”, iar de curând, Comisia Europeană a anunțat lansarea competiției pentru 2023, cu termen de depunere a aplicațiilor 1 iunie 2022. Scopul acestei competiții este acela de a crește profilul Europei ca destinație inteligentă de turism, precum și generarea unei platforme de bune practici, în domeniul turismului, printre orașele europene. 

În termenii „turismului smart”, România mai are de recuperat teren, însă poate profita de pe urma acestei competiții, inspirându-se din modelele câștigătoare, îmbunătățindu-și criteriile. La acest concurs se poate înscrie orice oraș aflat într-un stat membru al UE (sau într-unul non-UE, dar care participă la programul COSME) și care are o populație de peste 100.000 de locuitori.   

Sursa: ec.europa.eu 

–––––––

WTTC aduce summitul din 2022 la Riad 

Arabia Saudită a fost aleasă să găzduiască cea de-a 22-a ediție a Global Tourism Summit al World Travel and Tourism Council (WTTC), care va avea loc la sfârșitul anului 2022. Organismul îl consideră „cel mai influent eveniment din sectorul călătoriilor și turismului” și arată ponderea politică în creștere a Arabiei Saudite în sector. Această țară are deja primul sediu UNWTO în afara Madridului, la Riad, iar anul acesta l-a încorporat pe fostul CEO al WTTC, Gloria Guevara, ca și consilier special principal ministrului Turismului din acea țară, Ahmed Al Khaateb.  

„Atunci când pandemia a paralizat aproape complet călătoriile internaționale, Arabia Saudită și-a demonstrat angajamentul total față de sector”, declara Julia Simpson, CEO al World Travel and Tourism Council (WTTC), anunțând numirea orașului gazdă al Summit-ului.

Summitul Global, subliniază cei de la WTTC, „este cel mai influent eveniment din industria călătoriilor și turismului, iar obiectivul său principal este de reuni liderii sectorului și actorii guvernamentali pentru a oferi perspective diverse sectorului pentru dezvoltarea acestuia”.

În acest sens, organizația care reunește mulți din principalii jucători de business și corporativi din turism evidențiază că „Arabia Saudită a condus o nouă abordare globală a «reproiectării» turismului, pentru care și-a câștigat rolul de sediu excelent pentru a reuni, expune și promova sprijinul pentru redresarea sectorului”.

„Acesta este un forum esențial pentru ca sectorul privat și guvernul să se reunească pentru a remodela viitorul turismului, așa că va fi o onoare să găzduiesc aceste eveniment în Regatul Arabiei Saudite, pentru a ajuta sectorul global al turismului să se redreseze și, ceea ce este mai important, să fie mai sustenabil. Aștept cu nerăbdare să-i întâmpin pe toți anul viitor”, a declarat Ahmed Al Khaateb, Ministrul Turismului al Arabiei Saudite.

Evenimentul care va fi găzduit de Arabia Saudită a fost precedat de Summitul Global de la Manila, Filipine, în perioada 14-16 martie 2022.

Sursa: evisionturism.ro (28 martie 2022)

–––––––

Summitul turismului montan și de zăpadă—viitor sustenabil 

Cel de-al 11-lea Congres mondial privind turismul montan și de zăpadă s-a încheiat cu un angajament comun de a promova infrastructura ecologică și experiențele de călătorie cu impact redus.

Congresul s-a axat pe redresarea turismului și pe o abordare a viitorului bazată pe înțelegerea nevoilor turiștilor și, în același timp, pe conservarea resurselor naturale și culturale. Pe ordinea de zi s-a aflat, de asemenea, asigurarea bunăstării comunităților montane și abordarea unor aspecte precum inovarea, durabilitatea și impactul digital.

