Industria turismului este într-o continuă creștere și dezvoltare datorită oportunităților de călătorie la scară largă, a mijloacelor de transport și a cazărilor ieftine, și a accesibilității în descoperirea destinațiilor. Cu toate acestea, în timp ce turismul aduce beneficii economice comunităților gazdă, popularizarea masivă are și un efect negativ, cunoscut sub denumirea de overtourism sau supraturism.
Termenul se referă la o suprasolicitare a unor destinații turistice, ducând la un impact negativ asupra patrimoniului cultural și a mediului natural. Acesta afectează în același timp atât calitatea vieții localnicilor, precum și experiența vizitatorilor din acea zonă. Conform Organizației Mondiale a Turismului, supraturismul este opusul turismului responsabil, cel din urmă militând pentru folosirea turismului ca mijloc de a îmbunătăți locurile atât pentru trăit, cât și pentru vizitat. Fenomenul a devenit o provocare pentru industria turismului, ridicând întrebări asupra echilibrului dintre călătorii și dezvoltarea durabilă. De exemplu, destinații populare, precum Barcelona sau Amsterdam se confruntă cu un flux necontrolat de turiști în sezonul de vârf, afectând comunitatea locală.
Capacitatea limitată a unor orașe sau a unor atracții turistice poate fi depășită rapid, ceea ce duce la supraaglomerare, poluare și deteriorarea infrastructurii existente. Comportamentul turiștilor, cum ar fi vandalismul sau lipsa de respect, pot afecta comunitatea locală și pot influența autenticitatea zonei. De asemenea, exploatarea excesivă a resurselor naturale și emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul turiștilor contribuie la degradarea mediului și la pierderea biodiversității.
Barcelona a introdus deja restricții privind zgomotul și numărul de turiști care pot vizita atracțiile într-un anumit interval de timp. A creat de asemenea rute turistice alternative pentru redistribuirea turiștilor și evitarea concentrării excesive într-un singur loc. Urmând același principiu, Parisul, va lansa o campanie de comunicare pentru a încuraja turismul de-a lungul anului, nu doar vara, şi pe întreg teritoriul Franţei.
O altă soluție eficientă de combatere a efectelor supraturismului este educarea turiștilor și promovarea turismului responsabil. Prin informarea vizitatorilor cu privire la impactul lor asupra destinației și la necesitatea respectării regulilor locale, se poate încuraja o abordare mai conștientă și mai durabilă a turismului. Organizația Mondială a Turismului oferă o serie de strategii și recomandări pentru a diminua efectele fenomenului.
Prin adoptarea unor măsuri preventive și gestionarea responsabilă a fluxului de turiști, putem proteja și conserva destinațiile turistice pentru generațiile viitoare, asigurând o experiență autentică și sustenabilă pentru toți cei care călătoresc și care locuiesc într-o destinație turistică.
Surse UNWTO Forbes Barcelona Rfi
Credit foto: Unspalsh – Dim Hou