În timpul vizitei sale oficiale în Andorra, secretarul general al UNWTO, Zurab Pololikashvili, s-a întâlnit cu prim-ministrul Xavier Espot Zamora și cu ministrul afacerilor externe, Maria Ubach Font, discutând parteneriatul existent și identificând posibilitățile de colaborare ulterioară. La Congres, Pololikashvili a subliniat capacitatea unică a sectorului de a oferi speranță în vremuri dificile. „Putem arăta lumii că turismul este unit, că sectorul nostru poate oferi răspunsuri și poate genera încrederea de care avem nevoie cu toții în vremuri atât de dificile”, a declarat el.

Peste 400 de participanți din 23 de țări s-au adunat în Andorra. Printre participanții din acest an s-au numărat sectorul privat și public, precum și ambasadorii în Andorra sau Spania din Cabo Verde, Bulgaria, Franța, Guineea-Bissau, Kazahstan, Spania și Arabia Saudită, o demonstrație a importanței și oportunităților de cooperare în acest domeniu. Peste 200 de participanți s-au alăturat și online. Printre vorbitori au fost și Atout France, Andorran Michelin Start Chef Jordi Grau, Slow Food Travel, Basque Culinary Center (BCC), Adventure Travel Trade Association (ATTA), Huttopia, Intrepid Travel, Tourism Declares a Climate Emergency, Cluster Montagne în Franța și o serie de startup-uri.

Principalul subiect a fost importanța creării unei conduceri adecvate, care să reunească diferite niveluri de guvernare și sectorul privat, abordând schimbările climatice, și să investească în infrastructură.

Promovarea și dezvoltarea gastronomiei și a wellness-ului sunt priorități cheie pentru viitorul turismului montan. Alte recomandări ale Congresului au inclus necesitatea de a monitoriza turismul în munți și impactul acestuia pentru a gestiona mai bine resursele și deșeurile produse, respectând capacitatea de suport a destinațiilor și împuternicind comunitățile montane.

Sursa: unwto.org (29 martie 2022)

–––––––

Convențiile privind biodiversitatea fac apel la obiective comune în stoparea distrugerii naturii 

Secretariatele celor opt convenții majore din lume legate de biodiversitate, inclusiv Convenția privind Patrimoniul Mondial, solicită un cadru global pentru biodiversitate post-2020 care să pună capăt pierderilor din natură și să realizeze viziunea guvernelor de a trăi în armonie cu natura până în anul 2050. Lipsa de acțiune ar împiedica vizibil capacitatea planetei de a oferi hrană, apă și alte beneficii oamenilor și ar face-o mai vulnerabilă la pandemii și schimbări climatice, punând în pericol viitorul omenirii și dezvoltarea durabilă.

Convenția a avut loc la Geneva, în Elveția. S-au elaborat noi obiective globale care să diminueze impactul acțiunilor omului asupra naturii. Grupul de legătură al convențiilor de biodiversitate, cunoscut sub numele de BLG, a convocat participanții la reuniunea de la Geneva din 17 martie 2022 pentru a discuta despre rolul convențiilor de biodiversitate la nivel global post-2020.

UNESCO s-a implicat activ în elaborarea noilor obiective privind biodiversitatea, privind cultura, știința, educația, siturile desemnate de UNESCO, precum și sistemele de cunoștințe indigene și locale. În cadrul celei de-a 44-a sesiuni extinse, Comitetul Patrimoniului Mondial a adoptat Decizia 44 COM 7.2, prin care a făcut apel la o cooperare între convențiile legate de biodiversitate și la un cadru global ambițios pentru biodiversitate post-2020, care poate aduce schimbările necesare.

UNESCO a susținut că legăturile dintre natură și cultură ar merita să fie recunoscute în cadrul obiectivelor ONU, susținute de sinergiile dintre convențiile privind biodiversitatea și cultura UNESCO și de inițiative precum Programul comun de lucru UNESCO-CBD privind legăturile dintre diversitatea biologică și culturală, în vigoare din 2010. Convenția privind patrimoniul mondial, care integrează în cadrul aceluiași instrument juridic protecția patrimoniului cultural și natural, a fost importantă pentru a face să avanseze politica și practica privind legăturile dintre natură și cultură, multe situri fiind ilustrative pentru diversele moduri în care oamenii pot interacționa în mod responsabil cu natura.

Sursa: unesco.org (18 martie 2022)

–––––––

Cele mai bune sate turistice 2022 

Inițiativa UNWTO, „Cele mai bune sate turistice”, revine al doilea an consecutiv ca principală rețea mondială axată pe turismul pentru dezvoltare rurală.

Competiția lansată în 2021 promovează rolul turismului în protejarea mediilor rurale, împreună cu peisajele, diversitatea naturală și culturală, sistemele de valori, activitățile locale, inclusiv gastronomia. În același timp, inițiativa promovează și abordări transformatoare ale dezvoltării turismului în destinațiile rurale care contribuie la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (SDGs).

Statele membre sunt așteptate să își prezinte candidații. Datorită succesului proiectului pilot din anul 2021, UNWTO a decis revenirea lui. Anul trecut, mai mult de 40 de sate din peste 30 de țări au fost recunoscute drept cele mai bune sate turistice din circa 170 de candidaturi. Alte 20 de sate au intrat într-un amplu proiect de modernizare. 

Statele membre UNWTO sunt îndemnate să participe și anul acesta. Candidaturile vor fi deschise până la 28 iunie 2022, iar satele alese vor fi anunțate la finele anului.

Inițiativa are trei componente: 

• Atestă destinații de turism rural remarcabile, la pachet cu bunurile culturale și naturale. Păstrează și promovează valorile, produsele și stilul de viață rural și are un angajament clar față de inovație și sustenabilitate în toate aspectele sale economice, sociale și de mediu. Atestarea se bazează pe evaluarea resurselor și a inițiativelor în nouă domenii care acoperă cei trei piloni ai dezvoltării durabile.

• Programul de modernizare al „Celor mai bune sate turistice” ajută satele care nu îndeplinesc în totalitate criteriile pentru a obține recunoașterea. Satele primesc sprijin din partea UNWTO și a partenerilor pentru a îmbunătăți elemente din domeniile identificate ca fiind deficitare în procesul de evaluare.

• Rețeaua „Cele mai bune sate turistice” UNWTO oferă privilegiul schimburilor de experiență. Experți și parteneri din sectorul public și privat sunt implicați în promovarea turismului pentru dezvoltarea rurală. 

Candidaturile vor fi evaluate de un comitet extern independent, format din experți în diferite domenii, pe baza celor nouă domenii de evaluare care acoperă resursele naturale și culturale, precum și inițiativele din cei trei piloni ai sustenabilității—economic, social și de mediu.

Secretarul general al UNWTO, Zurab Pololikashvili, a anunțat lansarea celei de-a doua ediții a inițiativei cu ocazia ediției cu numărul 48 a Comisiei pentru Orientul Mijlociu de la Cairo.

În paralel cu anunțul, ședința de lansare a rețelei „Cele mai bune sate turistice” a avut loc online pe 30 martie 2022, cu peste 60 de membri actuali, care vor lua parte la conturarea identității, obiectivelor și abordării acesteia. Rețeaua va fi extinsă cu noi membri în scopul de a deveni cea mai mare rețea internațională axată pe turismul pentru dezvoltare rurală.

Sursa: unwto.org (29 martie 2022)

–––––––

Consiliul UE prelungește certificatul COVID până la jumătatea anului 2023

Consiliul UE a aprobat prelungirea cu încă un an a Certificatului Digital COVID al Uniunii Europene, până în iunie 2023, măsură care fusese propusă în februarie anul trecut de Comisia Europeană. „Certificatul digital COVID a jucat un rol foarte important în facilitarea liberei circulații a persoanelor în timpul pandemiei de coronavirus, la principiul ridicării treptate a restricțiilor de călătorie rămâne în vigoare dacă situația epidemiologică o permite”, declară agenția. 

Pe 7 martie, Comitetul Reprezentanților Permanenți ai Guvernelor Statelor Membre ale Uniunii Europene (Coreper) a avizat oficial mandatul de negociere al Consiliului cu Parlamentul European pentru extinderea regulamentului care, la acest moment, stabilește că certificatul va expira la 30 iunie 2022.

La 3 februarie 2022, CE a propus prelungirea Regulamentului cu un an, până la 30 iunie 2023. De asemenea, a introdus și alte modificări specifice pentru a extinde gama de teste antigen autorizate și a permite obținerea certificatelor de vaccinare.

Principalele modificări introduse de Consiliu în propunerile Comisiei sunt următoarele:

– S-a adăugat obligația Comisiei de a reprezenta un raport detaliat înainte de 1 februarie 2023. Acest raport ar putea fi însoțit de propuneri legislative care să permită reevaluarea necesității abrogării sau prelungirii certificatului, în funcție de evoluția situației de sănătate.

– A fost introdusă posibilitatea ca statele membre să solicite dovada identității și un certificat de vaccinare sau de recuperare pentru a putea include toate dozele într-un singur certificat de vaccinare, indiferent de locul vaccinării, ceea ce ar facilita respectarea statelor membre cu obligația acestora de a elibera un certificat de vaccinare valabil, indiferent de locul vaccinării;

– Posibilitatea eliberării unui certificat de recuperare după ce a fost introdus un test antigen pentru a ține seama atât de adoptarea de către Comisie a unui act delegat care îi permite să-l elibereze în acești termeni, cât și noua posibilitate prevăzută în propunerea legislativă de a utiliza alte tipuri de teste cu antigen.

Actualul regulament de instituire a Certificatului UE Digital COVID a fost adoptat la 14 iunie 2021 și este în vigoare de la 1 iulie 2021. Acesta expiră la 30 iunie 2022, așa că, înainte de această dată, Consiliul și Parlamentul European trebuie să ajungă la un acord prin procedură legislativă ordinară.

Sursa: hosteltur.com (15 martie 2022)

–––––––

Turiștii revin în Israel: 36 de zboruri leagă săptămânal Bucureștiul de Tel Aviv 

În urma redeschiderii Israelului pentru toți turiștii indiferent de statutul lor de vaccinare, țara se pregătește de o nouă etapă a dezvoltării turismului, care implică atracțiile, spațiile de cazare cât și zborurile internaționale. Ruta București – Tel Aviv era înainte de pandemie una dintre cele mai aglomerate rute aeriene, cu 9 companii care operau până la 60 de zboruri săptămânale.

Șase companii aeriene operează astăzi pe ruta București – Tel Aviv, în fiecare zi decolând spre Israel aproximativ 5 zboruri. Prețurile sunt la nivelul pre-pandemic; încep de la 90 euro / persoană și pot ajunge și la 250 euro / persoană pentru anumite intervale orare mai solicitate. Cu toate acestea, potențialul pieței încă nu a fost atins, deoarece în anul 2020, înainte de izbucnirea pandemiei de coronavirus, săptămânal erau operate peste 60 de zboruri spre Tel Aviv. Pasagerii au posibilitatea de a zbura cu companii low-cost precum Wizz Air, smart-cost precum Blue Air sau să aleagă o companie de linie precum El Al sau Tarom. Ruta mai este acoperită și de către companiile Israir și Arkia, folosite în special de cetățenii israelieni care călătoresc în România. Zborul durează aproximativ 2h30’ și este unul din cele mai scurte către Orientul Mijlociu.

Noi hoteluri în Israel: Turiștii care se pregătesc să viziteze anul acesta Israelul pot opta pentru cazări la numeroasele hoteluri, care deja și-au reluat activitatea cu normă întreagă. De exemplu, hotelul Hod Dead Sea, situat pe malul Mării Moarte, și-a deschis deja ușile și a întâmpinat primii săi oaspeți. Parte a lanțului hotelier Herbert Samuel, proprietatea are 205 de camere și vile în zona de nord a Ein Bokek.

În ceea ce privește următorii ani: 2025 se anunță a fi unul încărcat de lansări, printre acestea fiind și 7MINDS Desert Resort, lanțul de hoteluri de tip boutique al Fattal Group, programat să își deschidă ușile turiștilor în 2025 în deșertul Iudeei. Același lanț hotelier va deschide și un hotel de cinci stele, Sea of Galilee, împreună cu Kibbutz Ein Gev în 2025. Proprietatea, care va fi amplasată pe malul Mării Galilee, va avea 120 de camere.

Investiții de 35 milioane de dolari în dezvoltarea infrastructurii turistice: Investițiile în industria turismului vor continua așa cum au comunicat și anterior oficialii țării. Zidul Plângerii, una dintre cele mai emblematice atracții ale Israelului, a primit aprobarea modernizării infrastructurii. Cu scopul de a facilita accesibilitatea la transportul public pentru turiștii care vizitează Zidul Plângerii, precum și accesul persoanelor cu dizabilități, Municipalitatea din Ierusalim și Ministerul Turismului din Israel au decis să aloce un buget de peste 35 de milioane de dolari.

Acces în Israel pentru turiștii vaccinați și nevaccinați: Test COVID PCR înainte de călătorie și PCR efectuat la intrarea în țară, plus PLF. Începând cu data de 1 martie 2022, turiștii de toate vârstele pot intra în Israel indiferent de statutul de vaccinare împotriva COVID-19. Singura condiție impusă de statul Israelian va consta în două teste PCR, unul efectuat înainte de zbor şi celălalt la aterizarea în Israel. Până la sosirea rezultatului sau maxim 24h, turiștii vor trebui să se autoizoleze la adresa pe care o vor declara, iar testele antigen nu vor fi acceptate.

Pentru a fluidiza călătoriile în Israel și pentru a se asigura că turiștii sunt informați corect referitor la cerințele ce trebuie îndeplinite înaintea și în timpul călătoriei, Ministerul Turismului din Israel a creat și o pagină web dedicată condițiilor de călătorie în contextul COVID. Aceasta poate fi accesată aici: https://israelsafe.com.

Sursa: evisionturism.ro (21 martie 2022)

–––––––

ANAT: După 2 ani de pandemie, turismul își revine la normal

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) constată o revenire a rezervărilor turiștilor români apropiată de nivelul anului 2019, în special începând cu 15 martie. Evenimentele din Ucraina au afectat rezervările la finele lunii februarie și în prima parte a lunii martie, însă turiștii au realizat că vorbim despre un conflict care nu ne aparține și că a sosit momentul să ne trăim viața normal. 

„Faptul că România a eliminat total restricțiile începând cu 9 martie a contribuit enorm la creșterea cererii turistice. Turiștii optează atât pentru destinații externe, cât și pentru România, pe care o consideră o destinație sigură. De altfel, știm cu toții, inclusiv refugiații ucraineni au fost foarte bine primiți și s-au simțit în siguranță în țara noastră iar echipa ANAT a contribuit la sprijinirea lor”, subliniază Dumitru Luca, președintele asociației.

La ora actuală, în România, vacanțele se pot desfășura fără probleme, restricțiile fiind eliminate atât pentru turismul intern, cât și pentru românii care revin din alte țări, ori pentru străinii care sosesc în țara noastră. Din ce în ce mai multe state au renunțat total la restricții sau urmează să renunțe, precum Franța, Spania, Italia (de la 1 aprilie), Grecia, Marea Britanie, Israel ori Iordania.

Turiștii s-au putut bucura de oferte speciale, tip early booking, până la 31 martie. Ca de obicei, aceste oferte sunt promovate pentru hotelurile din Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, Spania, Malta, Cipru, dar și cele de pe litoralul românesc. 

Românii călătoresc și în prezent, iar avioanele zboară normal către Egipt, Emiratele Arabe Unite sau către destinații exotice precum Zanzibar, Maldive, Republica Dominicană sau Sri Lanka.

„În contextul în care toate produsele și utilitățile se scumpesc, în cazul turismului, tarifele negociate încă din toamna 2021 rămân neschimbate sau chiar pot fi mai atractive prin intermediul ofertelor speciale. La ora actuală, hotelierii introduc oferte speciale cu ocazia sărbătorilor, precum Florii, Paște, Rusalii. Pentru România, gradul de ocupare este ridicat în această perioadă, în special pentru stațiunile balneoclimaterice și montane. ANAT a solicitat guvernului să urgenteze emiterea voucherelor de vacanță pentru ca turiștii să poată beneficia de reducerile programului Înscrieri Timpurii. Aceeași solicitare a venit, ieri, și din partea Ministrului Antreprenoriatului și Turismului, domnul Daniel Cadariu către angajatorii din sectorul public – semn că mesajul nostru anterior a fost corect înțeles”, subliniază Cristian Vlad, președintele Regiunii Central – Nordice a ANAT.

Sursa: infotravelromania.ro (24 martie 2022)

–––––––

ClearSight, cel mai recent sondaj BVA/BDRC privind atitudinile față de călătorii și turism  

Călătoriile cu avionul și călătoriile internaționale ajung din nou în preferințele turiștilor. În luna ianuarie, numărul britanicilor care au rezervat o vacanță peste granițe a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani. Confortul oamenilor la ideea de a se urca din nou în avion s-a redresat puternic, dar este în continuare cu peste 20 de puncte sub norma de dinaintea pandemiei. De asemenea, confortul la ideea de a sta în hoteluri sau în alte unități de cazare a crescut pe măsură ce temerile legate de Omicron s-au diminuat. Aproape de 2 ori mai mulți adulți au rezervat o vacanță în Regatul Unit în luna ianuarie – cea mai mare incidență de la începutul pandemiei.

De asemenea, utilizarea serviciilor feroviare a crescut ușor în luna ianuarie față de luna decembrie, în timp ce incidența celor care iau autobuzul a rămas aproape neschimbată de la o lună la alta. 

În ceea ce privește atracțiile turistice, britanicii preferă în egală măsură activitățile la interior sau în aer liber. Turiștii străini sunt dornici să viziteze grădini, parcuri tematice, grădini zoologice, acvarii, muzee, case istorice, castele și locuri de joacă pentru copii. Un efect pozitiv al pandemiei este creșterea apetitului pentru activitățile în aer liber și apropierea de natură.

Pe de altă parte, procentul populației care a vizitat în luna ianuarie centre comerciale, restaurante, pub-uri și cinematografe a scăzut ușor față de luna decembrie, poate și datorită factorilor sezonieri. Toate activitățile în afara casei au înregistrat îmbunătățiri în ceea ce privește confortul și dorința oamenilor de a se implica.

Sursa: thetourismsociety.com (11 martie 2022)

–––––––

Statisticile lunii februarie în industria turistică

Avem primele date INS cu privire la sosirile și înnoptările în structurile de primire turistică pe luna februarie 2022. Prin comparație cu aceeași lună a anului trecut, sosirile au crescut cu 16,1%, iar înnoptările cu 15,6%. Vești mai bune, așadar, și un semn al revigorării turistice post-pandemice. 

La nivelul sosirilor, au fost înregistrate 578,7 mii de persoane, față de doar 498,3 mii, în 2021. Din totalul sosirilor, 88% au fost turiști români, iar 12% străini.

La nivelul înnoptărilor, au fost înregistrate 1089,4 mii de persoane, față de doar 942,7 mii, în 2021. Din totalul înnoptărilor, 86% au fost turiști români, iar 14% străini.

Durata medie a șederii, în februarie 2022, a fost de 1,8 zile la turiștii români și 2,2 zile la cei străini. 

Creșteri au fost înregistrate pe aproape toate palierele și structurile de cazare. De pildă, sosirile în apartamente și camere de închiriat în luna februarie au crescut cu 20,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, în vreme ce înnoptările au crescut cu 19,3%.

Comunicatul INS vine însă și cu importanta precizare că, din totalul structurilor de cazare avute în vedere, 446 unități erau închise din motive pandemice, 3.772 se aflau în reparații capitale, iar alte 1.655 unități nu au completat, din diferite motive, chestionarul. 

Următorul comunicat de presă INS privitor la industria turistică va apărea la începutul lunii mai și va conține statisticile perioadei martie–aprilie 2022.    

Sursa: insse.ro (1 aprilie 2022)

–––––––

Sumar

  • În cadrul competiției „Destinația anului 2022”, organizată de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) alături de Alianța pentru Turism, publicul poate nominaliza destinații participante din trei regiuni istorice și două categorii: City Break și Localități turistice.
  • Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a lansat pe 16 martie propunerea de Cartografiere a destinațiilor optime pentru înființarea organizațiilor de management al destinației.
  • Bușteni și Comarnic sunt stațiunile cu potențial turistic ridicat, pe care Cristian Brînză, proprietarul Moon Resort, le aduce în atenția publicului. Proiectul înseamnă case de vacanță mobile unde primează calitatea.
  • Tiny House, Wooden Nest și Gaz66 the Pathfinder sunt trei unități de cazare din județul Covasna inițiate de antreprenoarea Larisa Vlad. Aici, cazările rustice vin în completarea naturii pentru o relaxare optimă.
  • MET România luptă pentru oprirea depopulării din satele săsești și sprijină economia prin utilizarea resurselor autohtone, dezvoltarea durabilă și formarea profesională a localnicilor.
  • Muzeul Național de Artă Contemporană a României a deschis un mic gift shop, unde pot fi găsite cărți și albume de la Editura MNAC și alte edituri cunoscute, puzzle-uri de la Cărturești și o mulțime de creații ale unor branduri românești.
  • BurgerFest revine cu cea de-a VI-a ediție de experiențe culinare inedite.
  • Gelateria artizanală Velocita este o franciză care a câștigat rapid simpatia clienților, atât prin locația excelentă de pe calea Victoriei, cât și prin aromele deosebite.
  • Restaurantul american de tip fast-food Popeyes va fi lansat în România pe 9 aprilie, la Băneasa Shopping City.
  • Cea de-a 22-a ediție a Summit-ului Global al Turismului organizat de Consiliul Mondial pentru Turism și Călătorii va avea loc la Riad, în Arabia Saudită. Este cel mai de impact eveniment din industria călătoriilor și turismului.
  • Congresul mondial privind turismul montan și de zăpadă s-a axat pe sustenabilitatea călătoriilor și conservarea resurselor naturale și culturale.
  • „Cele mai bune sate turistice”, inițiativă a UNWTO, promovează rolul turismului în protejarea mediilor rurale și diversitatea locațiilor înscrise în competiție.
  • Certificatul Digital COVID a fost extins de Consiliul Uniunii Europene pentru încă un an, respectiv până în iunie 2023.
  • Începând cu 1 martie 2022, turiștii pot intra în Israel fără a avea schema de vaccinare împotriva COVID-19. Sunt necesare două teste PCR, unul înainte de zbor și celălalt la aterizarea în Israel.
  • Eliminarea totală a restricțiilor a deschis apetitul românilor pentru călătorie. ANAT constată că numărul rezervărilor turiștilor români se apropie de nivelul din 2019.
  • Statisticile lunii februarie în industria turistică arată o creștere importantă față de aceeași perioadă a anului trecut (Comunicat INS). 

–––––––

Aprilie 2022